מלחמת חרבות ברזל: הבוקר (רביעי) נפתח יומה ה־320 של המלחמה, על רקע המתיחות הגוברת מול חיזבאללה ואיראן ומה שנראה כמו דשדוש המשא ומתן לעסקת החטופים. חבר הכנסת אביגדור ליברמן שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והתייחס לניהול שלל הזירות.

בפתח הראיון אמר על עזה: "האם צריך להישאר? לא, אנחנו צריכים להפך - להשלים את ההתנתקות. אם כבר לקחנו על עצמנו את התהליך המטורף הזה שנקרא התנתקות, צריך להתנתק. לסגור את כל המעברים, אין יותר אספקה, לא מים, לא חשמל, לא סחורות. יש נמל אל עריש, יש מעבר רפיח. מדינת ישראל חזרה לקווי 67, איזה טענות יהיו אלינו? וחופש פעולה מוחלט לצה"ל, ברגע שמזהים פעילות, פועלים בדיוק כמו בג'נין או בטול כרם".

דיווח דרמטי: עסקת החטופים על סף קריסה - מבט למאחורי הקלעים
ישראל לא זקוקה כעת לטקסים ולמסדרי ניצחון, היא זקוקה לתיקון | אבי אשכנזי

על עסקת חטופים אמר: "דעתי מאוד ברורה: אנחנו ברגעים קריטיים. מדובר בדיני נפשות, ואני ממליץ לכל הפוליטיקאים לשמור על זכות השתיקה. כל הפרשנויות של הפוליטיקאים יכולות רק לפגוע. מעולם לא שמעתם אותי מדבר על החטופים שלנו, לא לפני עסקת שליט, והובלתי כמה מהלכים לשחרור ישראלים מחו"ל. מעולם לא דיברתי – לא לפני ולא אחרי. אנחנו מחויבים כאנשי ציבור לתת גיבוי לצוות המשא ומתן".

בנימין נתניהו ונציגי פורום ״הגבורה״ ופורום ״תקווה״ (צילום: איתי בית-און, לע״מ)

"אסטרטגית עד תום כל ההליך הזה חייבים כמה שיותר לשתוק, לשמור על פרופיל נמוך ולא לתת עצות. זה לא עניין פוליטי, אלה דיני נפשות ואני לא מוכן להיכנס לדיון על זה".

"שום דבר לא מתנהל נכון גם בהקשר החטופים, וגם בכל ההקשרים האחרים, כישלון רב זירתי", אמר על ניהול המלחמה. "במשא ומתן, בניהול המלחמה, בהפקרת תושבי הצפון, בכלכלה – תסתכל מה קורה עם הסוכנויות לדירוג אשראי, מה קורה עם החוסן הלאומי של מדינת ישראל. הממשלה לא מתפקדת, הכל מתנהל מעצמו ומשועבד לשימור הקואליציה".

"עוד פעם ירי בצפון – עשרה חודשים בניגוד לתפיסת הביטחון של צה"ל: דבר ראשון מעבירים את הלחימה לשטח האויב ולא מפקירים חבל ארץ. נסראללה משמיד באופן שיטתי את התשתיות את הבתים. מי בכלל מדבר על שנת לימודים? לא יכול להיות שעשרה חודשים, וגם הבוקר אנשים נקראים להישאר בקרבת מקלטים. מה ששם צריך לעשות – היינו צריכים מזמן להבטיח רצועת ביטחון ולהעביר את הלחימה לשטח האויב", הוסיף.

נסראללה (צילום: צילום מסך)
נסראללה (צילום: צילום מסך)

על איראן אמר: "האיראנים הצליחו לאחד את כל הזירות. אנחנו חייבים לאמץ פה תכנית כוללת, וצריך להתייחס לכל הגזרות ביחד. הבסיס הוא איראן. נגררנו למלחמת ההתשה, שיחקנו למגרש של האיראנים, והם מתישים אותנו בזירות המשנה של לבנון ועזה". 

"בלי להכריע את איראן, אין שום סיכוי לנצח -  לא מול לבנון ולא מול חמאס, כי הם מיד משתקמים", הדגיש. "ראינו עכשיו שחיזבאללה שולט בלבנון, והפגיעות הן על בסיס יומי. עשרות חיילים ואזרחים נהרגו בצפון, ומאות נפצעו. לפחות בתפיסה שלי אתה חייב להתחיל מראש הנחש, השורש, הבסיס של ציר הרשע הוא איראן. אנחנו צריכים לעשות את השיקולים שלנו, וקודם כל לשים סוף פסוק".

"כמה זמן נוכל להמשיך במלחמת התשה? אני יודע דבר אחד: בלי להכריע את איראן ולחסל את תכנית הגרעין שלהם, טבעת החנק שהם יצרו תמשיך, ונראה את הטבעת מתהדקת", הסביר.

חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)
חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)

"צריך להבין שאנחנו נעשה את זה לבד, כי גם האג'נדה של ארה"ב שונה משלנו. יש להם סדר עדיפויות ברור: סין, רוסיה", אמר לסיום. "יש לנו את כל היכולת, אין לנו לצערי יכולת לקבל החלטות עם תהליך קבלת החלטות. הקבינט הפך לחותמת גומי. גם בנושא הביטחוני וגם בנושא הכלכלי צריך להיות תהליך סדור של קבלת החלטות".