הרבה גבות הורמו היום לאחר ששר המשפטים יריב לוין צוטט אומר בישיבת הממשלה: "צריכים להחליט אם חוזרים לקדם את הרפורמה המשפטית, הגיע הזמן לבצע שינויים נדרשים".

מדברי לוין ניתן להתרשם כי הוא רואה בחזרה לרפורמה דבר שהוא בר השגה: "כדי שהקואליציה תוכל להתקדם, צריך ללחוץ על ארבעה או חמישה ח"כים שמהססים, וגם לשבת עם האופוזיציה ולהגיע להסכמות".

בשקט ובחסות המלחמה: כך הממשלה ממשיכה את הרפורמה המשפטית
רוב הציבור: לעצור את חקיקת הרפורמה המשפטית וללכת לבחירות

עם זאת, במערכת הפוליטית יש שחושדים שלא מדובר בניסיון אמיתי מצידו של לוין לחדש את החקיקה המשפטית השנויה במחלוקת, אלא שיש לו מטרה אחרת לחלוטין. לטענתם, לוין מנסה לתקוע 'טריז' בין הקואליציה למפלגת "הימין הממלכתי" ולטרפד סופית את האפשרות שגדעון סער יצטרף שוב לממשלה.

שר המשפטים יריב לוין בעדותו בתיק 2000 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר המשפטים יריב לוין בעדותו בתיק 2000 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כעת שלוין מחדש את השיח על הסוגייה המשפטית, וברור לו שסער וחבריו לסיעה לא יחברו לקואליציה שתמשיך בסוגיה הזו, האפשרות שעדיין נבחנת על ידי נתניהו ובכירים אחרים בקואליציה תרד לחלוטין מהפרק: "אם יריב לוין יתחיל לקדם את הרפורמה המשפטית, תהיה הצהרה חד משמעית שלהם שהם יילחמו בזה בכל הכוח. ‏יריב יודע את זה גם, בגלל זה הוא מנסה לדחוף את זה".

כזכור, שר המשפטים לוין כבר התבטא בסוגייה הזו בכנס החזון של תנועת 'תקומה' לפני כשבועיים כשאמר "רבים מבינים היום את הצורך בשינוי במערכת המשפט שחייבים לפתוח אותה לעוד ציבוריים בחברה הישראלית".

שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לוין הוסיף כי "המסקנה השנייה שהתחדדה מאירועי המלחמה, בעיקר מאירועים שהיו בחודשים האחרונים, היא ההבנה שנדרש שינוי מן היסוד במערכת המשפט. אמרתי בראשית המלחמה, ואני משוכנע שהדבר נכון גם עכשיו.

בעת הזאת יש מאמץ לפעול גם בתחום הזה בהסכמה רחבה ככל שניתן, בפרט בכל מה שקשור למינויים. אין מקום לניסיונות לכפות מינויים והחלטות תוך שימוש לרעה בכוח העודף שיש היום למערכת המשפטית. זאת לא דמוקרטיה וזאת לא האחריות הנדרשת בשעת מלחמה".