מלחמת חרבות ברזל: אל"מ (מיל') איתמר יער, מנכ"ל "מפקדים למען ביטחון ישראל" ולשעבר סגן ראש המל"ל התראיין הבוקר (ראשון) ליואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm ופרש את משנתו על התקדמות המלחמה.

לפיד במתקפה: "אם סער ייכנס לממשלה הזו עכשיו הוא איש לא הגון"
המחיר יהיה כבד: תרגיל ההסחה נחשף - כך איראן תשבש את מערכות ההגנה של ישראל

בפתח הראיון אמר: "התקופה הזאת מתוחה במיוחד מאחר שלאור ההצלחה של מבצעי החיסול של הנייה בטהרן על פי מקורות זרים ושוכר ע"י ישראל בביירות, צריך לצפות שהתגובה תהיה בארגון איראני וכמעט בטוח שחיזבאללה יהיה אחד הגורמים. הדבר הכי חשוב שנוגע לכל אזרח במדינה לזכור שמטרת האויבים שלנו שלא נחיה את החיים הרגילים. לכן צריך לשמר את שגרת החיים ככל שניתן אבל צריכים להיות בערנות".

"כל אחד צריך לוודא שהוא יודע מה מה קורה איתו במקרה של התקפה על ישראל, טילים או דברים דומים", המשיך. "בהיבט המדינתי נעשים הרבה מאד דברים, היערכות שונה בבסיסים הצבאיים, וגם במטרות הצבאיות שאפילו הוגדרו ע"י חיזבאללה כמטרות מועדפות. כוננות גבוהה של היכולות ההגנתיות וההתקפיות של ישראל".

"אגב, לתשומת לב: אף אחד לא אמר שהתגובה תהיה טילים ורקטות דווקא, זה יכול לבוא כניסיון לפיגועים בישראלים ובמטרות ישראליות בחו"ל, בטרור קלאסי במיוחד יהודה ושומרון וגם ניסיונות לחדירה בצפון במרכז ובדרום. יכול להיות שפעולות שנמנעו עכשיו באיו"ש, הן שגרתיות יכול להיות שזה קשור לאירוע עצמו. החשוב הוא שאנחנו צריכים לצפות שיש איום כזה בכל מיני גזרות. גורמי הביטחון יעשו את שלהם. הדבר החשוב הוא מה כל אחד יכול לעשות להיות קרוב למקום ממוגן, לא לעשות דברים שהם יותר בעייתיים", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "הדיון באשר לאפקטיביות של חיסולים או ארוך שנים. נראה לי מאד ברור שמדינת ישראל אמרה שהגעה לעסקת חטופים זה בסדר עדיפות הגבוה ביותר, הרי החיסולים האלה בזמן הזה בוודאי שיבשו את המהלך. לא רוצה להגיד סיכנו אבל מקווה שהמגעים ימשיכו וכן תהיה עסקה לשחרור החטופים. זה שהם שיבשו, עיכבו, נתנו לצד השני תירוצים וסיבות למה לא ללכת לזה, אם אני הייתי צריך להחליט הייתי כנראה מעכב את העניין, עד אחרי עסקה אבל אחרי כל זה, צריך להבין איך הדברים האלה עובדים".

"אני מניח שהאישור לביצוע החיסולים ניתן לפני זמן ומאחר שהם מתבססים על מודיעין בזמן אמת, משאירים לפעילות בשטח", המשיך. "לא בטוח כשניתן האישור היה ברור שיקרה בדיוק בעיתוי הנוכחי. כשיש אישור הזדמנות כזאת זה קורה. כמדינה אנחנו צריכים להתמודד גם עם זה. היערכות נכונה של תוודא שהמחיר יהיה נמוך ככל שניתן. אגב, אף אחד לא אמר לנו שהתגובה תהיה עכשיו. היא יכולה לקחת זמן".

"אם אני הייתי בצד השני לא הייתי פועל עכשיו מאחר שאנו בכוננות שיא, לחכות שנחזור לשגרה. ככל שהם ממתינים, הם כורמים לנו נזק יותר גדול. תראה את הטיסות למשל ויש כל מיני פעילויות שלא מתבצעות. הייתי ממתין להזדמנות. לא בטוח שהצד השני פועל על פי אותו היגיון", הוסיף.

בנוגע לשמועות על פיטורי השר גלנט: "כשמסתכלים על ההיסטוריה, אני כמעט אין כמעט שר ביטחון אחד בתקופת נתניהו שלא פוטר ע"י נתניהו בשלב זה או אחר. תופעה מעניינת. האם זה נובע מזה שהוא לא רוצה שיגנבו לו את ההילה, או מזה שראשי מערכת הביטחון הגיעו למסקנה שהשיקולים שלו לא מעמידים את הביטחון של המדינה במקום הראשון".

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

"דבר אחד ברור: פיטורי שר הביטחון במציאות שלנו בימים אלה שעוד לא הכרזנו על סיום המלחמה בדרום, אנחנו בתקופה הביטחונית הכי רגישה שהייתה לישראל מעולם, נראה לי התנקשות בביטחון הלאומי של מדינת ישראל במובן הכי הרחב שלו", המשיך. "יש לזה השלכות ביטחוניות ישירות, יש לזה השלכות על הציבור, אני מאד מקווה שנתניהו יבין שהנזק גדול מהתועלת. מקווה שמי שנתניהו חושב שיכול להיות מועמד להחליף את גלנט יגיד לנתניהו אני לא משחק במשחק הזה. הוא תמיד יכול להחליט שהוא יהיה שר הביטחון".