ברקע המתיחות והקרע בין ראש הממשלה לשר הביטחון,  שאף החמירו בעקבות סדרת הדלפות על הפער שבין עמדותיהם של השניים בנוגע לעסקת חטופים, גורמים המקורבים לנתניהו טוענים כי הוא התגבש בהבנה כי יש להחליף את יואב גלנט בתפקיד שר הביטחון, אך עדיין חושש  להוציא את התכנית לפועל - כך נודע היום (שני) ל"מעריב".

לטעמם, מבין כלל אפשרויות לעשות זאת, הדרך הנכונה והבטוחה מבחינה ציבורית לבצע את התכנית היא באמצעות צירופה לקואליציה של מפלגת הימין הממלכתי בראשות גדעון סער. בתקופה האחרונה בליכוד נרשמה הסכמה רחבה למהלך צירופה של מפלגת הימין הממלכתי.

הימין הממלכתי יחזור לממשלה? אלקין: "לא קיבלנו שום הצעה"
הסולחה בין נתניהו לסער בפתח? "זה בעיקר אוויר חם"

גדעון סער מודיע על פרישה הממשלה (צילום :עמר בנוביץ)

לדברי הבכירים בליכוד שתומכים במהלך, הרחבת הקואליציה ב-4 מנדטים תחזק את נתניהו בעיקר מול יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שלאחרונה גרם למשבר בתוך הקואליציה ושבאופן קבוע חשוד בתכניות פרישה בהתאם לשיקולו הפוליטי. לכן, הצטרפותו האפשרית של סער ומפלגתו תשדר מסר של יציבות ותחזק את מעמד הקואליציה מול גורמים באופוזיציה שמחפשים לגייס עריקים ולהביא להפלת הממשלה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לסיכומו של עניין, צירוף של הימין הממלכתי לקואליציה, המפלגה ששווה, לפי הסקרים,  3-2 מנדטים, תחזק את גוש הליכוד ותחליש את הכוחות של הימין המתון לקראת מערכת הבחירות הבאה.

יצוין כי עד כה הרעיון לצרף את הימין הממלכתי ולבצע סבב תיקים כחלק מהמהלך נותר בגדר רעיון בלבד ולא התקדם אל שלבי הביצוע. לא התקיימו מגעים פוליטיים בין נציגי נתניהו לבין גדעון סער וחבריו. בתקופה האחרונה מספר שליחים מהליכוד קיימו שיחות לא פורמליות עם סער ועם חבריו למפלגה במטרה לבדוק את הלך הרוח ואת היתכנות של המהלך, אם וכאשר יבשיל ויקבל אור ירוק מראש הממשלה.

המחלוקת על תיק הביטחון

הרחבת הקואליציה תהיה כרוכה בפתיחה מחדש של החלק הקשור לחלוקת התיקים בתוך הממשלה בהסכמים הקואליציוניים. לפי הרעיון, סבב תיקים שילווה את הצטרפות הימין הממלכתי לממשלה, עשוי להצדיק מבחינה ציבורית את העברת יואב גלנט מתפקיד שר הביטחון. זו לא תהיה הדחה גרידא, כיוון שיוצע לגלנט תיק אחר בממשלה.

אלא שגורמים ששוחחו עם נתניהו אמרו ל"מעריב" כי הם התרשמו שראש הממשלה אמנם מעוניין להחליף את גלנט בדמות אחרת בתפקיד שר הביטחון, אך, ככל הנראה, אינו מתכוון להציע את התפקיד הבכיר והחשוב, במיוחד בעת מלחמה, ליו"ר הימין הממלכתי. לדברי שני גורמים בליכוד: "נתניהו וסביבתו הקרובה עדיין לא סומכים על סער ולא מאמינים בו כבשותף פוליטי אמין ובטוח. נתניהו סבור כי מינויו של סער לתפקיד שר הביטחון יעורר זעם בתוך הליכוד, כאשר שורה של בכירים יתקוממו נגד המהלך, ישאלו מדוע מינה את סער ולא את ישראל כ"ץ או את אבי דיכטר או את יריב לוין?".

על כן, לדברי הגורמים בליכוד שתומכים במהלך ההצטרפות של הימין הממלכתי, ממליצים להציע לסער "תיק בכיר שאינו תיק ביטחון".

גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)
גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)

אז מי כן?

יצויין כי בין השמות שהוזכרו בהקשר של תפקיד שר הביטחון, בשיחות שהתקיימו לאחרונה במעגל הקרוב לנתניהו, בולט שמו של שר והרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי. כבר בשלבי הקמת הממשלה שמו של אשכנזי עלה בתור מועמד אפשרי לתפקיד שר הביטחון. גורמים בליכוד טוענים כי העובדה שראש הממשלה שקל להציע לאשכנזי את תיק הביטחון הייתה אחת הסיבות למתיחות שנוצרה בין יואב גלנט לבנימין נתניהו אחרי הקמת הממשלה, בתחילת 2023.

כמו כן מקורבי רה"מ שוב הציעו להחליף את גלנט באשכנזי ברקע משבר הרפורמה המשפטית שבשיאו גלנט יצא בפומבי נגד הרפורמה, פוטר בהודעת רה"מ ולבסוף נשאר בתפקידו.

גבי אשכנזי (צילום: פלאש 90)
גבי אשכנזי (צילום: פלאש 90)

עכשיו מתברר שזמן קצר אחרי השבת השחורה, בסוף אוקטובר 2023, נתניהו הזמין את אשכנזי לפגישה שהתקיימה בקריה בתל אביב. שם, על פי הגורמים המעורים בשיחות, נתניהו היה קרוב להציע לגבי אשכנזי את התפקיד הבכיר בממשלה, וכל מי שהיו מעורבים בארגון הפגישה בין השניים, היו בטוחים כי ההצעה אכן תעלה. אולם, הפגישה בין נתניהו לאשכנזי הסתיימה בלא הצעת תפקיד. 

באותו היום, ה-23 באוקטובר, לשכת ראש הממשלה התייחסה לפרסומים על הפגישה בין נתניהו ואשכנזי, ובהודעת הלשכה נכתב: "ראש הממשלה נתניהו קיים פגישה אחת עם גבי אשכנזי כפי שהוא נפגש עם בכירים רבים לשעבר במערכת הביטחון. אשכנזי לא ישמש בשום תפקיד וכל פרסום אחר הוא שקרי". בהמשך , במהלך המלחמה, השניים קיימו שיחות טלפון - ושוב נתניהו לא הציע לאשכנזי שום הצעה קונקרטית.

יואב גלנט, גבי אשכנזי (צילום: מרק ישראל סלם,יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב גלנט, גבי אשכנזי (צילום: מרק ישראל סלם,יונתן זינדל, פלאש 90)

לדברי גורמים המקורבים לרה"מ, בחודשים האחרונים הוא לא יצר קשר עם אשכנזי, אך לאחרונה, כשהמתיחות בין נתניהו וגלנט הגיעה לשיא, הרעיון להציע לגבי אשכנזי את תיק הביטחון הועלה שוב.

גורמים בליכוד מעריכים כי נתניהו דחה את העיסוק הפוליטי באפשרות של הרחבת הקואליציה, צירוף הימין הממלכתי וסבב תפקידים בתוך ממשלה למועד שאחרי המתקפה האירנית , בתקווה שהאירוע יסתיים בלי התדרדרות ביטחונית אזורית כוללת. רק אז - כך מעריכים גורמים בליכוד - נתניהו יתפנה לטפל בסוגיות הפוליטיות שעל הפרק.

מטעמו של גבי אשכנזי לא התקבלה תגובה.