ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס קיימו הלילה (שישי) בוושינגטון פגישה באורך כ-40 דקות. בסיום הפגישה מסרה האריס הצהרה, ובה מסרים לא פשוטים לנתניהו - בעיקר בהתחשב בעובדה שלפי שעה היא המועמדת המועדפת להחליף את ג'ו ביידן כנציגת המפלגה הדמוקרטית לבחירות שיתקיימו בנובמבר. 

"יש הצעה על השולחן להפסקת אש ועסקת חטופים. הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים בצורה בה ישראל בטוחה, כל החטופים משוחררים והסבל בעזה מסתיים והעם הפלסטיני זוכה לחירות וזכות הגדרה עצמית. הייתה התקדמות במגעים לעסקה. אמרתי לנתניהו שזה זמן להגיע לעסקה. כל מי שקורא להפסקת אש ורוצה שלום - אני רואה אתכם ושומעת אתכם. בואו נעשה עסקה. בואו נחזיר את החטופים הביתה.

משפחות חטופים דרשו מנתניהו תשובה: "האם אתה מעכב את העסקה?"
עם כל הכבוד לנאום בקונגרס - הפור נפל בחדר הסגלגל

"אמרתי לנתניהו שתמיד אפעל להבטיח את ביטחון ישראל מול איומים מצד איראן ושלוחיה כמו חמאס וחיזבאללה. לישראל יש זכות להגן על עצמה אבל זה משנה איך היא עושה זאת. חמאס התחיל את המלחמה הזו, הם ביצעו מעשים נוראים של אלימות מינית ולקחו חטופים כולל אזרחים אמריקאים".

ג'ו ביידן בנימין נתניהו ומשפחות החטופים בעלי האזרחות האמריקאית (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
ג'ו ביידן בנימין נתניהו ומשפחות החטופים בעלי האזרחות האמריקאית (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

היא הוסיפה: "אמרתי לראש הממשלה שאני מודאגת מהיקף הפגיעה באזרחים חפים מפשע. הבהרתי שאני מודאגת מאוד מהמצב ההומניטארי שם, עם יותר משני מיליון אנשים שסובלים מרמה גבוהה של היעדר ביטחון תזונתי, וחצי מיליון מרמה קטסטרופלית של היעדר ביטחון תזונתי. מה שקורה בעזה הרסני. התמונות של ילדים מתים ואנשים מיואשים ורעבים שבורחים ומחפשים מקום בטוח. אי אפשר להתעלם ממה שקורה שם. אני לא אשתוק".

על סוגיית היום שאחרי הבהירה: "אני מחויבת לנתיב שיוביל לפתרון שתי מדינות. אני יודעת שקשה לדמיין את זה עכשיו אבל זה הנתיב היחיד בו ישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית". 

גורם מדיני בכיר אמר לאחר הפגישה: "יש לקוות שהדברים שסגנית הנשיא אמרה במסיבת העיתונאים לא יפורשו ע"י החמאס שנפער פער בין ארה"ב לישראל - וע"י כך ירחיקו עסקה". גם השר בצלאל סמוטריץ' הצטרף לביקורת: "קמלה האריס חשפה בפני העולם כולו את מה שאני אומר כבר שבועות, מה באמת עומד מאחורי העסקה. כניעה לסינוואר, הפסקת המלחמה באופן שיאפשר לחמאס להשתקם  והפקרת רוב החטופים בשבי החמאס. אסור ליפול למלכודת הזו". בן גביר: ״לא תהיה הפסקת מלחמה, גבירתי המועמדת״.




הפגנה לשחרור החטופים מחוץ לשגרירות ארה''ב בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הפגנה לשחרור החטופים מחוץ לשגרירות ארה''ב בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

פגישת נתניהו והאריס התקיימה זמן קצר לאחר שהסתיימה פגישתו עם הנשיא ביידן ומשפחות החטופים בעלי אזרחות אמריקאית. לאחר הפגישה מסר הבית הלבן כי בשיחתם "הדגיש ביידן את הצורך בצמצום הפערים והגעה להפסקת אש בעזה, ובהסרת מחסומים להזרמת הסיוע ההומניטארי לתושבי הרצועה".

בסיום הפגישה מסרו משפחות החטופים הצהרה, בה אמרו: "אנו חשים יותר אופטימיים משהיינו בכל נקודה מאז הסכם שחרור החטופים הקודם בנובמבר. ביידן ונתניהו התחייבו שהם מבינים שאסור ברגע הזה לבזבז זמן ושצריך להשלים את העסקה הנוכחית שעל השולחן עם שינויים כמה שיותר קטנים.

ברק רביד דיווח בוואלה כי במהלך הפגישה עם הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו שאלו כמה מבני משפחות החטופים האמריקנים את ראש הממשלה האם הוא מעכב עסקה. שני מקורות שהשתתפו בפגישה אמרו כי נתניהו השיב: "אני לא מעכב כלום. בתוך יומיים תצא הצעה מעודכנת לחמאס"