אטילה שומפלבי, יועץ ופרשן פוליטי, וישראל כהן ('קול ברמה') שוחחו היום (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד בתוכניתם ברדיו 103fm והתייחסו למו"מ לעסקת חטופים ולמשבר בקואליציה. 

על נתניהו והועידה בדוחא, אמר שומפלבי: "יש לו מרחב תמרון כי הוא ראש הממשלה. את גבולות השיח של המו"מ הוא צריך לקבוע. בנקודת הזמן הזו, הרבה יותר קל לו להעביר ציבורית ופוליטית עסקה שתביא לשחרור החטופים. השינויים בשטח די ברורים, יש ויכוח לגיטימי לכל מה שנוגע לציר פילדלפי, האם חיסלנו מספיק את התשתיות וכד', אבל אדם חזק כמו נתניהו יוכל להעביר אותה בממשלתו. גם אם יש בממשלה שלו אנשים שעושים אי אלו פרצופים הוא יודע שיש לו גם את הגיבוי של האופוזיציה. אנחנו לא יודעים את כל הפרטים, אני מציע שנמתין. אבל אם נתניהו רוצה, נתניהו יכול".

הקבינט נערך לתרחיש הבעייתי: אפשרות למתקפה בהתראה קצרה
התקדמות במשא ומתן בדוחא: השיחות על עסקת החטופים נמשכות | דיווח

כהן התייחס אף הוא ואמר: "בשני דברים יכול להיות חיבור בין המפלגות החרדיות לבין מפלגות אלטרנטיביות: כמו גנץ או גדעון סער. עלה להם מעל לראש הסיפור של בן גביר. זה התחיל בחוק הרבנים, והמשיך בעלייה להר הבית. הסיפור הזה היה הקש ששבר את גב הגמל. הם אמרו שמדובר בפירומן, אדם שמדליק את כל האזור. ויש את הסיפור המקביל של מה שקורה בדוחא, והמפלגות החרדיות הודיעו מזמן בתמיכה בעסקה".

בתגובה, ענה שומפלבי: "הכל היה יכול להיות הרבה יותר פשוט לא היה אמון באדם ושמו בנימין נתניהו. זה אפס אמון, לא משנה אם אתה תומך בו או לא, ולכן כל מהלך כזה ייבחן דרך הפריזמה הפוליטית".

על ההצעה להקים ועדת חקירה ממשלתית ולא ממלכתית, אמר כהן: "אם לא האג, הוועדה לא היתה קמה, ודאי לא עכשיו וודאי לא עד סוף המלחמה. נתניהו חושש מביה"ד הבינ"ל בהאג. היועצת המשפטית לממשלה מדברת על ועדת ממלכתית, אבל גם היא לא בטוח שתעזור לו מול בית הדין הפלילי. כשנתניהו שומע על זה, הוא מחשבן: אם תהיה ועדת ממלכתית והוא לא ירוויח את האג, פה הוא יפסיד את השלטון. עדיפה לו ועדה ממשלתית. הוא מסתכל בפריזמה האישית ולא הציבורית".

שומפלבי השיב: "זה נשלח אלינו החוצה כבלון ניסוי. אני לא בטוח שהציבור יודע להבדיל בדיוק בין ועדת חקירה ממלכתית לבין ועדת חקירה ממשלתית, או ועדה כזאת או ועדה אחרת". 

"גם אחרי אסון כל כך גדול שברור שהוועדה שתבחן את המלחמה צריכה להיות הדובדבן שבקצפת של כל ועדות החקירה אי פעם, אנחנו משחקים במשחקים פוליטיים".