הפרשנית המדינית של חדשות 12, דנה ויס, שוחחה הבוקר (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM לקראת פתיחת הפסגה בדוחה, והביעה פסימיות בנוגע למספר החטופים החיים ולתנאי השבי שלהם.

"אנחנו כמעט 11 חודשים אחרי 7 באוקטובר, הזמן הוא מרכיב קריטי. אני חושבת שאף אחד לא האמין שנגיע לפרק זמן כזה שהכל פתוח, אין מטרה ברורה, כמובן חיי החטופים שהולכים ונגמרים בתנאים המאוד קשים שהם מוחזקים, ובעיקר כל השחקנים העלו את ההימור אם ב-7 באוקטובר זו הייתה טרגדיה נוראה, תבוסה נוראה, מפלה נוראה אך נקודתית בין ישראל לחמאס בגבול הדרום ,אנחנו בנקודה בה פסגה והיכולת להגיע לעסקה ולהפסקת אש מדברת על רגיעה אזורית. או מסלול שמוביל אותנו לרגיעה של כל האזור, או שישראל מוצאת את עצמה מול שבע חזיתות, באיום ישיר של תקיפה מאיראן, חיזבאללה וכל השלוחות שלה. מצד אחד האינטרס ללכת להסכם יותר גבוהה, אך גם האינטרס לא ללכת להסכם, בטח של חמאס, ואולי גם של רה"מ שיושג להשיג את העמידה שלו על התנאים, אלא כמי שעומד בשם המערב מול כל ציר הרשע", פתחה ויס את דבריה. 

בניגוד לשאר הפרשנים, אהוד יערי טוען: זאת האמת המרה על סינוואר

"הלחצים מאוד משמעותיים, בעיקר הלחץ האמריקני, הם לוחצים כשבצד השני של המשוואה הם מתייצבים בהיקף מורחב ומשמעותי כדי לעזור לישראל להרתיע את איראן וחיזבאללה. מבחינתם, הסכסוך שהחל בדרום הארץ מאיים להצית כאן מלחמה אזורית שוודאי משפיעה על כל אחד מהאזרחים שלהם. מה נראה הפעם ולמה זה יהיה שונה? בגלל הלחץ האמריקני, ובגלל העובדה שקודם לפני הדיונים של רה"מ הממשל מרים טלפון, בכירי הממשל מדברים עם דרעי ,דרמר, גלנט, ומהירים להם את הקישור בין העסקה עכשיו ליכולת להרתיע את האויבות שלנו מפני מלחמה אזורית. לכן ראשי המו"מ שאנו יודעים עד כמה הם חלוקים על רה"מ והחשש שלהם שנתניהו לא מעוניין בעסקה, רואים התגמשות כזו, מרחב תמרון כזה שמסיר מהם את הספק ומעלה את שלושתם על המטוס, את ברנע, בר ואלון כדי לראות אם התנאים יבשילו לעסקה שלכל הפחות תוציא משם את החיילות, את הנשים, את המבוגרים והפצועים", הוסיפה. 

דנה ויס (צילום: צילום מסך מתוך חדשות 12)
דנה ויס (צילום: צילום מסך מתוך חדשות 12)

"הייתה הסכמה עקרונית על הסכם המסגרת שנתינהו הניח על השולחן בסוף מאי. כשיש הסכם מסגרת, צריך לצקת לתוכו פרטים. השאלה אם אתה יוצק את הפרטים באופן המקיים של ההסכם, או יוצק תנאים שלכאורה נכנסים לתוך הסעיפים אך כשמבינים את המשמעות שלהם יוצרים סעיף או מכשול חדש. לכן באופן מילולי לא נוספו סעיפים חדשים, אך התוכן שנוסף, הפרטים יצרו מציאות חדשה בעיקר בנוכחות צה"ל במעבר פילדלפי, השאלה על השליטה במעבר רפיח, דרישת רה"מ על כך שלא יעלו חמושים צפונה במנגנון שכל ראשי מערכת הביטחון אומרים שאין אפשרות לקיים, נושא המפתחות, האם יש לישראל וטו, ורשימה של מי משוחרר ודורשים להתחיל מ-33 חטופים חיים ולא כפי בזמנו ישראל הסכימה להתחיל מ-18. על זה ידברו. העבודה שחמאס לא מגיע, חמאס אף פעם לא היה בחדר, אבל אנחנו יודעים שבדוחא חמאס נמצא. אם במתווכות ירגישו שהעמדה הישראלית היא כזו שאפשר להעביר אותה לחמאס יידעו לעשות זאת. זה אירוע שייקח זמן, התשובה נוסעת לעזה ומחפשת את סינוואר. אנחנו לא יודעים אם חמאס יסכים, בטח כשחמאס מבין שמולך האפשרות ללכת להפסקת אש יש להצית כאן את כל האזור, אבל יכול להיות שמצב התושבים בעזה והארגון כך שגם הוא ירצה לפחות 42 יום של הפסקת אש", המשיכה ויס. 

"אם לא יגיעו לפריצת דרך? כבר לא נשארו הרבה חטופים בחיים. בכל שבוע אנחנו מאבדים שם אנשים, בטח מאז מבצעי החילוץ תנאי החטופים הורעו, שומרי החמאס גם הם במצב אחר, צריך לדבר על זה הכי ברור - כל יום שעובר, יש לו משמעות בחיי אדם. ראשי מערכת הביטחון שיודעים להגיד את מה שהם חושבים יצטרכו ברגע הזה, אם המו"מ ייכשל בגלל התנהלות ישראל, החובה שלהם כלפי החטופים צריכה לבוא ולומר שזאת הסיטואציה. אם לא תהיה עסקה והפסקת אש בלי אסטרטגיה אחרת, כל אחד מאזרחי ישראל ישלם את המחיר. זה רגע האמת של החטופים, של נתניהו, של ראשי מערכת הביטחון ושל האזור כולו", סיימה וייס את דבריה. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm