ברקע ההתארגנות האיראנית לקראת המתקפה נגד ישראל, בימים האחרונים ממשל ביידן מוביל מאמץ דיפלומטי אינטנסיבי לנצל את רגע המשבר הזה כדי להביא להסכם הפסקת המלחמה והחזרת החטופים. המגעים לקידום ההסכם שכולל עסקת חטופים והפסקת האש נעשים לא רק בין ישראל לחמאס באמצעות המתווכות, אלא גם תוך כדי לחצים דיפלומטיים עוצמתיים על איראן לכבד את ההסכם, אם יושג.

על פי מקור ישראלי ששוחח עם "מעריב": "האמריקאים פועלים לנצל את המומנטום לטובת השגת ההסכם. דווקא כעת, כאשר מתקפה איראנית חריפה על ישראל עלולה לגרור את האזור כולו למלחמה כוללת – הם מאמינים כי ניתן להצדיק פשרות שעד כה הצדדים התקשו להסכים עליהן. זאת משום שבצל האיום הממשי של הסלמה ביטחונית קיצונית הפשרות במו"מ תסלולנה דרך לא רק להסכם החטופים ועצירת המלחמה בעזה, אלא גם להרגעת המצב ולמניעת ההסלמה המסוכנת".

עוד הוסיף המקור: "בוושינגטון מעריכים כי ההקשר הזה, שנוצר בימים האחרונים אחרי החיסולים בביירות ובטהרן, והאיום האיראני לבצע פעולת נקם  - מייצר הזדמנות חדשה להגיע להסכם, הזדמנות שלא הייתה קודם".

אולם, בישראל פסימיים באשר לתפקיד של הסכם הפסקת האש כגורם שיוביל להרגעה כוללת במזרח התיכון, ולדבריהם הוא לא יחזיק מעמד לאורך תקופה ממושכת.