לאחר החלטת בריטניה למשוך את התנגדותה לאפשרות של הוצאת צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג ( ICC) נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, גורם מדיני מעריך: יחסי ישראל-בריטניה צפויים להידרדר.

בשבוע שעבר נציגים המשפטיים של ממשלת בריטניה ביקרו בישראל וקיימו דיונים עם בכירי משרד המשפטים הישראלי. בסיום ביקורם, ביום שישי האחרון, ממשלת בריטניה החדשה, בראשות קיר סטארמר, הודיעה באופן רשמי כי לא תמשיך בהתנגדות הממשלה הקודמת לצווי המעצר של ICC. 

"העיירה האבלה": זאת הכותרת המקוממת שבחרו ב-CNN לתיאור אסון מג'דל שמס  
נסראללה יודע שהוא על הכוונת: המטרה שתהמם את חיזבאללה כנראה נבחרה  

כרים קאן (צילום: רויטרס)
כרים קאן (צילום: רויטרס)

בהודעת משרד ראש ממשלת בריטניה נכתב: "לא נמשיך בהצעת הממשלה הקודמת להתנגד לצווי המעצר של ה-ICC נגד נתניהו. על בית הדין לקבוע".

מרכיב נוסף המשפיע על ההחלטות האסטרטגיות של ממשלת בריטניה בנוגע ליחסיה עם ישראל הוא חוות הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), הקובעת כי הפעילות הישראלית מעבר לקו הירוק הינה כיבוש לא חוקי.

פרופסור פיליפ סנדס, חבר בצוות המשפטי שייצג את פלסטין בפני ה-ICJ, טוען כי על בריטניה לחדול מהספקת אמצעי לחימה העלולים לסייע בהמשך הכיבוש בשטחים הפלסטיניים. ממשלת בריטניה העבירה מסר ברור לישראל, לפיו היא תפעל על פי הדין הבינלאומי, כאשר החלטותיה הן בעלות אופי משפטי נטו.

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Claudia Greco)
ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Claudia Greco)

בישראל מעריכים כי לונדון תודיעה בקרוב כי היא עוצרת הספקה של אמצעי לחימה מסוימים לישראל, המשמשים כאמצעי לחימה התקפיים, כולל בלחימה ברצועת עזה. אם אכן תוכרז עצירה של הספקת החימושים, יהיה זה הצעד השלישי של ממשלת בריטניה החדשה שנתפס בישראל כנוגד את האינטרס בישראלי.

נזכיר כי לפני כשבועיים ממשלת בריטניה הודיעה על חידוש המימון לאונר"א, סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים פלסטינים, והתחייבה להוסיף לארגון עוד 21 מיליון ליש"ט, ששווים כ-27 מיליון דולר.

ההחלטה שלא לעכב את החלטת ה-ICC האפשרית, על הוצאת צווי מעצר לראש הממשלה הישראלי ולבכירים ישראלים נוספים, מהווה צעד נוסף בכיוון החדש של המדיניות הבריטית במזרח התיכון וכלפי ישראל. ההכרזה על עצירת החימושים עלולה לסמן עוד שלב בהידרדרות היחסים בין שתי המדינות, מאז ניצחונה של מפלגת הלייבור וחילופי השלטון בממלכה.