צרפת התייחסה היום (רביעי) לדבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לפיהם ישראל מכניסה סיוע הומניטרי לרצועת עזה כי "אין ברירה", על אף שזה "אולי מוסרי להרעיב שני מיליון עזתים". משרד החוץ הצרפתי פרסם הודעה בה נכתב כי "צרפת מביעה תדהמה עמוקה נוכח דבריו המחפירים של שר האוצר הישראלי, בצלאל סמוטריץ', לפיהם 'ייתכן שיש הצדקה מוסרית להרעיב למוות שני מיליון אזרחים' במטרה לשחרר חטופים בעזה". בנוסף קראה לממשלת ישראל לגנות בחריפות את דברי השר.

עוד נאמר בהודעה, כי "צרפת מזכירה כי על ישראל לפעול בהתאם לצו בית הדין הבינלאומי לצדק מ-26 בינואר האחרון ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים ליישומו".

מטרות הזהב בלב ביירות: אתרי השיגור של חיזבאללה נחשפים
עובדי חדשות 13 ניצחו: מינוי שמאלוב ברקוביץ' יבוטל

"צרפת מדגישה כי אספקת סיוע הומניטרי לשני מיליון אזרחים במצב חירום קיצוני בשטח נתון במצור, אשר ישראל שולטת בנקודות הגישה אליו, היא חובה על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי, כפי שקבע בית הדין הבינלאומי לצדק. כמו כן, היא מזכירה כי בית הדין הפלילי הבינלאומי דן במצב בפלסטין. תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים קאן, הדגיש כי מניעת העברת סיוע עלולה להיחשב לפשע הנתון לסמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי", נכתב עוד.

בנוסף צוין, כי "לנוכח הסיכון לערעור היציבות האזורית ומספר הקורבנות הבלתי נסבל, דחוף מתמיד להגיע להסכם הפסקת אש שיאפשר את שחרור כל החטופים, לרבות שני אזרחינו, יביא לסיום סבלם של תושבי עזה ויאפשר הזרמה מסיבית של סיוע הומניטרי".

חלוקה של סיוע הומניטרי בח'אן יונס (צילום: רויטרס)
חלוקה של סיוע הומניטרי בח'אן יונס (צילום: רויטרס)

כזכור, סמוטריץ' אמר בכנס "קטיף" שהתקיים ביום שני כי "ייתכן שיש הצדקה מוסרית להרעיב למוות שני מיליון אזרחים ברצועת עזה במטרה לשחרר חטופים".

נשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)
נשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)

דבריו עוררו סערה רבתי ברשת ובתקשורת העולמית, וגינויים רבים הגיעו גם מפוליטיקאים במערב. כך, למשל, חברת הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, אליסה סלוטקין, כתבה בעקבות הדברים של סמוטריץ': "זה חולני. ישראל מחויבת על פי חוק וההגינות המקובלת לאפשר כניסת סיוע הומניטרי לעזה. לכל מנהיג שמתעלם מהעובדה הזו אין עסק בתפקיד".