מלחמת חרבות ברזל: השר לשעבר גדי איזנקוט שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וגלעד שרון בתוכניתם ב-103FM ופרש את משנתו על התקדמות המלחמה ברצועת עזה בצל המאמץ לקיום עסקת חטופים ועל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפתח הראיון אמר על חילוץ הגופות: "הרגשה קשה, שישה חללים שהגיעו חיים לרצועה ונרצחו, נהרגו על ידי חמאס כנראה. אני מניח שתיערך בדיקה. המשימה של השבת חללים לקבר ישראלים היא ראויה מאוד, כרוכה בסיכון חיילי צה"ל, אני חושב שזו משימה ראויה, טובה ונכונה".

מצרים לא תתנגד לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי - בתנאי אחד | דיווח
ביידן הזיל דמעה על הבמה והצהיר: "אעבוד כדי לסיים את המלחמה"

"זו תזכורת לרה"מ - בעזה יש עוד 109 חטופים, הזמן שלהם אוזל, הם מתים בשבי והוא צריך לפעול בהקדם להחזרתם אחרת לא יהיה את מי להשיב", המשיך. "כל ראשי מערכת הביטחון כבר לפני 3 חודשים אמרו לו שמלאו התנאים להשבת חטופים, סינוואר הוא הנבל הראשי על החובה להשיבם היא של ההנהגה".

פעילות צהל להשמדת תת קרקע בחאן יונס חרבות ברזל (צילום :דובר צה"ל)

"הייתי פועל להשיב את מה שנפגע בצורה משמעותית בשנה האחרונה, והרתעה בסיסית - האופן בו האויבים שלנו ראו את העוצמה של מדינת ישראל וצה"ל בלתי מנוצחים, את החברה הישראלית כמתקדמת וסולידרית, ואת יחסי ישראל וארה"ב כעוגן משמעותי מאוד ביכולת ובקבלת המדינה במזרח התיכון למרות שהם לא אוהבים אותה", הוסיף.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לאחר מכן אמר: "הדבר הנכון לעשות אחרי הכישלון הקולוסלי של 7 באוקטובר ושל אותה הרתעה היא להשיב אותה באופן בו נגיע למצב הסיום ברצועה, שבתוך זה השבת חטופים, ואנחנו צריכים להזכיר לעצמנו ש־11 חודשים אחרי תחילת המלחמה טרם הושגה אף מטרת מלחמה".

"על המטה הכללי להעצים את ההישג ברצועה בלוחות זמנים קצרים מאוד, בעיקר בניסיון לחלץ חטופים נוספים, ליצור תנאים לאטימת הגבול הדרומי, וליצור תנאים ביטחוניים טובים יותר ליישובים שיחזרו. הדבר שהייתי פועל במהירות זה להגיע להסכם חטופים, בעיניי מתוך עמדת כוח והובנה שלא מדובר רק בהסכם אלא בעסקה כוללת, מתווה נתניהו זה גם הפסקת אש קבועה, נסיגה של צה"ל מעזה, כך הוא כתב בנייר שאישר, וגם לנסות להביא למצב בו אין יותר שלטון חמאס, יש פירוז בתמורה לשיקום ויש אטימה של הגבול בפילדלפי", הוסיף.

הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום: אבשלום ששוני)

על הפעולה בה נפל בנו אמר: "זה אירוע כואב, אך בעיני זו משימה ראויה, ואני יודע שהמפקדים שוקלים בשיקול דעת מעמיק את הסיכון מול התועלת, כל פעולה כרוכה בסיכון, וגם בפעולה שגל ואייל ברקוביץ' נהרגו היה שיקול דעת מעמיק. לצערי הם נפגעו ממטען. חשבתי גם במקרה של הבן שלי שזו משימה ראויה מאוד שנכון לסכן עליה חיילים ולהשיב חללים לקבר ישראל".

"העובדה שהחטופים נמצאים שם זה כישלון מוחלט שמתחיל בפיקוד, באמ"ן ונגמר ברה"מ", הדגיש. "הוא היה אחראי לכישלון הזה, יש לו אחריות להשיבם בביטחון, לצערי מעל 20 נהרגו תוך תקופת השבי. אני חושב שהוא רוצה שהחטופים יחזרו, אבל לא מוכן לקבל את ההחלטות האמיצות", הסביר. "הוא ממסמס החלטות, זו הייתה הסיבה שעזבנו. פידלפי הוא ציר שגרם לנו הרבה מאוד בעיות. ניצחון בעיניי ברמה האסטרטגית נגזר מהשגת מטרות המלחמה ושיפור מצבה האסטרטגי של המדינה".

לאחר מכן אמר: "לאחר 11 חודשים, נתניהו לא יכול להצביע על אף מטרה שהושגה ולא יכול להגיד ששופר מצבה האסטרטגי של המדינה, כי הוא הפיל אותנו למלכודת של חיזבאללה ואיראן. ראיתי בינואר שהוא לא מסוגל לקבל שום החלטה אסטרטגית וקובעת לא להשבת חטופים, ולא ליום שאחרי".

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

"כל ראשי מערכת הביטחון, רוב שרי הקבינט, השר אמסלם ואחרים שדחפו לעסקה של הכל תמורת הכל, תמכנו בזה, היה מתנגד אחד - נתניהו", אמר. "הוא דרש את הפיצול בשלבים, הוא דרש שהמתווה יהיה יום לחטוף, ולכן כבר אי אפשר לחזור אחורה. המתווה הוא לא מתווה ביידן אלא מתווה נתניהו. הוא אישר שם כל אות".

"יש פה משבר מנהיגותי חמור", הדגיש. "בקבינט המלחמה היו דיונים רציניים מאוד, גם אם לא קיבלתי את הסיכומים שלהם. אי אפשר לנהל את זה כי המפקדה העליונה של צה"ל זו הממשלה שמסמיכה את הקבינט. לכן נוצר פה מצב של שלטון קיסרי, 4 שרים חושבים שהדבר הנכון לעשות הוא לקבל מתווה, ורה"מ אומר שהוא יעביר לקבינט הרחב וזה לא עולה".  

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm