"אנחנו מחויבים להיכנס לאירוע עצים של מלחמה נגד חיזבאללה בלבנון. זה יכול לקרות גם מהר בתקופה הקרובה". כך אמר הבוקר שר החינוך יואב קיש בראיון לברק סרי ויהודה שלזינגר ברדיו 103fm.

"נתניהו לקח אחריות על ה-7 באוקטובר": ריאיון מיוחד עם יואב קיש

"למדינת ישראל יש אינטרס להגיע להכרעה בצפון", אמר, "או דרך הסכם או דרך מלחמה, בכל מקרה לא להמתין יותר". השר הדגיש בדבריו שהמצב הביטחוני מונע את פתיחת שנת הלימודים ביישובים רבים. "אני הראשון שאמר שזה לא יקרה ושצריכים להיערך למתווה עורפי", אמר, "הקמנו עשרות בתי ספר עורפיים שמאפשרים חזרה לצפון. בניגוד לשנת הלימודים הקודמת שהפינוי תפס אותנו בחוסר מקום, ייצרנו מענה לפיו לכל ילד יש מסגרת מסודרת, גם אם לא בבית שצמוד לאיפה שהוא גר". 

"הפער הוא האירוע של קו העימות", הוסיף ,"חיזבאללה ירה על המקומות המפונים, ואז האריך את הקו. הוא מייצר מציאות בלתי נסבלת הצפון. מדינת ישראל, זה שעוד לא הלכה להכרעה בצפון, זה אירוע שחייבם לעשות אותו. וזה אירוע שחייב לקרות עכשיו ומהר. אני חושב שנהיה חייבים להיכנס עכשיו למערכה עצימה כדי להחזיר את הביטחון והתושבים. אני אומר את זה כל הזמן.  אני אומר את זה לראש הממשלה והתשובה שאני מקבל ממנו הוא שהוא מבין את זה ושזה יקרה, הוא לא רוצה להגיד מתי. אני רוצה לומר שאנחנו עושים הכל בשביל להשיג מתווה שיחזיר כמה שיותר חטופים חיים, כולל מחירים כואבים למדינת ישראל עם שמירה על הקווים האדומים. לא נעצור בשלושים, נחזיר את כל החטופים".

יואב קיש (צילום: יוסי אלוני)
יואב קיש (צילום: יוסי אלוני)

קיש אישר בדבריו שהיחסים בין ראש הממשלה נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט אינם טובים, דווקא במהלך המלחמה. "החלפת גלנט? לדעתי צריך להימנע מזה ככל שאפשר, אסור להחליף שר ביטחון במלחמה זה דבר לא טוב", אמר, "אבל מצד שני אני רואה את מערכת היחסים, אם אחד תתי האלופים היה מתנהג כך לרמטכ"ל לא בטוח שהוא היה נשאר בתפקידו".

קיש מתח גם ביקורת על התנהלות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהביאה השבוע למבוכה לקואליציה שנאלצה לבטל הצבעות. "עלייה של כל יהודי להר הבית היא לגיטימית, אבל אני חושב שזה לא נכון, כך גידלו אותי מבחינה דתית. להפר סטטוס קוו זה חוסר אחריות. אני לא פוסל שינוי בסטטוס קוו, תעשה את זה בצורה מסודרת. אם הוא בוחר בכך שהקואליציה תיפול בהצבעות, הוא במו ידיו מפיל את הקואליציה".

השר מתח גם ביקורת מרומזת על המתחים בקואליציה בנוגע ליחסים עם החרדים. "אנחנו עושים את השינוי אולי הכי דרמטי במה שקשור למגזר החרדי", אמר, "אני מוטרד מכך שאנשים לא מצליחים להבין את גודל השעה וממשיכים באותן דעות קדומות. יש פה מהפכה אמיתית בחינוך החרדי במדינה. אני שותף לאמירות לפיהן המדינה ומשרד החינוך במידה מסוימת הזניחו את לימודי הליבה במשרד. אנחנו מכניסים אלפי חרדים לחינוך חרדי רשמי".

בנוגע לפתיחת שנת הלימודים, השר אמר שהוא "רואה שני איומים על פתיחת שנת הלימודים: מלחמה בצפון והמו"מ עם יו"ר ארגון המורים רן ארז. הארגון יש פערים, אלה לא רק חוזים אישיים. יש פה הרבה מאוד. לצערי אין לי בשורה עדיין. אני מקווה שהצדדים יבינו, וזו תהיה שערוריה אם רן לא ייקח הצעה טובה שהאוצר יניח". 

"אלה לא יהיו כל החלומות שלו", הוסיף ,"אבל אם הוא יחליט ללכת אחריה לשביתה זה יהיה חסר אחריות. בשנה שעברה הגענו לסיכומים עם ארז, הסיכומים אפשרו לפתוח את השנה והיא נפתחה ללא שום בעיות. כשהתחלנו להעלות את הדברים על הכתב החלו פערים. חשבתי בשנה שעברה שאני פותר את האירוע, ולצערי זה התפוצץ לנו. בשורה התחתונה, אי אפשר למרוח את זה. אי אפשר לשבות, יש הצעה טובה מאוד למורים, מי שיחליט ללכת לשביתה זה יהיה מהלך חסר אחריות".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm