לאחר שנודע כי הממשלה פועלת לקיים טקס זיכרון ממלכתי ל-7 באוקטובר עליו תהיה אמונה שרת התחבורה מירי רגב, מספר יישובים בעוטף עזה הביעו את התנגדותם למהלך, ביניהם בארי, כפר עזה ורעים. היום (רביעי) הצטרפו לרשימה הקיבוצים ניר עוז, ניר יצחק ויד מרדכי, שהודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הפקת הטקס הממלכתי.

מקיבוץ ניר עוז נמסר: "בזמן שאנו קוברים את מתינו שנרצחו בשבי החמאס, לא מפתיע שממשלת ישראל והעומד בראשה שנמנעו עד היום מביקור בניר עוז, הקיבוץ שהופקר כליל, לא הציעו לחברי ותושבי הקיבוץ להשתתף בטקס. הרי אין זה מסתדר שתפאורת ההצגה תהווה תזכורת למחדל הגדול ביותר שאי פעם אירע במדינת ישראל. הרינו להבהיר שגם וככל שנוזמן, נסרב לשתף פעולה עם טקס פוליטי שינוהל על ידי הממשלה. מי שהוביל לשבר מוחלט באמון, לא יוכל לטשטש אותו באמצעות טקסים ולהשתמש בנו כניצבים".

ראש עיריית אילת מזהיר: "העיר מתמודדת עם מחסור חמור בשירותי בריאות"
"מחלחל לחברה הישראלית": אודי סגל באזהרה חריגה במיוחד

עוד הוסיפו, "אנו מציעים לממשלת ישראל להעביר את התקציבים לגוף אזרחי, שיכלול נציגים מכל קשת החברה הישראלית ויהיה אחראי באופן מלא על ניהול אירועי היום, ללא פוליטיקאים. במקום לתכנן טקסים, תוכל הממשלה לבקר לראשונה במקום בו רבע מהאוכלוסייה נרצחה או נחטפה. לקדם עסקת חטופים".

שבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)
שבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)

"להסתכל בעיניים לקהילה שרק אתמול התבשרה שוב כמה גדול מחיר ההפקרה איתו היא מתמודדת כבר מעל עשרה חודשים. אנו קוברים היום אנשים שנחטפו בחיים, ונרצחו בשבי. אנשים שהממשלה יכלה להציל - ושוב כשלה. לקהילת ניר עוז יש עדיין 29 חטופים בשבי. 109 חטופים בסך הכל. הזמן לא משחק לטובתם. תתעסקו בעיקר ובמה שעוד אפשר וחייב לתקן", סיכמו.

בהודעת קיבוץ ניר יצחק נכתב: "אנו תקווה שעד קיום הטקס תחתם עסקה שתשיב את גופותיהם של חברינו ליאור רודאיף ז״ל וטל חיימי ז״ל שנהרגו בלחימה על הבית וגופותיהם נחטפו. כרגע הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא לא קיום טקסים ממלכתיים, אלא השבת כל החטופים לארצנו וכינון ועדת חקירה בה ייבדק לעומק המחדל שהביא למותם של רבים כל כך מיקירנו, וממסקנותיה נוכל להשיב את תחושת האמון והביטחון חזרה".

בקיבוץ יד מרדכי הודיעו: "קיבוץ יד מרדכי מודיע כי אין בכוונתו לקחת חלק בהפקה פוליטית כזו או אחרת. הקיבוץ יבחן כל הזמנה אם וכאשר תגיע, אך אין בכוונתו לקיים טקסים בעלי אופי פוליטי. קיבוץ יד מרדכי מארגן בימים אלו טקס זיכרון ממלכתי ברוח ערכי הציונות והסולידריות, ואנחנו מזמינים את כל ישובי עוטף עזה להצטרף אלינו בתכנון להפקת אירוע הזיכרון שיתקיים בקיבוץ יד מרדכי בהפקה עצמית".

מדוברות מטה המשפחות להחזרת החטופים מסרו: "בחלוף שנה מאז הופקרו אזרחי ישראל באסון הגדול בתולדותיה, טרם שבו 109 חטופים וחטופות, וטרם הוחזרו החטופים החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה".  

"הכישלון המהדהד של ממשלת ישראל הנוכחית להשיב את החטופים והחטופות לא יאפשר לה להמשיך ולנסות לסגור מעגל, זאת בעוד המצב לא השתנה מאז ה-7.10 ואת השלכותיו עדיין חשות משפחות המפונים בכל יום ויום, אשר קהילתם נחרבה וביתם נהרס".

"מטה משפחות החטופים יחבור אל קהילות ויישובי עוטף עזה והדרום לציון יום הטבח ובדרישה להשבת הביטחון, החזרת החטופים, שיקום הקהילות ובחינת המחדלים שהובילו לאסון הנורא של השבעה באוקטובר 2023".

מי שדווקא הביעה נכונות להשתתפות בטקס הממלכתי היא עיריית אופקים, שמסרה: "בשבעה באוקטובר טרגדיה קשה פקדה את מדינת ישראל והעיר אופקים.  מחבלים עמוסי כלי נשק פשטו על העיר והחלו במסע טבח נוראי בסופו נהרגו כ-48 תושבות ותושבי העיר.  באותו בוקר, עשרות מתושבי אופקים יצאו להלחם מול המרצחים בגבורה חסרת תקדים ובלב אמיץ. 

"בזכותם, אנו כאן ולהם, לנופלי הקרבות ולנרצחים יוקדשו כלל אירועי ההנצחה והזיכרון בעיר. ככל והעיר אופקים תיבחר לקיים את הטקס הממלכתי בשטחה, עיריית אופקים תעשה זאת בכבוד רב לזכר הנופלות, הנופלים, הגיבורות והגיבורים הן של אופקים והן של מדינת ישראל".