במשך חודשים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש כי הוא מנסה לחסום עסקת חטופים ברצועת עזה על ידי הידוק עמדות ישראל במשא ומתן. נתניהו הטיל את כל האשמה על חמאס, בעוד חברים בכירים במערכת הביטחון הישראלית טוענים כי הוא עצמו מעכב את התהליך. לפי מסמכים שלא פורסמו ונסקרו על ידי הניו יורק טיימס, ישראל העבירה רשימת תנאים חדשים בסוף יולי למתווכים אמריקאים, מצריים וקטארים, שהוסיפו תנאים פחות גמישים לסט העקרונות שהוצג בסוף מאי.

עלתה גם השאלה לגבי נכונות חמאס לפשרה בסוגיות עקרוניות, כיוון שהם ביקשו שינויים נרחבים לאורך התהליך, אם כי הם ויתרו על נקודות קטנות ביולי. המסמכים שהוסרו על ידי הניו יורק טיימס מצביעים על כך שהמהלכים מאחורי הקלעים מצד ממשלת נתניהו היו נרחבים, ומעוררים ספקות בנוגע להשגת הסכם בסבב החדש של המשא ומתן שמתוכנן להתחיל ביום חמישי הקרוב.

נקודת החולשה של ישראל: כך מתכננת איראן לעקוף את "מטריית ההגנה"
הבלוף של איראן נחשף? הפסיכולוגיה של חמינאי: "ההמתנה קשה יותר מהמוות"

בין התנאים החדשים, המסמך האחרון שהוצג למתווכים לפני הפסגה ברומא ב-28 ביולי, הציע כי צה"ל יישאר בשליטה על הגבול הדרומי של עזה, פרט שלא נכלל בהצעה הישראלית במאי. הוא גם הראה גמישות פחותה בנוגע לאפשרות של פלסטינים לשוב לבתיהם בצפון רצועת עזה לאחר הפסקת הלחימה.

תיעוד מהתקיפות (צילום :דובר צה"ל)

חלק מחברי צוות המשא ומתן הישראלי חוששים שהתוספות החדשות עלולות לסכל את ההסכם, לפי שני בכירים שדיברו באנונימיות משום שלא היו מורשים לדבר עם העיתונות. הניו יורק טיימס בדק את המסמכים ואישר את אמינותם עם גורמים מישראל ועם צדדים אחרים המעורבים במשא ומתן.

במענה לכתבה זו, לשכת ראש הממשלה, שלא הכחישה את אמינות המסמכים, דחתה את הטענה שנתניהו הוסיף תנאים חדשים וביקשה להבהיר אי הבנות בהצעה של ישראל בחודש מאי. "המכתב מ-27 ביולי אינו מציג תנאים חדשים," נאמר בהצהרה. "להפך, הוא כולל הבהרות חיוניות שיעזרו ליישם את הצעת 27 במאי".

ההצהרה חזרה על הערות דומות מנתניהו בשבועות האחרונים. ביום שני, הלשכה שחררה הודעה שאומרת כי יחיא סינוואר, "היה — ונשאר — המכשול היחיד להסכם חטופים". בפגישה ב-4 באוגוסט עם שרים בממשלה, אמר נתניהו כי ישראל "לא הוסיפה אפילו דרישה אחת לעסקה" וכי "חמאס הוא מי שדרש להוסיף עשרות שינויים".

בנותיו של יוסי שרעבי ז''ל בעצרת החטופים (צילום :דוברות קיבוץ בארי)

עם זאת, במכתב למתווכים ב-27 ביולי, צוות המשא ומתן הישראלי הוסיף חמישה תנאים חדשים לעסקה שהוצעה בדיוק חודשיים קודם לכן, ב-27 במאי. אחת התוספות המורכבות ביותר הייתה הוספת מפת שמצביעה על כך שישראל תמשיך לשלוט בציר פילדלפי. לעומת זאת, הצעת ישראל במאי הציעה כי החיילים יעזבו את אזור הגבול. היא התחייבה ל"נסיגת כוחות ישראל מזרחה מאזורי האוכלוסייה הצפופה לאורך הגבולות בכל אזורי רצועת עזה".

נקודה עיקרית נוספת נוגעת לתוספת חדשה שהוסיפה מורכבות לצורה בה פלסטינים עקורים יחזרו לבתיהם בצפון עזה במהלך רגיעה. ישראל אמרה שהיא תסכים לרגיעה רק אם צה"ל יוכל לסנן את הפלסטינים שיתחמשו. לאחר מכן, בהצעת מאי שלה, ישראל ריככה את הדרישה הזו. בעוד שטיוטת העסקה שלה עדיין ציינה שהחוזרים לא יישאו "נשק בזמן החזרה" לבתיהם, היא הסירה את הדרישה המפורשת שהכוחות הישראליים יסננו אותם.

המכתב של ישראל ביולי הצית מחדש את שאלת האכיפה, והצהיר שהסינון של הפלסטינים החוזרים לצפון הרצועה יצטרך להתבצע "בצורה מוסכמת". לשכת נתניהו אמרה שלא קיימת סתירה בין שני העמדות, וטענה שהתנאים החדשים מקלים את ההצעה הראשונה. "המכתב אינו סותר את הצעת 27 במאי, אלא מקל," נמסר בהצהרה.

בנימין נתניהו נואם (צילום: נועם רבקין פנטון פלאש 90)
בנימין נתניהו נואם (צילום: נועם רבקין פנטון פלאש 90)

בשבועות האחרונים, נתניהו הציע שזה הגיוני שישראל תנסה למנוע מחמאס לשחזר את מעוזי צבאו בצפון רצועת עזה. חמאס "לא מוכן לאפשר שום מנגנון לבדוק ולמנוע את המעבר של תחמושת וטרוריסטים לצפון רצועת עזה," אמר נתניהו ב-4 באוגוסט. 

בכירים ישראלים המעורבים במשא ומתן הנוכחי, כמו גם מנהיגים בכוחות הביטחון, מסכימים בעיקר עם נתניהו שעדיף לשמור על נקודות ביקורת לסינון פלסטינים להתחמש. אבל הם גם מאמינים שלא כדאי לעכב את ההסכם בגלל נקודה זו, ומבקשים מנתניהו להתפשר לפני הפגישה המתוכננת ביום חמישי, כדי לשחרר את החטופים במהירות האפשרית, אמרו הבכירים.

בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי  סינוואר העביר אמש מסר למתווכות: ״אם ישראל רצינית לגבי המשא ומתן, ורוצה שחמאס ייקחו חלק, עליה להפסיק קודם את הפעילות הצבאית ברצועה״.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הטענה לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף דרישות חדשות למתווה ה-27 במאי, היא שקרית. טיוטת ה-27 ביולי אינה כוללת תנאים חדשים ואינה סותרת את מתווה ה-27 במאי. חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים - דבר שראש הממשלה התנגד לו"