על רקע המשך הלחימה ברצועת עזה והקריאות בקרב פעילי ימין לפעול לחדש את ההתיישבות היהודית בגוש קטיף, הח"כים עמית הלוי ואריאל קלנר מהליכוד וצבי סוכות מהציונות הדתית הקימו קבוצת עבודה פרלמנטרית אזרחית, לביטול חוק ההתנתקות בגוש קטיף, יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן. הצעת החוק לביטול תכנית ההתנתקות מגוש קטיף תוגש בפתיחת מושב הכנסת הבא.

עם תחילת המלחמה לפני כעשרה חודשים כבר היה ניסיון להגיש את הצעת החוק אבל היא לא אושרה בוועדת השרים לחקיקה. כעת, הוקמה קבוצת העבודה הפרלמנטרית - אזרחית, אשר החלה לפעול כדי לגבש תמיכה רחבה של חברי כנסת.
כזכור ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הצהיר בקולו מספר פעמים שאין שום כוונה לחדש את ההתיישבות היהודית ברצועת עזה, אמירות שגררו ביקורת בתוך הקואליציה ובקרב בכירים במחנה הימין.

במסגרת זה נפגשו בכנסת חברי קבוצת העבודה הפרלמנטרית – אזרחית, וסיכמו על יציאה משותפת לפעילות, כפי שפעלו לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון. דגן, ראש מועצת שומרון, שפונה בעצמו מהיישוב שא-נור, הוביל במשך 16 שנה, יחד עם חבריו מארגון "חומש תחילה", ואנשי ישיבת חומש, את המהלך לביטול חוק ההתנתקות והחזרה לחומש, במסגרתו, שדולת חומש תחילה בכנסת, בהובלת יו"ר ועדת החוץ והביטחון חבר הכנסת יולי אדלשטיין, השרים בצלאל סמוטריץ, אורית סטרוק, וח"כ לימור סון הר מלך הביאו יחד לביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון.  

הלוי, קלנר, סוכות ודגן (צילום: מועצה אזורית שומרון)
הלוי, קלנר, סוכות ודגן (צילום: מועצה אזורית שומרון)

כעת, מסמנים ראש מועצת שומרון יוסי דגן וחברי הכנסת צבי סוכות, עמית הלוי, ואריאל קלנר את השלב השני, של הקמת קבוצת העבודה הפרלמנטרית לביטול חוק ההתנתקות גם בגוש קטיף. הקבוצה מתכננת להעלות את הצעת החוק לוועדת שרים לחקיקה במושב החורף הקרוב של הכנסת. 

ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "השביעי באוקטובר לימד את כולנו לקח שאנחנו ידענו אותו לצערנו עוד קודם - הדרך היחידה להגן על יישובי עוטף עזה, והדרך היחידה ללמד לקח את האויב היא להתיישב בחבל עזה. 
העקירה והגירוש של היישובים היהודיים, וכמעט עשרת אלפי בני אדם מיישובי חבל עזה הפורח, ופינוי עקירת מתינו מהקברים, כל אלה לא שינו דבר לאויב. החמאס המשיך להתחמש, ובאירופה ממשיכים לקרוא לנו "כובשים". 
ההתנתקות הובילה לשואת ה 7 לעשירי, וקיומו של חוק ההתנתקות הוא אות קין בספר החוקים של מדינת ישראל. 
בוודאי שכפי שחזרנו לחומש - צריכים לחזור גם לגוש קטיף ולצפון הרצועה תחילה. צריכים לקחת שטח, וזה המענה האמיתי שגם יהיה תמונת ניצחון ברורה, וגם תהיה הרתעה אמיתית מול אויבינו הברברים הנאצים. 

הצעת החוק הזו לא אומרת להקים את הישובים, היא אומרת אמירה פשוטה, החוק הגזעני הזה, שאוסר על יהודים להיות באזור בארץ ישראל צריך להיות מבוטל, בוודאי לאחר התוצאה הקטסטרופלית השואתית של הגירוש מגוש קטיף ומצפון השומרון, שהביאה עלינו את שואת ה-7 לעשירי ואת המלחמה העקובה מדם. הצעד הראשון של התיקון הוא לבטל את חוק ההתנתקות ברצועה". 

יו״ר השדולה לחידוש ההתיישבות בחבל עזה ח״כ צבי סוכות מסר: ״ניצחון שווה התיישבות. אחרי שנשמיד את חמאס, נצטרך ללמד את הדור שיבוא אחריו שמי שטובח בנו יפסיד גם אדמה. אם עד היום לא התעוררנו לדרוש את אדמתנו בכל רחבי הארץ הזו, כעת הגיע הזמן״.

חה״כ עמית הלוי: ״החוק הראשון שהיה צריך לתקן אחרי ה 7.10 זה חוק ההתנתקות. כדי להבהיר לעצמנו ולעולם שחבל עזה הוא חלק בלתי נפרד מהמולדת שלנו ובשטחי המולדת לא יהיה יודן-ריין - אזור שאסור למגורי יהודים. הסעיפים הללו בחוק הזה הם כתם מוסרי בספר החוקים של ישראל ואנחנו נסיר אותו יחד בהקדם״  

חבר הכנסת אריאל קלנר: "מחיקת החרפה והפשע של הגירוש מגוש קטיף והפיכת חלקים מארץ ישראל לנקיים מיהודים, היא המחויבות שלנו. אי אפשר לברוח מהטרור ואי אפשר לברוח מהייעוד של העם היהודי והחיבור שלו לארץ ישראל. כפי שזכינו ותיקנו את החקיקה שאסרה על יהודים להימצא בצפון השומרון, כך נעשה גם בגוש קטיף. יצאנו לדרך וגם אם היא תהיה ארוכה וקשה, לא נוותר על המחויבות, עד התיקון המלא"