נוכח החשש הגובר לפריצת מלחמה אזורית בין ישראל לציר האיראני, שוחחנו עם ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארצות הברית וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, וניסינו להבין כיצד ארצות הברית מנסה להתמודד עם האירועים האחרונים.

ד"ר הר-צבי הסביר כי "לתפיסת הממשל האמריקאי, ההסלמה שחלה בימים האחרונים בעקבות רצח הילדים במג'דל שמס והחיסולים בביירות ובטהרן, משקפת הלכה למעשה את החששות שהביע תקופה ארוכה מפני גלישה במדרון חלקלק ופריצת מלחמה אזורית בין ישראל לאיראן ולחיזבאללה. 

חיסול הנייה היה מיותר? "דמות סמלית, סינוואר הוא זה שקובע בחמאס"

"זאת, בין היתר, נוכח דבריו של מנהיג איראן שתהיה תגובה ישירה מאיראן, והערכה כי איראן וחיזבאללה אינן יכולות להבליג על המכה שספגו. לכך יש להוסיף את העובדה שארצות הברית נמצאת בעיצומה של מערכת בחירות סוערת, והחשש כי הסלמה רחבה עלולה להקרין על הסיכויים של סגנית הנשיא. 

קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)
קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)

לדבריו "לא בכדי הממשל משקיע בחודשים האחרונים מאמצים רבים לקדם את תוכניתו של הנשיא ביידן שבמרכזה מתווה לשחרור החטופות והחטופים. לגישת הממשל, הדבר מהווה את המפתח לשינוי המציאות האזורית בכללותה, שכן היא תוביל להפסקת המלחמה בעזה ובסבירות גבוהה להסדרה מול חיזבאללה, שתמנע את סכנת ההתלקחות למלחמה".

עוד הוא מוסיף כי "הממשל חושש כי ההסלמה עלולה גם להוביל לדחייה ממושכת של המגעים לגיבוש מתווה חדש. דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, כבר ציין כי ההסלמה הופכת את הסיכויים לעסקה ולהפסקת אש למסובכת יותר. נוכח זאת, הממשל מנהל מגעים אינטנסיביים עם המתווכות, מצרים וקטאר, כדי לנסות ולהבטיח כי הפגיעה במו"מ תהיה קטנה ככל שאפשר, בין היתר, נוכח התרעומת שהביע ראש ממשלת קטאר מחיסולו של הנייה".

בהמשך השיחה התייחס גם לדבריו של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן כי ארצות הברית לא עודכנה מראש ולא הייתה מעורבת בחיסולו של הנייה. "זו אינה הפעם הראשונה בחודשים האחרונים בה הממשל טוען זאת ויש בה בין היתר כדי להעביר מסר לאיראן. כך היה גם בחיסולו של הגנרל מהדוי ושל מוחמד דף".

הפגנות לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות לשחרור החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

הר-צבי הדגיש, כי "הממשל מבין כי ישראל היתה חייבת להגיב על הרצח במג'דל שמס והוא יעמוד לצידה ויספק לה את כל הסיוע הנדרש לבלימת המתקפות האפשריות מצד חיזבאללה ואיראן. גורמי הממשל שבו והדגישו בימים האחרונים את מחויבותם לביטחונה של ישראל ואת הסיוע שישראל תקבל במקרה של מתקפה עליה. 

"הדבר שב ומחזק את היותה של ארצות הברית עמוד תווך בביטחון ובחוסן הלאומי של מגינת ישראל ואת חשיבות הברית האזורית, בהובלת ארצות הברית, כנגד הציר האיראני, שחיוניותה הומחשה היטב בבלימת המתקפה האיראנית באמצע אפריל".

הר-צבי הוסיף כי, "סביר כי הממשל משקיע בימים אלו מאמצים רבים הן מול איראן והן מול ישראל וגורמים אזוריים נוספים במטרה לרכך את התגובות הצפויות ולהזהיר את כל הצדדים מההשלכות ההרסניות מהידרדרות למלחמה. לדבריו, ההסלמה והעובדה שאנחנו נמצאים כבר 300 ימים מפרוץ המלחמה והסיום אינו נראה באופק, ממחישים את הצורך הדחוף של ישראל לגבש אסטרטגיה מקיפה וכוללת שתבטיח את החזרת החטופות והחטופים, תבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל ב"יום שאחרי" ותאפשר להתמקד בבלימת האיום המתעצם מצידה של איראן ושלוחיה במרחב. זהו צו השעה".