לאור אי סדרים חמורים בניהול הכספי שגרר חובות עצומים, החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג, הודיע על ניתוק של שתי רשתות החינוך הפרטיות במגזר החרדי - "החינוך העצמאי" ו"מעיין החינוך התורני"  - המזוהות עם מפלגות ש"ס ויהדות התורה ממערכות התקצוב של המדינה.

במכתב ששלח רוטנברג למנכ"לי הרשתות, הובהר להם שהם ינותקו ממערכות התקציב, השכר והחשבות הרשמיים ויצטרכו להקים מערך תקציבי עצמאי, אך משרד האוצר עדיין יקיים מערך בקרה חיצוני על מנת לפקח על פעילותן. לדברי החשב הכלכלי רוטנברג: "המדינה לא תישא באחריות כספית או אחרת בשל התנהלות לקויה של הרשתות".

בחסות התקציב: המדינה מרסקת את החינוך הממלכתי
ח"כ גפני מציג: אין חינוך לחרדים, אין גביית מסים

ההחלטה תיכנס לתוקף כבר לקראת שנת הלימודים הקרובה (1 בספטמבר) ועד אז שתי הרשתות יחויבו לפתוח חשבונות בנק עצמאיים, שלשם רשויות המדינה יעבירו כספים. המדינה גם מצהירה שכל החובות שהצטברו עד כה בגלל אותו ניהול כספי לקוי - הם באחריות הרשתות החרדיות.

משה גפני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה גפני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מדובר במכה קשה למערך החינוך החרדי העצמאי ועלול להתפתח למשבר קואליציוני משמעותי בין הקואליציה לסיעות החרדיות. בעבר איים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) להתפטר מתפקידו כיו"ר ועדת הכספים, אם לא יימצא פתרון מוסכם מול משרד האוצר. כעת עם ההחלטה הדרמטית של בכיר משרד האוצר - הקואליציה חוששים מההשלכות של כך על יציבותה.

בתגובה למהלך של החשב הכללי, חבר ועדת החינוך משה קינלי טורפז (יש עתיד) הגיב: "לאחר עבודה ממושכת הצדק נעשה. החשב הכללי מנתק את רשתות החינוך החרדיות מהמערכות הממשלתיות כבר בשנת הלימודים הקרובה. לא עוד בזבוז, שחיתות וחגיגת כספים במימון משלמי המיסים. החינוך החרדי חייב לקחת אחריות על חובותיו ולשאת במלוא העלות של ההפקרות הפיננסית של כל שקל שיועד לחינוך ילדי ישראל ושימש לעסקנות פוליטית".

בכיר במשרד אומר ל"מעריב", כי המהלך מגיע במטרה להגביר את הפיקוח על המוסדות ולהפחית את האחריות הכלכלית על האוצר. זאת לאחר שלדבריו, הם נהגו "לגלגל" את החובות שלהם אל המדינה. למעשה, לא פעם טענו במוסדות החינוך כי ההתנהלות הפיננסית השגויה שלהם נובעת מזו של המדינה - כשבאותו זמן היו משתמשים בכסף שהוקצב להם למטרות אחרות, ולא משאירים די בצד לטובת תשלום משכורות. 

עוד אומר הגורם כי בפברואר האחרון יצא מכתב מטעם החשב הכללי שביקר בחריפות את התנהלות שתי רשתות החינוך ודרש פיקוח יותר אפקטיבי על ההתנהלות הכלכלית שלהן.