פגישת נתניהו-בלינקן ארכה 3 שעות והייתה טובה וחיובית. האמריקאים לא דוחים את העיקרון הביטחוני והאסטרטגי שראש הממשלה נתניהו הציג לבלינקן במהלך הפגישה. מדובר באותם העקרונות שעליהם נתניהו מתעקש, בדגש על נוכחות צה"ל בציר פילדלפי וכן - שליטה במעבר רפיח ומניעת חזרת חמושים לצפון עזה.

נתניהו הבהיר לבלינקן כי הצעת הגישור האמריקאית שנידונה בפסגה בדוחא - מקובלת על ישראל ומתחשבת בצורכי הביטחון הישראלים. מבחינת ישראל הצהרת חמאס נגד הצעת הגישור האמריקאית אינה סוף פסוק ואינה "לא" רשמי. מחכים לתשובת החמאס הרשמית והמפורטת שאמורה להגיע דרך המתווכות.

לא מוכנים להנצחה פוליטית: משפחות חטופים וקורבנות יפיקו טקס מרכזי חלופי
דיסטל טענה כי מטריקס נכתב ע"י בחורי ישיבה - הרשת מצאה סיבה לחגוג

זאת ועוד: רה"מ נתניהו הבהיר למזכיר המדינה כי המשלחת הישראלית הבכירה תצא לקהיר לקראת סוף השבוע, לפסגה נוספת. גורם מדיני תוקף את המתדרכים שטוענים כי אם לא תושג העסקה, תפרוץ מלחמה אזורית. על פי הגורם המדיני, בישראל מעריכים כי איראן וחיזבאללה מחפשות הזדמנות לתקוף את ישראל ללא קשר להצלחה או לאי הצלחה של המו"מ.

עלי חמינאי וחסן נסראללה בשנת 2000 (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי וחסן נסראללה בשנת 2000 (צילום: רויטרס)

לדבריו ההיפך הוא הנכון: אם ישראל תיכנע לחמאס ותסכים לסיום המלחמה בעזה, בלי שהיא ממצה את עקרונות הביטחון שלה שעליהם מתעקש רה"מ, זה ישדר לאויבים מסר של חולשה ברמה אזורית. בישראל מעריכים כי איראן מעוניינת בהפסקת המלחמה - גם כדי לרדת מהעץ של איומי הנקמה שלה וכן - לטובת שרידות החמאס.

נתניהו הבהיר לבלינקן כי במסגרת העסקה ישראל חייבת להישאר בציר פילדלפי ולא תסכים לסגת ממנו, כי אם זה יקרה - בהמשך יופעל על ישראל לחץ עצום שימנע ממנה לחזור לפילדלפי. לטענת הגורם המדיני: "טועים אלה שמתדרכים בשמם או בשם גורמים בכירים כאלה ואחרים כי ישראל תוכל להתמודד עם הנסיגה מציר פילדלפי. כך בדיוק הם טענו אחרי אוסלו ואחרי ההתנתקות - והאמת ידועה לכולם".

ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר הפגישה: ״הייתה לי היום פגישה טובה וחשובה עם מזכיר המדינה בלינקן. אני מאוד מעריך את המאמצים שארצות-הברית משקיעה בהגנה אזורית מול הציר האיראני. זה חשוב כמובן למדינת ישראל. אני גם מאוד מעריך את ההבנה שארצות-הברית גילתה לאינטרסים ביטחוניים חיוניים שלנו, תוך כדי המאמצים המשותפים שלנו להביא לשחרור חטופינו. ואני מבקש להדגיש: מאמצים לשחרור מקסימום מספר חטופים חיים - כבר בשלב הראשון של העסקה״.

נתניהו ובלינקן (צילום: חיים צח, לע''מ)
נתניהו ובלינקן (צילום: חיים צח, לע''מ)

מזכרי המדינה האמריקאי בלינקן מסר בהצהרה: "מה שהכי חשוב כרגע זה שכולם, כולם, יימנעו מנקיטת פעולות שיובילו להסלמה, והתפשטות של אלימות וקונפליקט. מטרה שנייה היא לקדם את המאמצים האינטנסיביים שלנו בממשל האמריקאי להביא להפסקת אש ולשחרור החטופים".

עוד הוסיף, "במאי הנשיא ביידן הציג את ההצעה המפורטת, העולם כולו עמד מאחורי ההצעה הזו, מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד ההצעה הזו. בפגישה שלי עם נתניהו היום הוא הבהיר לי שהוא תומך בהצעה ושישראל תומכת בהצעה. עכשיו זה בידיים של חמאס לקבל את ההצעה".

בתוך כך, ברק רביד דיווח הלילה ב"וואלה" כי ישראל העבירה למצרים וארה״ב מפות של פריסת כוחות צה״ל בציר פילדלפי כחלק מעסקת חטופים. מקורות ישראלים ציינו כי לפי המפות שהועברו כוחות צה״ל ימשיכו להיות פרוסים לכל אורך ציר פילדלפי, אך בהיקפים קטנים יותר. המצרים מסרבים בשלב זה למפות שהעבירה ישראל, ועדיין לא ברור האם האמריקנים יאמצו אותן או ידרשו להכניס בהן שינויים. בשיחות חלה התקדמות בנוגע להסדרי פתיחת מעבר רפיח.