חמאס דחה הערב (ראשון) את הצעת הגישור האמריקנית במו"מ. בהודעה רשמית מסר ארגון הטרור כי "אחרי שעודכנו על ידי המתווכות על מה שקרה בשיחות בדוחא הגענו למסקנה שנתניהו ממשיך להציב מכשולים בפני הסכם ומציב תנאים ודרישות חדשות כדי להכשיל את התיווך ולהאריך את המלחמה".

 "ההצעה החדשה נותנת מענה לתנאיו של נתניהו במיוחד בכל הקשור לסירובו להפסיק את המלחמה ולסגת באופן מלא מעזה והמשך השליטה בציר פילדלפי וציר נצרים. ההצעה מציבה תנאים חדשים בנוגע לתהליך חילופי האסירים ונסוגה מסעיפים קודמים בצורה שלא מאפשרת הגעה להסכם", טענו 

מקור בחמאס חשף לערוץ א-שרק הסעודי פרטים על ההצעה האמריקנית לעסקה. הנקודה הראשונה כוללת צמצום של נוכחות כוחות צה"ל מציר פילדלפי, ללא נסיגה מלאה. כמו כן, במסגרת ההצעה אין נסיגה מלאה מרצועת עזה. הגורם הוסיף כי ההצעה האמריקאית כוללת גם התעקשות על ניטור אחר השבים לצפון רצועת עזה בציר נצרים.

נשענים על גורם ההפתעה? "יתכן שתגובת איראן לא תהיה צבאית"
אראל סג"ל חשף פרט מפתיע מעברו: "הצבעתי למרצ" | האזינו

כמו כן, במסגרת ההצעה יגורשו של מספר רב של אסירים שישוחררו על ידי ישראל במסגרת עסקת החליפין אל מחוץ לישראל. עוד ציין המקור כי ההצעה מעניקה לישראל את הזכות לסרב לשחרר מספר של לא פחות מ-100 אסירים.  הוא טען כי ההצעה האמריקאית גם קובעת כי "הפסקת אש קבועה תידון בשלב השני, ואם חמאס לא יסכים לדרישות הישראליות, הצבא יחזור להילחם". הוא ציין כי גם ארצות הברית הציעה להשאיר את המשא ומתן על שיקום רצועת עזה לתוצאות הדיונים שיבואו בעקבות יישום השלב הראשון.

גורם רשמי בתנועה אמר כי "ההצעה האמריקאית, שהוצגה כהצעה לגשר על הפער בין עמדות, סותרת לחלוטין את מה הסכימו שני הצדדים והמתווכים ב-2 ביולי האחרון". המתווך האמריקאי יקיים בימים הקרובים פגישות עם הצד המצרי והקטארי. חמאס דחה את הצעות אלו, אך ממתין לנוסח הסופי שיוצג בפניו בטרם יודיע על עמדתו הסופית. 

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, ולא לממשלת ישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו  אמר בפתח ישיבת הממשלה היום כי "אנו מקיימים משא-ומתן, ולא מתן-ומתן. יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם. אנחנו יודעים היטב להבדיל בין השניים. לכן, לצד המאמצים הכבירים שאנו עושים להחזרת חטופינו, אנחנו עומדים איתן על העקרונות שקבענו, שהם חיוניים לביטחון ישראל. העקרונות הללו - אני חוזר ואומר - תואמים את מתווה ה-27 במאי, שזכה לתמיכה אמריקאית".

"אני מבקש שוב להדגיש: החמאס, עד לרגע זה דבק בסרבנותו. הוא אפילו לא שלח נציג לשיחות בדוחה. ולכן, את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, ולא לממשלת ישראל. הלחץ הצבאי החזק, והלחץ המדיני החזק, זו הדרך להשגת שחרור חטופינו״, סיכם.

לצד ההערכה הפוליטית הלא מאוד משמחת עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה אם העסקה לשחרור חטופים תגיע להצבעה בממשלה היא תעבור, ואז בן גביר וסמוטריץ' יפרשו מהממשלה אבל לא יצביעו בעד פיזור הכנסת והממשלה תהפוך לממשלת מיעוט, קיימת הערכה אחרת, מהותית, באשר לסיכויי ההצלחה של המשא ומתן.

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

במקרה הזה תמונת-המצב רחוקה מלהיות אופטימית במיוחד. לא שליטה בציר פילדלפי, לא נוכחות במעבר רפיח ולא פתרון למניעת חזרת החמושים לצפון עזה מסתמנים כמכשולים בדרך להסכם. בכל הסעיפים הללו ניתן להגיע, אם לא להסכמות של ממש, אז לפחות לנוסחים ששני הצדדים יוכלו לחיות איתם. אם לא לנצח, אז בטח במהלך ששת השבועות של השלב הראשון של העסקה. 

גורמי הביטחון כבר שכנעו, אם לא את נתניהו אז בהחלט את הציבור הרחב, כי צה"ל יצליח להתמודד עם כל האתגרים המדוברים. בתודעה הציבורית לא פילדלפי, לא רפיח ולא נצרים יכולים להוות מכשול לעסקה. לעומת זאת, כשהציבור יכיר וילמד את כמות המרצחים הכבדים שישוחררו במסגרת ההסדר, ספק אם התמיכה הציבורית הרחבה בעסקה תישאר רחבה כפי שהיא היום. מה שלפי הערכות כן מהווה מכשול זה סעיף אחר של המתווה, המפרט את כמות ואת זהות המחבלים הכבדים שיצאו לחופשי תמורת חלק מהחטופים.

גורמים המעורים במשא ומתן אומרים כי הנושא עד כה כמעט ולא נידון ברמה הציבורית מפני שהתקשורת עסקה בסעיפים אחרים, כמו ציר נצרים או ציר פילדלפי.