פרסום ראשון: כמעט עשרה חודשים אחרי שבעה באוקטובר, הממשלה טרם קידמה מנגנון חוקי שיאפשר לשפוט את המחבלים שלקחו חלק בטבח ולמעשה אף מחבל לא עמד לדין על מעשי הזוועה שנעשו בשמחת תורה ביישובי הדרום.

בסיעת ישראל ביתנו מאשימים את הממשלה שלא עשתה אף צעד לקידום חקיקה מיוחדת שתאפשר את לשפוט את אלפי המחבלים, לאור העובדה שהחוק הפלילי הקיים לא נותן מענה בגלל קשיים משפטיים שונים כמו סוגיית הראיות שקושרות מחבל לביצוע עבירה נקודתית, כפי שנדרש בסדרי הדין הרגילים.

הבית הלבן מתוסכל: שיחת הצעקות בין ביידן ונתניהו נחשפת
"צריך לשבת בכלא": נחום ברנע הציע לאיראנים לפגוע ב"כנף ציון" - וספג זעם ברשת

משכך הגיש יו"ר סיעת ישראל ביתנו חבר הכנסת עודד פורר את הצעת "חוק לעשיית דין במחבלי החמאס ובעוזריהם", זאת בדומה למנגנון השפיטה שאושר בשנת 1950 על מנת להביא לדין את פושעי הנאצים ומי שסייע להם.

במפלגה מודעים לעובדה שהחקיקה לא תתקדם בחודשים הקרובים בגלל פגרת הכנסת אך מקווים שזה יפעיל לחץ על הממשלה לפעול בנושא. מאז שבעה באוקטובר מוחזקים אלפי מחבלים במתקני מאסר בישראל ללא קביעת משפט, וחלקם אף שוחררו משלל סיבות וביניהן מצוקת מקום כליאה, כמו במקרה של שחרור מנהל בית החולים "שיפא", מוחמד אבו סלמיה. למעשה כבר בתחילת המלחמה הוגש חוק דומה על ידי 40 חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, אך הוא לא התקדם ונשאר "על המדף" בלבד.

מוחמד אבו סלמיה מנהל שיפא מגיע לעזה לאחר שחרורו (צילום: רויטרס)
מוחמד אבו סלמיה מנהל שיפא מגיע לעזה לאחר שחרורו (צילום: רויטרס)

לפי הצעת החוק, יוטל עונש מוות על כל מי שהשתתף במעשי הרצח, האונס, החטיפה של מחבלי חמאס ועל מי שלקח חלק באותו היום. במנגנון החוקי החדש יוחלט כי מי שיגיש את כתב האישום יהיה היועץ המשפטי לממשלה, ובגלל המורכבות המשפטית בית המשפט יהיה "רשאי לסטות מדיני הראיות, אם הוא משוכנע שהדבר יועיל לגילוי האמת ולעשיית משפט צדק".

בשיחה עם "מעריב" אמר חבר הכנסת פורר: "למחבלי חמאס והסייענים שנכנסו למדינת ישראל בשבעה באוקטובר הייתה מטרה אחת - לרצוח ולפגוע בכמה שיותר ישראלים רק בשל היותם יהודים. לנו אין ספק בנוגע למניעים והעדויות החותכות שהצטברו מאז, חשפו בפנינו זוועות שלא ראינו כמותן מאז שהמשטר הנאצי רצח וטבח ביהדות אירופה". 

עודד פורר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עודד פורר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

פורר חידד את האבסורד בכך שטרם מוצה הדין עם מבצעי הטבח בשבת השחורה: "מאז ועד היום לא הועמד לדין אפילו מחבל אחד. לא זו בלבד, אלא שבמקום להעמיד מחבלים לדין - הממשלה משחררת בכל שבוע עשרות מחבלים, כפי ששחררה את מנהל בית החולים 'שיפא'. מכיוון שהממשלה לא עושה את הצעד הבסיסי שיאפשר לשפוט את חיות האדם האלה בהתאם למעשיהם ומחוקקת חוק ייעודי לעניין הטבח, שהרי לא מדובר באירוע שמתאים לשפיטה לפי החוק הפלילי הרגיל, חייבים לחוקק חוק בדומה לחקיקה שנוגעת לפשעי הנאצים ועוזריהם ולקבוע כי דין מחבל נוח'בה כדין נאצי".

תיעוד חקירת מחבלי חמאס וחטיפת אזרחים זרים (צילום :תקשורת שב״כ)

"בידי מדינת ישראל נתפסו ספרים וחומרי תעמולה נאצים רבים שמעידים על הקו הישר שמחבר בין חמאס והנאצים והוכח כי האידיאולוגיה הנאצית היא אחת מאבני היסוד שעליה מחונכים מחבלי חמאס. חקיקת החוק תאפשר לשפוט את המחבלים ששוהים במעצר, תמנע את השחרורים המיותרים שבוצעו בחודשים האחרונים ותאפשר את כליאתם במתקני כליאה ייעודיים, תחת אחריות שב״ס, וכן לפנות את חיילי המילואים ללחימה".