על רקע "רכבת ההרים" של השבוע האחרון, שהחלה בטבח הנוראי של 12 הילדים במג'דל שמס, ונמשכה בחיסולים הדרמטיים בביירות ובטהרן וחוסר הוודאות לקראת תגובת חיזבאללה ואיראן – אפקט נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס בוושינגטון מתפוגג, ומפלגת הליכוד יורדת ב־2 מנדטים. כך עולה מסקר "מעריב", שנערך על ידי לזר מחקרים, בראשות ד”ר מנחם לזר ובשיתוף Panel4All.

שלמה קרעי: "לנתניהו קל יותר להוביל את ישראל ללא גנץ ואיזנקוט"

שאר התנודות בסקר הן של מנדט לכאן או לכאן, והתוצאה היא התחזקות האופוזיציה במנדט אחד ל־58, לעומת 52 למפלגות הקואליציה, כאשר הסיעות הערביות נותרות עם 10 מנדטים. עוד עולה מסקר "מעריב" כי הצטמצם ב־2% הפער בהתאמה לראשות הממשלה בין בני גנץ (41%) לבנימין נתניהו (39).

מהסקר עולה כי רוב מוחלט של הישראלים (69%) סבורים שנכון היה לבצע את החיסולים האחרונים בביירות ובטהרן (על החיסול של הנייה ישראל לא לקחה אחריות), גם אם הדבר עלול להוביל לעיכוב בעסקת חטופים. 19% חושבים שלא, ועוד 12% אינם יודעים.

מסקר "מעריב" גם עולה כי רוב הישראלים (57%) חוששים מהתפרקות המרקם החברתי במדינת ישראל בעקבות מעצר חיילי המילואים בשדה תימן, ומנגד - הפריצה לבסיסי צה"ל על ידי פעילי ימין וחברי כנסת. מהפילוח עולה כי החשש גבוה במיוחד אצל מי שמתכוונים להצביע למפלגות האופוזיציה (68%), אבל משותף גם ל־50% ממצביעי מפלגות הקואליציה. 33% אינם חוששים מכך ו־11% חסרי דעה.

כמו כן, כמחצית מהמשיבים (46%) מתנגדים לפיטורי שר הביטחון יואב גלנט, 25% תומכים בכך ו־29% חסרי דעה.

בסקר, שנערך ב־31 ביולי וב־1 באוגוסט, השתתפו 510 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית עומדת על 4.4%.