שגרירי מעצמות המערב בישראל, גרמניה, ארה"ב ובריטניה, כינסו היום (רביעי) מסיבת עיתונאים משותפת עם משפחות החטופים במטה המשפחות בתל אביב, לקראת מפגש הפסגה שייערך מחר בקטאר בהשתתפות נציגים ישראלים וככל הנראה גם נציגים מארגון הטרור חמאס. השגרירים קראו לחתימה על עסקה באופן מיידי ובהול. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש כעת עם צוות המשא ומתן, לקראת הפסגה שתתקיים מחר בדוחא.

שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, אמר במסיבת העיתונאים: "אין כרגע חובה דחופה יותר מלהביא לשחרור כל החטופות והחטופים. הסבל מעבר לכל דמיון. יש לנו עדויות מחרידות מאלה שחזרו. כל יום בשבי החמאס עלול להיות יותר מדי לגוף ולנפש שלהם. אנחנו יודעים שגם המשפחות סובלות מעבר לכל דמיון".

באיראן לא יחכו עם התגובה עד סיום הפסגה מחר; בלינקן לא יגיע לישראל  
קרע בין איראן לציר ההתנגדות: שיחת הצרחות בין חיזבאללה, החות'ים וחמאס נחשפת

משפחות החטופים בוושינגטון (צילום :דני טננבאום,לירי אגמי,אמנון שמי)

עוד הוסיף שגריר גרמניה: "הייתי בהלוויות וראיתי קהילות שלמות כואבות ובוכות. המשפחות מפגינות כוח לא יאמן ולא מפסיקות להילחם עבור אהוביהן. אחריותנו להילחם איתן. החמאס היה צריך לשחרר את החטופים ולחסוך מתושבי עזה סב, אך לא עשה זאת. אני כמובן מדבר על כל החטופים, אזרחי ישראל וכלל המדינות".

בסיום דבריו אמר שגריר גרמניה: "זו אחריות חמאס שאתמול צילם את עצמו בגאווה משגר רקטות לתל אביב. זו אחריות המנהיגים הישראליים. עמיתיי ידברו על מה אנחנו מצפים מעסקת חטופים ועזרה הומניטרית לעזה. הכול חייב להתחיל בעסקה שצריכה להיות בדיון".

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, אמר: "הממשלה שלי הבהירה שדאגה לעסקת החטופים ולהפסקת אש הן בראש סדר העדיפויות וצריך לעשות זאת כעת. הגיע הזמן שלהם להיות בבית. אנחנו לא יודעים כמה זמן יש לנו לעשות עסקה שתאחד את החטופים עם משפחותיהם ותיתן לתושבי עזה אפשרות לבנות לעצמם עתיד טוב יותר וכן להקנות יציבות. האתגרים שאנחנו נתמודד עימם ב-15 באוגוסט רציניים. ארה"ב עומדת עם ישראל ועם משפחות החטופים ותומכת בכל המאמצים לעסקה עכשיו". 

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)

שגריר בריטניה בישראל, סיימון וולטרס, אמר: "עמדנו עם המשפחות לכל אורך הדרך ונעמוד לצידן עד שיקיריהן יחזרו הביתה. אסור שתהיה דחייה נוספת - עכשיו זה הזמן להפסקת אש בעזה ועסקה שתשיב את החטופים. 15 באוגוסט הוא הזמן לכל הצדדים להסכים על עסקה שתעשה זאת. אנחנו מודאגים מאוד מהמתיחות בגזרות. אנחנו נמצאים בצומת קריטית, אנחנו צריכים עסקה. 

עוד הוסיף השגריר: "המסר של ממשלת בריטניה ברור - חייבים להחזיר את החטופים ולהפסיק את הלחימה בעזה. חייב להיות חידוש מידי של המשא ומתן. נמשיך לעשות כל שאנחנו יכולים כדי להחזיר אותם הביתה". 

בתגובה לשאלות הכתבים הוסיף שגריר גרמניה: "בחרנו לעשות זאת כאן מתוך סולידריות עם מטה משפחות החטופים. נוגע לליבי לראות את כל הישראלים שמשקיעים את כל המאמצים למאבק הזה. המאבק להביא את סיפורים והפנים מאחורי השבעה באוקטובר והזוועות מאחוריו הוא מאבק חשוב בגלל החשש שהעולם יאבד בו עניין".

שגרירי גרמניה, בריטניה וארה''ב במסיבת עיתונאים (צילום: ליעם אדיב)
שגרירי גרמניה, בריטניה וארה''ב במסיבת עיתונאים (צילום: ליעם אדיב)

שגריר בריטניה הוסיף: "אנחנו פה כדי לעמוד בסולידריות עם המשפחות. לשים את הפוקוס על מה שקורה פה ומה שיקרה מחר בחדר המו״מ. 
אזרחים מכל המדינות שלנו מוחזקים בשבי חמאס אז כולנו מעורבים בכך וכולנו רוצים לראות פתרון".

שגריר ארה"ב הוסיף: "אנחנו פה כי אנחנו רוצים לראות את החטופים חוזרים. זה פשוט חייב לקרות. יש הרבה מתח בצפון אבל כשאנשים חושבים על מלחמה כוללת בצפון - זה יהיה הרסני לכל הצדדים. אנחנו עובדים כדי למצוא פתרון מדיני בצפון. הפסקת אש ועסקת חטופים יהפכו את זה ליותר בר השגה". 

בתוך כך, השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין ושגרירת ארה"ב בביירות ליסה ג'ונסון נפגשו בלבנון עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי. הוכשטיין אמר במהלך המפגש כי "הסכסוך בין חיזבאללה לישראל נמשך תקופה ארוכה, ואנחנו מאמינים שאפשר להגיע לפתרון דיפלומטי". 

בהמשך הוסיף הוכשטיין: "אף אחד לא מעוניין במלחמה כוללת. המתיחות בין חיזבאללה לישראל מסלימה מאז הביקור האחרון שלי כאן. הנשיא ג'ו ביידן תומך בהפסקת המתיחות בלבנן ואנחנו צריכים לצמצם את ההסלמה. הנשיא ביידן עובד ללא לאות כדי ליצור פתרון של הפסקת אש והחזרת החטופים בעזה".

עוד אמר הוכשטיין: "ארה"ב תומכת בכך שהעם הלבנוני יחיה בשלום ובשגשוג. זה המסר שלנו שאנחנו מעבירים לכולם. האזור הזה סבל מספיק וכל עוד הסכסוך נמשך, יש סיכוי גדול לשגיאות ולאירועים שיפגעו באזרחים".