מלחמת חרבות ברזל: שר הביטחון יואב גלנט שיגר הבוקר (שלישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו דרש לבדוק אם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנע או עיכב את פעולות המשטרה אמש באירועי המהומות בבית ליד. ראש המטה של ראש אכ״א אמר בדיון בוועדת חוץ וביטחון שדרך המעצר של אותם חיילי מילואים אתמול, כאשר חוקרים פשטו על בסיס שדה תימן כרעולי פנים וללא זיהוי - "הייתה שגיאה".

שר מהציונות הדתית על המהומות בבסיסים: "מתאים למדינות עולם שלישי"
הזרעים נזרעו בפרשת אזריה: כשמשחררים שד מבקבוק, מאבדים עליו שליטה | בן כספית

גלנט כתב לנתניהו: "אירועי אמש הינם בבחינת פגיעה קשה בביטחון המדינה ובסמכות הממשלה המתקיימת באמצעות צה"ל", כתב גלנט. "מתן גיבוי והשתתפות פעילה של נבחרי ציבור בהתפרעויות בבסיסי צה"ל תוך ההתבטאויות קשות נגד קציני בכירים בצה"ל, הינה תפעה חמורה ומסוכנת ביותר הפוגעת בביטחון, בלכידות החברתית ובתדמית ישראל בעיני העולם".

לאחר מכן כתב השר: "יש לטפל בתופעה המסוכנת הזו באופן נחרץ ומיידי. האירועים בהם השתתפו שרים וחברי כנסת משרתים את התעמולה העוינת כנגדנו הפעלת להסטת הקשב ותשומת הלב ממעשי הזוועות, אותם ביצע האויב כנגד אזרחי ישראל".

המפגינים מחוץ לבית ליד (צילום :מאור בכר)

"חוסר נוכחות המשטרה במשך שעות ארוכות חייב את הפניית כוחות צה"ל לגזרה על חשבון משימות מבצעיות, ואת הרמטכ"ל עצמו להפסיק את כל עיסוקיו החשובים כדי לטפל אישית בפריצה של המון מוסת אל בסיסי צה"ל", הוסיף. בסיום המכתב, קרא גלנט לנתניהו: "לפעול ביד קשה נגד חברי הקואליציה שהשתתפו במהומות, ולהורות על בדיקה מיידית האם בן גביר מנע או עיכב את פעולת המשטרה בתגובה לאירועים האלימים שחברי מפלגתו היו שותפים להם".

במקביל, אחרי ההודעה בקבוצת הווטסאפ של הממשלה של השר קרעי שמתח ביקורת על שר הביטחון גלנט ותהה "איפה היה גלנט ב7.10?", מזכיר הממשלה חסם את קבוצת השרים לתגובות.

בתוך כך, דיון סוער בטונים גבוהים פרץ במהלך ישיבת הממשלה סביב אירועי שדה תימן ובית ליד. ראש הממשלה תקף: "לא פורצים לבסיסים! בהחלט מבינים את הכאב של אנשים, אבל לא פורצים לבסיסים!".

השרה מאי גולן השיבה: "מה שהתקשורת מראה זה הכל מתוך אג'נדה, בפועל אזרחים הגיעו לתמוך בלוחמים כי אזרחים אינם יכולים לשתוק כשעוצרים את הלוחמים במקום לתת להם פרס". השר עמיחי שיקלי התפרץ לעבר גולן ואמר: "מי את בכלל שתדברי?! את מסיתה. מה שאנשים עשו שם זאת בושה ואנרכיה!". השר משה ארבל הוסיף ואמר כי "אין סימטריה בין מה שעשו מפגיני השמאל למה שנעשה אתמול, כשהם פרצו לבסיסים!"

גולן השיבה: "חבל שמחנה הימין לא שומע את מה שאתה אומר. שיקלי, אתה פייק, אתה דמגוג!" שיקלי השיב: "אני האופוזיציה לבן גביר. יש מי שתומכים באספסוף ויש מי שלא". מאי גולן: "אתה צבוע ודו פרצופי אתה מציג מצג שווא לליכוד ולמחנה הימין". כמו כן, גולן צעקה כי לא הייתה פריצה לבסיסים, שיקלי השיב: "אם היית עושה שירות צבאי היית יודעת איך נראה בסיס".

בשלב זה נתניהו איבד סבלנות, התערב ודורש להפסיק את המריבה.

נושא המעצרים בשדה תימן עלה גם בסקירה הביטחונית שהעביר לשרים האלוף אליעזר טולדנו. השר דודי אמסלם התייחס לאופן שבו אתמול בוצע המעצר וטען: "כשהייתי יו"ר ועדת הפנים , בדקת לעומק את סוגיית בתי הסוהר בארץ. גיליתי כי רוב רובם של הסוהרים הם או דרוזים או מזרחים, מרוקאים. אני בטוח כי אם נבדוק מהי זהות החיילים ששומרים על המחבלים בשדה תימן, נגלה שהם לא בדיוק מ8200 ולא מיחידת שלדג. המערכת מרשה לעצמה לפגוע במוחלשים, לשלוח רעולי פנים לעצור אותם . לא היו שולחים רעולי פנים לשלדג או ל-8200".