גם היום (שלישי) קיבלו כ-500 אברכים צו ראשון לקראת גיוסם לצה"ל. כמו אתמול, עשרות בודדות הגיעו ללשכת הגיוס ואילו מאות אברכים התייצבו במחאה מול לשכת הגיוס בתל השומר, תוך שהם יוצאים בקריאות "נמות ולא נתגייס", וכן "בקפלן לא קורעים חולצות". בשלב מסוים החלו המוחים להשליך בקבוקים לעבר פרשי המשטרה, שהגיפו את המקום במחסומים ובמשאיות כדי למנוע אפשרות גישה ממגרש החנייה אל שער הבסיס. הפרשים, לוחמי מג"ב השוטרים הדפו בכוח את האברכים כשהפרשים נכנסים ממש לתוך ההמון. תשעה צעירים נעצרו עד כה בהפגנה.

שני צעירים משני צידי המתרס שוחחו עם "מעריב" והסבירו את עמדותיהם - חרדי מוחה, מרדכי גיובר, וצעיר לקראת גיוס המפגין בעד גיוסם של החרדים לצה"ל, אדם זקליינג. מרדכי טען "מעדיף שחמאס יבוא לכאן ויהרוג אותי ולא להתגייס לצבא"; אדם השיב: "זה כואב לי בלב. אתה מבין, הוא אומר שהיא תלך לזבל - ואני אומר, אני אמות בשביל המדינה הזו".

בעכו רותחים על דובר צה"ל לאחר הירי: "הם משקרים כדרך פעולה"  
עוזי רבי מזהיר: אם זה יקרה - אנחנו במלחמת עולם גדולה  

ראיון צעיר חילוני וצעיר חרדי במחאה כנגד הגיוס, אלון חכמון (צילום :אבשלום ששוני)

מרדכי אמר: "אני חושב שהיסוד של שוויון בנטל הוא שקר. כי אם הצבא יוצא בצעקות שחסרים לוחמים, אז אי אפשר להגיע ביחד עם זה עם טענה 'נכון, הצבא לא מתאים לכם, אז תתגייסו לשירות לאומי'. אתה לא יכול לבקש ממני להתגייס לשירות לאומי אם חסר לך לוחמים. אז מה אתה רוצה ממני בשירות לאומי? אתה רוצה לשלב אותי בחברה הישראלית. ואני בשום פנים ואופן לא אסכים להשתלב בחברה הישראלית. ועל זה אני אמות, כי זה נוגד את הערכים שלי". 

עוד הוסיף מרדכי: "כתוב במגילת העצמאות שלוש פעמים יהודית, ואפילו לא פעם אחת דמוקרטית. ואני שומע כל היום 'דמוקרטיה, דמוקרטיה, דמוקרטיה'. יהודית יותר חשובה מדמוקרטית. ואני כיהודי, שלימוד התורה הוא הדבר הכי חשוב ביהדות והדבר שהחזיק אותנו שנים - לא יתכן שלא יתנו לי ללמוד תורה". 

מחאות חרדים נגד גיוס, תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
מחאות חרדים נגד גיוס, תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)

אדם, צעיר לקראת גיוס, אמר בתגובה: "זה כואב לי בלב. יש לי בן דוד שנהרג ב-2008. הוא עלה מארמניה. והוא יכל לבחור בין ללכת שם לאוניברסיטה או לעלות לארץ ולהתגייס. והוא בחר להתגייס. ויש לי עוד חבר, עדי צור, שנהרג בשבעה לאוקטובר, לוחם גולני. וזה פשוט כואב לי הלב שאנשים נהרגים בשבילכם. לא משנה אם אתה דתי, חילוני - הוא נהרג. הוא נהרג בשביל שאתה תהיה פה".

עוד הוסיף אדם: "אתה מבין, הוא אומר שהיא תלך לזבל - ואני אומר, אני אמות בשביל המדינה הזו. אני בן יחיד. אני נלחמתי עם ההורים שלי שנתיים בשביל לקבל אישור ללכת לקרבי. שנתיים נלחמתי. והם פה באים ואומרים שהם מעדיפים למות ולא להתגייס. אנחנו נמות אם לא נתגייס". 

מחאות חרדים נגד גיוס, תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
מחאות חרדים נגד גיוס, תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)

מרדכי השיב: "אני מעדיף למות עם האמונה שלי מאשר לחיות כחילוני. מעדיף למות כחרדי ולא לחיות כחילוני. אפילו לא שנייה אחת בצבא. אז שחמאס יבוא לפה ויהרוג אותי ואני לא אהיה חילוני". 

אדם טען: "אני לא מרגיש שיש ביננו שוני. אנחנו חיים במדינה אחת. יש לנו רק מדינה אחת בעולם הזה ואין לנו לאן ללכת. יש בצבא גדודים חרדיים ויש אנשים שנכנסו לצבא חרדים ויצאו חרדים. ואם אתם באים לפה ואומרים שלו - זה רק תירוצים. פשוט תגידו את זה, שאתם לא רוצים להתגייס". 

מרדכי בתגובה: "אנחנו אומרים שאנחנו לא רוצים להתגייס בגלל שהצבא גורם לנו לא להיות חרדים". 

מחאות חרדים נגד גיוס, תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
מחאות חרדים נגד גיוס, תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)