מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, שדחה את ביקורו בארץ בשבוע שעבר, צפוי לנחות הערב (ראשון) בישראל. מטרת הביקור היא הפעלת לחץ נוסף בניסיון לקדם את המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש, בהמשך לפסגה שהתקיימה בקטאר במהלך סוף השבוע. 

בלינקן יבקר גם במצרים ובקטאר במסגרת הגעתו למזרח התיכון. מחר ייפגש בלינקן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן עם משפחות החטופים בעלי אזרחות אמריקאית. 

חבול בראשו, מוכה ע"י המון עזתי: פורסם סרטון חטיפתו של אריה זלמנוביץ'  
לחפור את גופות החללים: כך תכנן חמאס לסחוט את בריטניה | דיווח

הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום :אבשלום ששוני)

על פי ההודעה של משרד החוץ האמריקאי לקראת ביקורו של בלינקן במזרח התיכון : "מזכיר המדינה בלינקן ידגיש את הצורך הקריטי של כל הצדדים באזור להימנע מהסלמה או כל פעולה אחרת שעלולה להוות מכשול בדרך להשגת הסכם הפסקת האש והחזרת החטופים".

כזכור, ביום שישי אחר הצהריים הסתיימה התכנסות הפסגה בדוחא שמטרתה קידום עסקה. לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות ביניהם, פרסמו ארה״ב, קטאר ומצרים פרסמו הודעה בה ציינו כי ארה״ב הגישה לישראל ולחמאס הצעת גישור בניסיון לסגור את הפערים האחרונים בין הצדדים. 

בנוסף, במהלך סוף השבוע שוחח נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, עם אמיר קטאר ונשיא מצרים ודן עמם ב"התקדמות המשמעותית" לדבריו, שהושגה בשיחות בקטאר. ביידן הדגיש באותן שיחות כי הגעתו של בלינקן לישראל נועדה "כדי לאשר מחדש את תמיכתה האיתנה של ארה"ב בישראל, להמשיך להשלים את המאמצים האינטנסיביים להגיע להסכם, וכדי להדגיש שעתה, כשההסכם באופק - אף אחד באזור לא צריך לנקוט פעולות שיערערו את התהליך".

הפגנה לשחרור החטופים בקפלן  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום: אבשלום ששוני)

בהודעת המתווכות שפורסמה לאחר סיום הפסגה נמסר כי צוותים בדרגי עבודה מכל הצדדים ימשיכו בשיחות בימים הקרובים על הפרטים בטכניים של יישום העסקה, כולל הסכם להעברת סיוע הומניטרי נרחב לרצועת עזה וכן הסיכומים הסופיים על החטופים שישוחררו והאסירים הפלסטינים שישוחררו בתמורה. לפי ההודעה, פסגה נוספת בהשתתפות ראש ה-CIA, ראש המוסד, ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי תתכנס בקהיר לפני סוף השבוע הבא במטרה להשלים את העסקה על בסיס התנאים שהוצגו בהצעת הגישור האמריקאית. 

נזכיר כי ארה״ב, קטאר ומצרים הדגישו בהודעה כי ״אין יותר זמן לבזבז ולא יתקבלו תירוצים מאף צד להמשך העיכובים״. המתווכות הדגישו כי יש כעת נתיב להסכם ולהפחתת המתיחות באזור. בתוך כך, בכיר חמאס אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הארגון עודכן באשר לתוצאות הפסגה בדוחא, והוסיף כי הן לא תואמות את מה שסוכם ב-2 ביולי.

הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום: אבשלום ששוני)