איום חדש: נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, החריף הערב (ראשון) את איומיו על ישראל כשאמר דברים אותם ניתן לפרש כאיום בפלישה אליה. "אנחנו חייבים להיות מאוד חזקים כדי שישראל לא תוכל לעשות את הדברים האלה לפלסטין. בדיוק כמו שנכנסנו לקרבאך, בדיוק כמו שנכנסנו ללוב, נעשה להם את אותו דבר. אין דבר שאנחנו לא יכולים לעשות. אנחנו רק חייבים להיות חזקים", אמר במהלך מפגש פוליטי של הארגון המחוזי של מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) בארצו.

בדבריו התייחס הנשיא הטורקי למעורבות של ארצו בסיוע לאזרבייג'ן במלחמת נגורנו-קרבאך השנייה ב-2020. בנוסף באותה שנה התערבה טורקיה במלחמת האזרחים בלוב, כששלחה כוחות שיפעלו לצד ממשלת ההסכמה הלובית. 

החולשה של ישראל נחשפה? "חיזבאללה ואיראן לומדות את מערכות ההגנה"
סגן ראש המל"ל לשעבר: "נתניהו הורג את החטופים והחטופות"

ארדואן גם ציין בנאומו כי יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הוזמן לדבר בפני הפרלמנט הטורקי, אך לא נענה להזמנה.

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב לאמירתו של ארדואן הלילה בציוץ ברשת X וכתב: "ארדואן הולך בדרכו של סדאם חוסיין ומאיים לתקוף את ישראל. רק שיזכור מה קרה שם ואיך זה הסתיים".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "ארדואן הוא סכנה למזרח התיכון, חברות נאט"ו צריכות לגנות את איומיו ולדרוש ממנו להפסיק את תמיכתו בחמאס".

לפני כשבועיים קרא הנשיא הטורקי - שלאורך כל מלחמת "חרבות ברזל" הביע עמדה נחרצת נגד ישראל, האשים אותה ב"רצח עם" והביא לשפל ביחסי המדינות - למדינות נאט"ו שלא לאפשר פעולה עם ישראל בעקבות המלחמה בעזה.

הקריאה הגיעה לאחר שבסוף יוני טיסת אל על מוורשה, שהייתה בדרכה לתל אביב, לא הורשתה לתדלק לאחר שביצעה נחיתת חירום באנטליה בטורקיה, במטרה לפנות נוסע הזקוק לטיפול רפואי דחוף וחיוני.

נראה כי עובדים טורקים מקומיים בשדה התעופה של אנטליה, בשל עוינות פוליטית שיצרה ההנהגה הטורקית, סירבו לתדלק את הטיסה לפני שהספיקה להמריא לישראל, למרות מצב החירום הרפואי שחייב נחיתה מאולתרת באנטליה ופינוי חירום של הנוסע החולה.

מטוסי אל על (צילום: עידו וכטל)
מטוסי אל על (צילום: עידו וכטל)

יתרה מזאת, בחודש מאי הכריז ארדואן על הפסקת קשרי המסחר עם ישראל, לפחות עד שתושג הפסקת אש עם חמאס. אולם, גורמים בטורקיה הודיעו כי על אף החלטתו של הנשיא לעצור לחלוטין את יחסי המסחר עם ישראל, חברות שמחזיקות בהסכמים עם ישראל יורשו לייצא אליה דרך מדינה שלישית.

ככל הנראה, הסיבה העיקרית לכך היא החשש מפני פגיעה בחברות המקומיות במדינה, זאת בשל כמויות רבות של אספקה שיישארו תקועות בנמלים ובמקומות נוספים בטורקיה.