ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון דחוף בנושא התנהלות הפרקליטות הצבאית מול החיילים החשודים בהתעללות מחבלי נוח'בה בשדה תימן, זאת אחרי הסערה הציבורית שהתפרצה אתמול - והגיעה עד כדי פריצה של עשרות מתפרעים לבסיסי צה"ל, כולל חברי כנסת.

במענה לטענות של חברי הכנסת, אמר בדיון ראש המטה של ראש אכ״א שהגיע לדיון שדרך המעצר של אותם חיילי מילואים אתמול, כאשר חוקרים פשטו על בסיס שדה תימן כרעולי פנים וללא זיהוי "הייתה שגיאה". התובע הראשי בפרקליטות הצבאית הודה בדיון שאכן יזמו שיחות למחבלים בעזה ששוחררו ממעצר כדי לברר איתם תלונות על התעללות במעצר. בצה״ל אמרו שעשו זאת אחרי פניות של ארגונים בין לאומיים  וכדי למנוע את התערבות האג.

בצה"ל הודו: "הגעת החוקרים רעולי פנים - שגיאה"
כוחות מעזה הועברו לבית ליד; צה"ל: ביטחון המדינה נפגע, דיונים על הצפון נעצרו

כזכור מיד אחרי שהגיעו העדויות מהמתרחש בשדה תימן, הודיע יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין על כינוס מיוחד שאליו הוזמנו הפצ"רית, האלופה יפעת תומר ירושלמי וקצין המשטרה הצבאית הראשי, תא"ל אביחי מיבר. לדבריו: "אני לא אתן יד למראות כמו שנראו היום בבסיס בשדה תימן. מצב בו שוטרים צבאיים רעולי פנים נכנסים לפשיטה על בסיס צה"לי אינו מקובל עליי ולא אסכים שיקרה שנית. חיילנו אינם פושעים והרדיפה הבזויה הזו אחרי לוחמינו אינה מקובלת עליי". עם זאת, לדיון עצמו הפצ"רית לא התייצבה ושלחה במקומה את התובע הצבאי הראשי, קצין בכיר מהפרקליטות הצבאית.

יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בעקבות דרישתו של יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין אמר רמ"ט אכ"א כי הופקו לקחים ונעשתה טעות בנוגע להתנהלות המשטרה הצבאית באירוע מעצר הלוחמים אתמול, ואירועים שכאלה לא ישנו שוב. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין: "קיימנו הבוקר דיון דחוף בנושא מעצר הלוחמים והתנהלות הפצ"רית והמשטרה הצבאית. לצערי, הפצ"רית בחרה או הונחתה שלא להגיע לוועדה. אני מודיע כבר עכשיו כי נקיים דיון נוסף בו היא תידרש להופיע בפני הוועדה ולספק תשובות הולמות לגבי מדיניות החקירות. אני שמח שראש אכ"א פסק בצורה מהירה כי התנהלות הצבא בנושא זה לא הייתי נכונה ומקרים דומים לא ישנו". 

כזכור, אמש חשף שר האוצר בצלאל סמוטריץ בתוכנית ‘הפטריוטים’ בערוץ 14 את השיחות וטען כי חיילים ממצ”ח העידו בפניו כי הם מקבלים הנחיה להתקשר באופן יזום למחבלים שהיו במתקן ‘שדה תימן’ ושוחררו לעזה ושואלים אותם אם יש להם מה לומר נגד חיילי צה”ל שטיפלו בהם. 

סמומטריץ' בפאנל הפטריוטיום (צילום :ערוץ 14)

“זה בלתי מתקבל על הדעת”, זעם סמוטריץ. “דבר אחד זה לבוא להגיד שאם יש תלונה צריך לבדוק אותה, יש חוק, צריך לעמוד בו, יש כללים במשפט הבינלאומי – לבין לשלוח חוקרי מצ”ח להתקשר באופן יזום למחבלי חמאס בעזה שהיו במתקן שדה תימן, כדי לבקש מהם עדויות נגד לוחמי צה”ל. זו פשיטת רגל ערכית ומוסרית”.