המגעים לעסקת החטופים נראים שוב על סף התפרקות, וגורם רשמי בישראל אמר היום (רביעי) כי "מתחת לפני השטח יש שיח מול האמריקאים, לגבי הדרישה של סינוואר לקבל ערבויות והתחייבות כי לא יהפוך ליעד לחיסול אם תושג העסקה".

על פי דיווחים מצדדים אמריקאים וישראליים, המו"מ להשגת הסכם להפסקת הלחימה ברצועת עזה ועסקת החטופים נמצא על סף קריסה, ואין הסכם חלופי מיידי שיכול להוות תחליף. 

ההצעה הנוכחית, שגובשה במשך שבועות על ידי ארה"ב, ישראל, מצרים וקטאר, היא הנוסח המגובש ביותר עד כה, כיוון שהיא כוללת תנאים שנועדו לענות על דרישות חמאס וישראל. למרות שישראל הסכימה להצעה, חמאס הצהיר שהוא לא יקבל את ההסכם.

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)

זו הערכה קשה בהרבה מהמוצג באופן ציבורי על ידי נציגי הממשל אמריקאי, אשר מדגישים את הקרבה להשגת הסכם. למרות הלחץ על חמאס להסכים, הם טוענים שמעולם לא היו קרובים יותר להשגתו. ואולם, מאחורי הקלעים, קיים תסכול רב מהצהרות חמאס הציבוריות, שאינן מתיישבות עם הרושם שניתן בפומבי.

המשא ומתן ימשך השבוע בקהיר בהובלת יועץ הבכיר של הבית הלבן לענייני המזרח התיכון, ברט מק'גורק. אם לא יושג הסכם עם חמאס, עולה החשש להתלקחות הלחימה עם חיזבאללה, וסיכון להעצמת העימות הישיר עם איראן.

ברט מקגורק (צילום: רויטרס)
ברט מקגורק (צילום: רויטרס)

הפעם, כמו בפעמים קודמות, הסכמים שנראו קרובים להשגה התמוטטו בשל דרישות נוספות שהוסיפו ישראל וחמאס. מומחים טוענים שהשגת הסכם תחייב ויתורים נוספים משני הצדדים.