יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, שוחח היום (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על התנהלות הפרקליטה הצבאית הראשית והאפשרות שיחזיר את חוקי הרפורמה המשפטית.

בפתח דבריו התייחס להצעת החוק למניעת מימון של מדינת ישראל לייצוג משפטי של זר שהוא חשוד או נאשם בטרור שיזם ועברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת: "החוק עבר בהסכמה רחבה יחסית בכנסת, זה לא חוק שצפוי להתעכב, יש לו תמיכה רבה גם בציבור. מתוך הבנה בסיסית שהמוסר והצדק צריכים להיות נוכחים גם במערכת המשפט".

בחירות עכשיו? בן כספית וינון מגל כבר יודעים את התשובה | האזינו
יאיר לפיד טוען: "האופוזיציה סובלת מתת ייצוג מחפיר בתקשורת"

עוד סיפר: "ב-7 באוקטובר התעוררנו למציאות של קריסת קונספציות בתחום הביטחון והתחום המדיני, עדיין ניתן לראות מי שמחזיק בקונספציות הישנות, אבל מתחילים לראות שינוי והתפתחות גדולה מאוד בתחום המדיני. חושב שההחלטה שהכנסת קיבלה לפני שבועיים נגד מדינת פלסטינית שעברה מקיר לקיר ללא שום התנגדות מצד אף מפלגה ציונית. במישור המדינה נבחרי ישראל התפכחו מאז הסכמי אוסלו".

"יש תחום שבו לא רק שהקונספציה לא נשברה, אלא, היא מכה במלוא עוזה, וזה התחום המשפטי, אתה רואה את הפצ"רית רודפת חיילי צה"ל", אמר, "אם מערכת הביטחון שלנו לא תגן על הלוחמים שלנו ואם הפרקליטה הצבאית הראשית לא תגיע לדיון שזימנתי ליום ראשון, אז צריך לפטר את גלנט".

עוד הוסיף ח"כ רוטמן, "כל הזמן הם מספרים שהם השכפ"ץ שיגן עלינו מפני האג, הם לא מגנים, והם מנותקים כאילו הם יושבים בירח. אתם לא מערכת משפט שיש לה מדינה, מדינת ישראל לא קמה כדי שתשבו על הכיסאות שלכם, אלא כדי לשמור על החיים של העם היהודי".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מי ששומע אותך עכשיו מבין שח"כ רוטמן רוצה להחזיר את הרפורמה המשפטית.
"אני לא רוצה להחזיר את הרפורמה המשפטית, אבל אני מוכרח. חשבתי באמת ובתמים שבזמן מלחמה, למרות שהרפורמה צודקת מאין כמותה ותיקון מערכת המשפט מוסכם על הרוב המוחלט של אזרחי בישראל כמשהו שחייב לקרות, באמת חשבתי שבזמן מלחמה עלינו להתמקד רק במלחמה ושאפשר לחכות אפילו עם דבר קרוב לליבי כמו הרפורמה. לא הייתי רוצה להעביר חוק שאומר שאין צורך בזכות עמידה לרשות הפלסטינית, הייתי רוצה שלשופטים יהיה הלב הישר והשכל הישר לעשות זאת בעצמם, אבל הם לא אז אני חייב לעשות את זה".

לדבריו,"לא הייתי רוצה להתעסק עכשיו בנציב תלונות השופטים, אבל עם השופט פוגלמן לא מבין שבזמן מלחמה צריך להגיע להסכמות רחבות ועליו להגיע להסכמה עם השר יריב לוין על מועמד שיקבל תלונות של אנשים שנמצאים בשדה הקרב, יש עורכי דין שזוכים להתעללות מצד השופטים ואין להם למי להתלונן כי לפולגמן לא נאה המועמד הזה או ההוא".

בסיכום אמר, "הייתי המאושר באדם אם לא הייתי צריך לחוקק שום חוק שקשור למערכת המשפט והייתי יכול להתרכז בחוק של קשור למערכת המשפט".