היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, פרסמה הבוקר (ראשון) במכתב ששלחה לשר העבודה עמדה לפיה על הממשלה להפסיק לממן מעונות יום לילדי אברכים. בלשכת השר לומדים את עמדת היועמ"שית ושוקלים את צעדי ההמשך.

במשרד האוצר אומרים למעריב כי המהלך יחסוך לקופת המדינה סכום של כ-200 מיליון ש"ח. מדובר בכ-10,000 פעוטות שהוריהם קיבלו סבסוד של עלות המעונות בגין הגדרתם כאברכים.

במכתבה כתבה בהרב מיארה: "בתמצית, עמדתנו המשפטית – על דעת היועצת המשפטית לממשלה – היא כי במצב החוקי הקיים, בהתאם לפסק הדין ונוכח פקיעת פרק ג',1 המדינה אינה מוסמכת עוד לעודד באמצעות מימון ממשלתי לפי מבחני מעונות היום, לימודים תורניים של מלש"בים. כלומר, היעדר הסמכות אינו מאפשר עוד מימון המבוסס על כך שאחד מבני המשפחה לומד במוסד תורני בזמן שהוא מיועד לשירות ביטחון".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במשרד העבודה מעריכים כי ההחלטה לעצור את סבסוד המעונות לילדי אברכים מיועדי גיוס תשפיע על כ-6,700 משפחות חרדיות. כ-10,000 ילדים, מתוכם יכול להיות גם ילדי רווחה. השר בן צור הודיע כי לאור החלטת היועמשי״ת, הוא מקיים הבוקר דיוני חירום והתייעצות עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי במשרד העבודה בכדי לבחון את נושא ביטול הסבסוד למעונות יום. "לצערנו, נימוקים משפטיים כבדי משקל שהשר הגיש בפני הייעוץ המשפטי לממשלה לא קיבלו התייחסות מקצועית ועניינית במכתב כפי שפורסם בתקשורת", נמסר מטעמו.

בש"ס פרסמו הודעה חריפה נגד החלטת היועמ"שית. "ההחלטה לשלול מאימהות חרדיות עובדות את סבסוד מעונות היום, שלושה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, רק בגלל שהבעל לומד תורה - זו בריונות משפטית אכזרית והתעמרות בילדים חסרי ישע. מדובר באות קין מחפיר על מצחה של מערכת משפטית האמורה להיות המגן והסעד של נשים שהחליטו להיכנס למעגל העבודה ולתרום למשק הישראלי תכלית הסבסוד היא עידוד תעסוקת נשים. הנשים החרדיות בשיעור תעסוקת נשים הגבוה ביותר ב-OECD. החלטה אומללה זו תחזיר אותן אחורה", מסרו.

יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, אמר כי "ההחלטה שערורייתית ומפלה. זו פגיעה ישירה בנשים החרדיות היוצאות לעבודה למחייתן, ומבקשות לקיים אורח חיים תורני. היועמ"שית לא הייתה מפרסמת החלטה זהה נגד אוכלוסייה ערבית שלא משרתת או כלפי ילדי עובדים זרים ומסתננים שנהנים משירותים וקצבאות משל שירתו בצה"ל. זהו ניסיון נוסף לפגוע בציבור החרדי בדרכים שונות ואכזריות. ניסיון שנדון לכישלון". גולדקנופף אמר שידרוש דיון דחוף בממשלה ובכנסת בנושא.

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, אמר כי "הם מדברים כל הזמן ומטיפים לנו מוסר על תעסוקת נשים ועל שיוויון, עד שזה מגיע לחרדים - הם זורקים את הכל ונלחמים נגדינו. רשעים שאין כדוגמתם".

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש מיהדות התורה, האשים כי הייעוץ המשפטי "גורר ילדים קטנים לקרב ופועל להרעבתם", כלשונו. "הייעוץ המשפטי חושף את האמת - לא צורכי הצבא מעניינים אותם, אלא אך ורק רדיפה אובססיבית נגד עולם התורה והמשפחה החרדית", טען. "אין להם גבולות".

הדבר קורה על רקע עימות נוסף בין הממשלה למיארה: הממשלה תאשר היום הצעת החלטה על הליך מינוי נציב שירות המדינה הבא, לאחר סיום כהונת הנציב הנוכחי בסוף החודש. ההצעה, שצפויה להיות מאושרת על ידי השרים, מבקשת לשנות את הליך מינוי נציב שירות המדינה, זאת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה שמתנגדת להצעת ההחלטה.