על רקע נאומו של בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי אמש (רביעי), שוחחנו עם ד"ר שי אטיאס, חוקר בכיר במרכז בס"א ומרצה למדעי המדינה ותקשורת באוניברסיטת בר-אילן, שניתח את דבריו של ראש הממשלה.

הישג דרמטי שנעלם מהר: הישראלים אהבו את הנאום, אבל נתניהו בכל זאת צריך להיות מוטרד מהנתונים | מיוחד

"נתניהו הוכיח פעם נוספת שהוא מטובי שגרירי ישראל בארה״ב ואפילו שר החוץ עם האנגלית הטובה ביותר, אבל הוא היה מנותק רגשית עם תפקוד הסברתי גבוהה", אמר ד"ר אטיאס בפתיחת דבריו. "הנאום לא מתחבר למציאות הקשה והרגשית ששוררת בישראל מאז אוקטובר 2023".

הוא המשיך: "הוא לא התייחס מספיק לחטופים שנמצאים בשבי החמאס והיה מנותק מתחושות הייאוש והחידלון ברחובות ישראל. נתניהו לא הסביר לאמריקאים מה באמת קורה, אלא היה הסברתי 'מצוין מדי'".

שי אטיאס (צילום:  אוניברסיטת בר-אילן)
שי אטיאס (צילום: אוניברסיטת בר-אילן)

עוד אמר אמר ד"ר אטיאס: "הפרספקטיבה הנוספת היא ששוב ישראל מראה עד כמה היא לא מסוגלת להתחבר לדור הצעיר בארה״ב, שכולל גם את יהודי המדינה. נתניהו דיבר בשפה צ'רצ'יליאנית, בעוד האמריקאים מדברים טיק טוק. הפאתוס והמילים הגבוהות רק העמיקו את הניתוק מהמציאות".

"אם קהל היעד היה רק טד קרוז וחבריו, אז החיבור לברית האברהמית היה מספיק, אבל המציאות היא אחרת והרבה יותר מורכבת. יש פה המחשה לשבר שבין שני דורות: דור התמיכה בישראל של מלחמת העולם השנייה אל מול הדורות שגדלו לאחריו, שלא מבינים מה כל כך מיוחד בברית עם ישראל", סיכם החוקר.