פרסום ראשון: שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, פנה בדחיפות למזכיר הממשלה יוסי פוקס בדרישה לקיים דיון חירום בממשלה בנושא ההסתננות ההמונית מירדן. 

במכתב חריף, מצטט השר את כתבת התחקיר של קלמן ליבסקינד בעיתון מעריב, ומצביע על הנתונים המטרידים. בחודשים האחרונים חצו למעלה מ-4,000 מסתננים את הגבול הפרוץ עם ירדן ונכנסו לשטח ישראל. בניגוד לגלי ההסתננות מגבול מצרים, המסתננים החדשים מגיעים ממגוון רחב של מדינות, כולל מדינות אויב, מה שמהווה איום ביטחוני חמור. 

"לא מדובר רק בבעיה דמוגרפית", כתב השר וסרלאוף, "אלא בסכנה ממשית לשלמותה של מדינת ישראל. הגבול הפרוץ משמש כצינור להברחת נשק, סמים וחומרים מסוכנים, ומאפשר לאויבינו לחדור לשטחנו". השר וסרלאוף משווה את המצב הנוכחי ל"ציר פילדלפי מזרחי על סטרואידים", ומדגיש את הצורך בפעולה מיידית ומקיפה. הוא קורא להקים ועדת חירום שתבחן את היקף הבעיה ותגבש פתרונות קונקרטיים. 

"איננו יכולים להמשיך להתעלם מהסכנה הגוברת", אומר השר וסרלאוף. "עלינו לפעול באופן נחוש כדי לאטום את הגבול ולהגן על ביטחון המדינה".

יצחק וסרלאוף (צילום: TPS)
יצחק וסרלאוף (צילום: TPS)

כזכור, לפני שבוע פורסם גם "במעריב" כי מאז תחילת המלחמה מזהים בישראל התעצמות של פעילות איראנית בתוך ירדן, בגבול שבין ישראל לירדן וביהודה ושומרון. על פי גורם ישראלי בכיר, "היעד האסטרטגי הבא של איראן הוא לעורר התקוממות ביהודה ושומרון וללחוץ על הגבול המזרחי של ישראל. כמו כן, איראן פועלת בתוך ירדן כבר זמן מה. הפעילות הזאת ידועה ומוכרת לנו עוד מהתקופה שקדמה ל־7 באוקטובר, אך בעשרת החודשים האחרונים אנחנו מזהים התעצמות משמעותית של המגמה המדאיגה הזאת".

לא מעט גורמים בישראל ובארה"ב מאמינים כי רק הסדר אזורי, שכולל הקמת קואליציה סונית נגד איראן ושלוחיה, מסוגל להוות פתרון אפקטיבי מול ההתארגנות האיראנית הרב־זירתית. עם זאת, נראה כי המגעים להסדר האזורי הוקפאו עד אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב, וכי עתידם כרוך בתוצאות הבחירות.