נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו, להסיג את כוחות צה"ל מחלק קטן מציר פילדלפי, כך דווח היום (שישי) ב"וואלה!". ההסכמה החלקית נוגעת לשלב הראשון של יישום עסקת חטופים. על פי מספר בכירים ישראלים, נתניהו נענה לבקשה, אך באופן חלקי. 

מוקדם יות, ראש ה-CIA ביל ברנס הגיע היום (שבת) לקהיר, והצטרף לשיחות בסוגית עסקת החטופים. ג'ן קירבי, דובר הבית הלבן, התייחס לשיחות ומסר כי "חלה התקדמות, ואנחנו צריכים ששני הצדדים יעבדו על היישום של הדברים.

שורדת השבי נפגשה עם נתניהו, והטיחה: "לא קיבלנו תשובה למה צה"ל הזניח אותנו"
תחת נתניהו וגלנט: ישראל ממשיכה להיגרר אחרי החיזבאללה

אמש, במהלך השיחות שהחלו בקהיר (חמישי), ישראל ומצרים צמצמו את הפערים ביניהן בנוגע לסוגיית פריסת כוחות צה"ל לאורך ציר פילדלפי, כך אמר בכיר ישראלי ל"מעריב". בכיר ישראלי אמר ל"מעריב" כי במהלך השיחות נמסרו למצרים מפות של פריסת כוחות צה״ל ברצועת עזה בשלב הראשון של עסקת החטופים, ובמיוחד בציר לאורך ציר פילדלפי. הוא ציין כי חלה התקדמות מול המצרים, שצפויים להעביר מחר את המפות הישראליות לחמאס, כדי לקבל את תגובת הארגון.

זאת לאחר שדרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שכוחות צה"ל ימשיכו להיות פרוסים לכל אורך ציר פילדלפי הפכה להיות אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות והאחרונות בדרך לעסקת לשחרור החטופים, ושהמצרים התנגדו בחריפות להמשך פריסת הכוחות לכל אורך הציר. עם כן, לאור ההתנגדות המצרית - לא ניתן היה להתקדם במו"מ מול חמאס.

מחאת משפחות החטופים מול הכנסת (צילום :דוברות מטה המשפחות להחזרת החטופים)

אך אתמול נפגשו בקהיר ראש השב"כ רונן בר, ראש המוסד דדי ברנע וראש האגף האסטרטגי בצה״ל האלוף אליעזר טולדנו, עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ובכירים מצרים נוספים. בשיחות השתתף גם יועצו הבכיר של הנשיא ג'ו ביידן - ברק מקגרק, והנוכחים דנו על הנושא.

כמו כן, ביום ראשון צפויה להתכנס בקהיר פסגת מו"מ בהשתתפות ראש ה-CIA ביל ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן על-תאני ובכירים מישראל ומצרים. בכיר ישראלי אמר ל"מעריב" כי בישראל מקווים שחמאס יגיב למפות הישראליות ויסכים להצטרף ביום ראשון למו"מ כדי שהמתווכות יוכלו לבצע ודילוגים בין הצדדים בזמן אמת ולהתקדם בדרך לעסקה.

השמדת תוואי תת קרקע ציר פילדלפי (צילום: צילום מסך דו''צ)
השמדת תוואי תת קרקע ציר פילדלפי (צילום: צילום מסך דו''צ)