שר הביטחון יואב גלנט אירח היום (שני) את חברי ועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין והעניק להם סקירה ביטחונית על המלחמה, המאמצים להשבת החטופים והצורך המבצעי בגיוס הולך וגובר של אוכלוסיות נוספות לשירות בצה״ל. במהלך השיחה, שר הביטחון לעג לסיסמת "הנציחון המוחלט" של ראש הממשלה נתניהו ואמר כי מדובר ב"קישקוש ותופי טם טם". עוד אמר גלנט: ״הסיבה שעסקה מתעכבת - בין היתר בגלל ישראל״.

"חוסר הבנה קטלני": גדעון סער נכנס חזיתית בישראל זיו

בתגובה, מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "כשגלנט מאמץ את הנרטיב האנטי-ישראלי, הוא פוגע בסיכויים להגיע לעסקה לשחרור החטופים. היה ראוי שיתקוף את סינוואר, שמסרב לשלוח משלחת למו״מ, ושהיה ונשאר המכשול היחיד לעסקת חטופים. לישראל יש רק ברירה אחת: להשיג ניצחון מוחלט, שפירושו חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס, ושחרור חטופינו - והניצחון הזה יושג. זו ההנחיה הברורה של ראש הממשלה נתניהו והקבינט, והיא מחייבת את כולם - כולל את גלנט".

השר גלנט הדגיש כי "קיים צורך מהותי בקידום חוק הארכת שירות הסדיר ללא חיבור לכל חוק אחר, על מנת לענות על הצורך המבצעי ולהקל על משרתי המילואים", זאת בניגוד לעמדתו של אדלשטיין שהבהיר שהסוגייה הזו כרוכה יחד עם חוק גיוס החרדים והוא לא יאפשר את זה, ללא תשובות ברורות ממערכת הביטחון. יש לציין, שעד כה התקיים בוועדה רק דיון אחד בחוק הארכת השירות לחיילי הסדיר, לעומת מספר דיונים גדול הרבה יותר על חוק הגיוס - אך שני הנושאים רחוקים מפתרון והסכמה רחבה.

בפתח הדיון בלשכת שר הביטחון בקריה בתל אביב, אמר יו״ר ועדת חוץ וביטחון אדלשטיין: "במציאות המאתגרת של התקופה האחרונה אנחנו רואים עד כמה שההתמודדות שלנו באמת רב-זירתית, עם הצורך אולי בהכרעות דווקא בדרג המדיני - אם ממשיכים בתיעדוף של הזירות, אם משנים משהו, יש תיאורים כבדים לכאן או לכאן, אז אנחנו מאוד נשמח לשמוע מאדוני גם את העדכון של המציאות, איך שאתה רואה אותה, וגם וודאי נאפשר לחברי הכנסת להעלות שאלות, הערות, כל מה שמקובל ומוכר לך״.

בדבריו הוסיף שר הביטחון יואב גלנט: "בחודש האחרון מערכת הביטחון רשמה שורה של הישגים אופרטיביים-מבצעיים מאוד מרשימים, זה מתורגם להקרנה של עוצמה אזורית וגם להתקדמות בהשגת מטרות המלחמה. רק אם ניקח את הפעולות של חודש יולי, נבחין בהקרנת עוצמה, העזה, נחישות והתמדה״.

״אנחנו בימים של דריכות וכוננות, האיומים מטהרן ומביירות עלולים להתממש וחשוב להסביר לכולם שמוכנות, היערכות וכוננות הן לא מילים נרדפות לפחד ופאניקה, אנחנו בדריכות ובכוננות. בימים האחרונים אנחנו מקדישים את הזמן שלנו גם לחיזוק ההגנה וגם ליצירת אפשרויות התקפיות בתגובה, וגם כיוזמה אם יידרש - בכל מקום ובכל אזור, כשהיעד המרכזי הוא הגנה על אזרחי מדינת ישראל״.

יולי אדלשטיין, יואב גלנט (צילום:  שחר יורמן)
יולי אדלשטיין, יואב גלנט (צילום: שחר יורמן)

״יש השקעה גדולה מאוד ברבדים שונים בתיאום האסטרטגי, ואני נמצא בקשר הדוק עם שרי ההגנה, קודם כל עם לויד אוסטין, אבל גם גורמים נוספים בממשל האמריקאי ובבית הלבן. אני חושב שזו קואליציה שהוכיחה את עצמה בצורה טובה בחודש אפריל ואני חושב שהיא עומדת איתנו, יחד עם זאת האתגרים תמיד יכולים להראות בצורה שונה ואנחנו צריכים להיות מוכנים לכל החלופות״. 

שר הביטחון גם אמר: ״צריך לזכור שהמטרה העליונה כפי שהוגדרה, למרות שאנחנו נלחמים בשבע גזרות, הייתה פירוק הארגון החמאס והשבת החטופים - זאת משימת המלחמה ששמנו לעצמנו, ואני חושב שנוצר חופש פעולה גדול בזכות הפעולה הצבאית שהיא פעולה איכותית, היא נעשית באומץ לב, בנחישות וגם במחירים כבדים כולל אתמול. החובה שלנו כמקבלי החלטות, לחתור להביא את ההישג המבצעי ומצד שני - כמו שהתחייבנו במטרות המלחמה ליצור את התנאים על מנת להשיב את החטופים. ויצירת התנאים באה דרך יצירת הלחץ הצבאי ויכולה להביא אחריה עסקה שתביא את החטופים גם אם זה יהיה ביותר מפעימה אחת".

עוד אמר גלנט לחברי הוועדה כי הסיבה שעסקת החטופים מתעכבת היא "גם בגלל ישראל" וטען כי גם אם ישראל תצא מציר פילדלפי למשך חודשיים "לא יקרה כלום", כלשונו. לדבריו, "אנחנו בצומת דרכים. יש אפשרות של עסקה שתביא הסדרה בצפון ובדרום ואפשרות נוספת היא אסקלציה למלחמה. אני ומערכת הביטחון תומכים בחלופה הראשונה, נדע לחיות עם המחיר".

השר הוסיף: "יכול להיות שאני לא מבין בתקשורת ובדיבורים אבל אני מבין בביטחון, היום אנחנו במצב אחר לחלוטין ממה שהיינו כשאני התעקשתי תקיפה בצפון שכל מערכת הביטחון תמכה בה״. על המלחמה בלבנון, אמר שר הביטחון: "ב-11 באוקטובר רציתי לתקוף, הקבינט לא אישר, לא ממליץ על זה עכשיו - זו הרפתקה".

בהמשך כתב גלנט: "במהלך הסקירה הביטחונית שקיימתי היום בפני ועדת חוץ וביטחון, הדגשתי כי אני נחוש לעמוד במטרות המלחמה ולהמשיך את הלחימה עד לפירוק החמאס והשבת החטופים. אחת מנקודות התורפה שהתגלו במלחמה ועלינו לפעול נגדה במלוא החומרה, הן הדלפות בלתי פוסקות מפורומים רגישים וחסויים. הרעה החולה הזו לא פסחה גם על הדיון שהתקיים היום בוועדת חוץ וביטחון. אני נמצא בשירות מדינת ישראל 48 שנים, במדים וכשר בממשלות ישראל - אני נחוש להמשיך ולבצע את משימתי תוך שמירה על סדר העדיפויות המלווה אותי כל חיי: ביטחון מדינת ישראל, חיזוק צה״ל וארגוני הביטחון ואחר כך כל היתר. אנו נמצאים בפני ימים מאתגרים בהם נידרש לעמידה איתנה ולפעולות הגנה והתקפה עוצמתיות, חובתנו להתרכז בהגנת אזרחי ישראל ופגיעה באויבנו".



מטה המאבק ״חופשי בארצנו״ בתגובה לדברי נתניהו: ״כשראש ממשלה, בעיצומה של מלחמה רב זירתית, אומר על שר הביטחון שלו שהוא ‘מאמץ נרטיב אנטי ישראלי׳, הוא מעיד על חוסר כשירותו ועל חבלתו המכוונת במאמציה של מדינת ישראל להשתקם או להתנהל כדמוקרטיה ולא כשלטון יחיד. מדובר באמירה מסוכנת המוכיחה שוב שנתניהו חושב שהוא והמדינה זה היינו הך, בזמן שרוב העם רוצה בפיטוריו. נתניהו מסוכן לישראל. את הממשלה הכושלת בתולדות המדינה חייבים להחליף באופן דחוף, זהו צורך קיומי״.