היום (ראשון) התקיימה ישיבת מליאת הכנסת האחרונה למושב הכנסת הנוכחי, ולמרות הביקורת הקשה, החל ממחר תתחיל רשמית פגרת הקיץ ובה כמעט ולא יתקיימו דיוני מליאה, אלא רק במועדים מיוחדים לבקשת הממשלה או לדרישת 25 חבר כנסת.

לא בן גביר: נתניהו, גלנט והרצי הלוי - הם הפירומנים | יצחק בריק

אחרי טבח הילדים במג'דל שמס, החליטה הנהלת הקואליציה לשנות את סדר היום שתוכנן להיום ובסוף אושרו רק שלושה חוקים לבקשת הממשלה, שהוגדרו דחופים. עוד כ-15 שהיו מתוכננים לעבור היום נדחו, ייתכן שחלקם יעלו בדיוני המליאה המיוחדים במהלך הפגרה. כבר כעת, מתוכננת ישיבת פגרה ראשונה ביום שני הבא (5 באוגוסט).

מה שאושר היום סופית: עיגון תגמול מיוחד חלף שכר לחטופים ולנעדרים, הארכה של ארבעה חודשים בהיתר לכליאתם של לוחמים בלתי חוקיים (מחבלים שנתפסו במלחמה), והארכת הסדר השחרור המנהלי המורחב מבתי הכלא ואישור תקן הכליאה שיוסיף לעמוד על 14,500 מקומות כליאה בכלל בתי הסוהר.

מאז התקרית הקטלנית בשבת, באופוזיציה חוזרים ודורשים לבטל את הפגרה ולאפשר ניהול פרלמנטרי רגיל גם בקיץ. יו"ר סיעת המחנה הממלכתי ח"כ פנינה תמנו שטה כבר פנתה אתמול ליו"ר הקואליציה בדרישה לשנות את החלטה: "לא מתקבל על הדעת שבזמן שאנו קוברים את מתינו, הכנסת תעסוק בחוקי ג'ובים וקומבינות פוליטיות. למען הסר ספק, אם דרישתנו לא תיענה, אנחנו נתייצב בכנסת כדי להתנגד לחוקים אלו, ונמשיך לפעול אך ורק במה שמסייע לציבור, גם במהלך הפגרה שכפתה עלינו הקואליציה המנותקת ביותר שידעה מדינת ישראל, ובשעתה הקשה ביותר".

אליה הצטרף יו"ר הדמוקרטים יאיר גולן "אני קורא לכנסת ישראל לא לצאת לפגרה. לא ייתכן שמחר, יום של כמעט מלחמה בצפון, של קבורת חללים בלתי נתפסת, של מלחמה בעזה, 115 חטופים בשבי חמאס, עשרות אלפי עקורים בצפון ובדרום, והכנסת פשוט תצא לחופשה".

הערב, בשעה 18:00 צפויה להתקיים מול משכן הכנסת הפגנה של ארגון "הבית המשותף" כנגד תחילת הפגרה תחת הכותרת: "מה קרה? מלחמה?" ובה מחאה על החלטת הקואליציה לא לבטל את פגרת הקיץ.

עם זאת, יש לציין שעבודת הוועדות בכנסת צפויה להמשיך באופן די רציף, כאשר מספר הדיונים המאושרים לכינוס הוא גבוה משנים רגילות, בייחוד לצרכי טיפול בצרכי המלחמה והנפגעים. אחד הנושאים שימשיכו כרגיל אלו דיוני ועדת חוץ וביטחון בסוגיית חוק הגיוס, הארכת השירות הסדיר ופיקוח על ניהול המלחמה.