הנשיא ביידן, הקים צוות בין-סוכנותי המוקדש להטלת סנקציות על ישראל. על אף שמדובר בפעם הראשונה שהממשל האמריקאי מטיל סנקציות על בעלת ברית קרובה כל כך, כך דווח במגזין "טאבלט".  

ישנם מקרים קודמים בהם ארה"ב הטילה סנקציות על בעלי ברית בעקבות פעולות ספציפיות, כמו ניסיון למנוע מגרמניה להשלים את פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2, 

נתניהו לראשי הרשויות מיהודה ושומרון: "אמנה גורם לטיפול בסנקציות"
בן כספית: נתניהו נמנע מהדבר המתבקש - עסקה עם חמאס

ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן נואם לצד קמלה האריס במהלך חגיגות ראש השנה היהודי בוושינגטון (צילום: רויטרס)

הסנקציות נגד ישראל שונות וממוקדות להפלת ממשלת נתניהו והשותפים הקואליציוניים שלו. ביידן הוציא צו נשיאותי שטען כי אלימות מצד מתנחלים ישראליים מאיימת על יציבותו של המזרח התיכון כולו. צו זה יצר את הבסיס החוקי לצוות בין-סוכנותי שמטרתו לייצר חבילות סנקציות חדשות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בנימין נתניהו והקואליציה, 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו והקואליציה, 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עד כה, הוציא הצוות שש חבילות סנקציות, והחבילה הבאה כבר מוכנה לשחרור לאחר שהאיראנים יתקפו את ישראל, כדי להימנע מההאשמה של החלשת ישראל בזמן מלחמה. מטרת הסנקציות היא לא לשנות מדיניות מסוימת של ממשלת ישראל אלא ליצור אווירה של מחלוקת סביב נתניהו. 

בתוך כך, ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארה"ב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, העריך בשיחה עם "מעריב" כי "הנשיא ביידן נמצא בדילמה עמוקה באשר לגישה שעליו לנקוט כלפי רה"מ נתניהו, בייחוד בעת הנוכחית - כיצד מפעילים עליו לחצים לשנות את מדיניותו בלי לפגוע באינטרסים חיוניים של ישראל. מצד אחד, ביידן מחוייב אישית לביטחונה של מדינת ישראל כפי שהוכח בכיפת הפלדה הרב-מימדית שהממשל העניק לישראל מאז פרוץ המלחמה".

"גם בימים אלו הממשל פועל לגבש קואליציה בינלאומית וערבית רחבה ומתגבר באופן מאסיבי את הכוחות האמריקנים המוצבים במרחב במטרה להיערך לבלימת המתקפה האפשרית מצד איראן וחיזבאללה. מהצד האחר, נראה שביידן מבין כי זו אינה העת להפעלת לחצים פומביים על נתניהו או אף הבעת ביקורת ישירה וחריפה כלפיו, כפי שעשה לא אחת מאז הקמת הממשלה לפני כשנה וחצי, ואף ביתר שאת בחודשים האחרונים (כזכור, תקופה ארוכה ביידן סירב להזמין את נתניהו לבית הלבן). זאת, בשל החשש כי הדבר עלול בין היתר לפגוע בדימוי ההרתעה והעוצמה של ישראל ולהתפרש בקרב גורמי הציר הרדיקאלי כבקיעים בקשרים בין המדינות, ודווקא לחזק את הביטחון העצמי שלהם", הוסיף.

לטענת הר-צבי, "חשוב לזכור כי ארה"ב מהווה עמוד תווך בביטחון ובחוסן הלאומי של ישראל, ואין תחליף לברית האסטרטגית וליחסים המיוחדים בין המדינות. לכאורה בידי הממשל מנופי לחץ רבים על רה"מ. עם זאת, כל עוד המתיחות הנוכחית תמשך וקיים סיכוי לגבש עסקה חדשה, סביר כי הממשל ינסה להלך בין הטיפות ולא יסיר את הכפפות כנגד נתניהו. יתכן גם כי הבחירות לנשיאות האמורות להיערך בעוד קצת פחות משלושה חודשים ישחקו תפקיד בהתנהלות הזהירה של הממשל. דווקא אחרי הבחירות האמורות להיערך ב-5 בנובמבר, אנחנו נכנסים לתקופה של כחודשיים וחצי עד להשבעת הנשיא/ה ב-20 בינואר, בהם ביידן והאריס יהיו לכאורה משוחררים מאילוצים פוליטיים. במידה והמלחמה תימשך עד אז, זו התקופה בה הם עלולים להחליט לנקוט בגישה תקיפה יותר כלפי רה"מ".

רכבת אווירית של בכירים אמריקאים מגיעה למזרח התיכון לסבב שיחות בנושאי עסקת החטופים והפסקת האש. עמוס הוכשטיין, יועצו הבכיר של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן המשמש כמתווך להסדרה בין ישראל ללבנון צפוי להגיע היום לישראל ולאחר מכן ימשיך ללבנון. בנוסף, לקראת הפסגה המתוכננת ליום חמישי הקרוב מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, מגיע למזרח התיכון לסבב של פגישות בשלוש מדינות המעורבות במשא ומתן לעסקה.

בלינקן צפוי להגיע לישראל ככל הנראה הערב. כמו כן, יבקר בקטר ובמצרים. בכיר אמריקאי נוסף, יועצו הבכיר של ביידן, ברט מקגרק, יבקר היום בקהיר. בדיונים המתוכננים בהשתתפות נציגי ישראל ומצרים, יעלו סוגיות השליטה וההסדרים בציר פילדלפי ובמעבר רפיח. שני הנושאים שישראל דורשת להסדיר במסגרת המתווה לעסקת החטופים והפסקת האש בעזה.