מקורות דיווחו לעיתון "א-שרק" הסעודי דווח כי ישראל דורשת לקבל חמישה חטופים חיים מדי שבוע בתקופת ההפוגה במקום שלושה כפי שנקבע במסמך הקודם. בעיתון "אלרד" הירדני דווח כי ישראל הודיעה למצרים על נכונותה לסגת מחמש נקודות ביטחון, מתוך שמונה הנקודות שסומנו, לאורך ציר פילדלפי. 

לפי דיווחים הבוקר (שבת) בערוץ אל-ג'זירה, משלחת של חמאס בראשות ח'ליל אל-חיה, סגנו של יחיא סינוואר, תצא היום לשיחות בקהיר. לרשת אל-מיאדין נמסר: משלחת חמאס נמצאת בקהיר כדי ליידע את המתווכים על דבקותה במסמך ה-2 ביולי כאסמכתא ליישום, לא למשא ומתן. במהלך השיחות השבוע, ישראל ומצרים צמצמו את הפערים ביניהן בנוגע לסוגיית פריסת כוחות צה"ל לאורך ציר פילדלפי, כך אמר בכיר ישראלי ל"מעריב".

עוד לפי הדיווח באל-ג'זירה, במהלך השיחות נמסרו למצרים מפות של פריסת כוחות צה״ל ברצועת עזה בשלב הראשון של עסקת החטופים, ובמיוחד לאורך ציר פילדלפי. הוא ציין כי חלה התקדמות מול המצרים, שצפויים להעביר מחר את המפות הישראליות לחמאס, כדי לקבל את תגובת הארגון.

"מודאג וחש לחץ": זה היה קרוב לעסקה, אבל אז נתניהו התקפל וסתר את עצמו
זלנסקי מצליח איפה שפוטין נכשל: ההישג המדאיג של אוקראינה ברוסיה

זאת לאחר שדרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שכוחות צה"ל ימשיכו להיות פרוסים לכל אורך ציר פילדלפי הפכה להיות אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות והאחרונות בדרך לעסקת לשחרור החטופים, ושהמצרים התנגדו בחריפות להמשך פריסת הכוחות לכל אורך הציר. עם כן, לאור ההתנגדות המצרית - לא ניתן היה להתקדם במו"מ מול חמאס.

הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום :אבשלום ששוני)

ביום ראשון צפויה להתכנס בקהיר פסגת מו"מ בהשתתפות ראש ה-CIA ביל ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן על-תאני ובכירים מישראל ומצרים. בכיר ישראלי אמר ל"מעריב" כי בישראל מקווים שחמאס יגיב למפות הישראליות ויסכים להצטרף ביום ראשון למו"מ כדי שהמתווכות יוכלו לבצע ודילוגים בין הצדדים בזמן אמת ולהתקדם בדרך לעסקה.

כזכור, במהדורת חדשות 12 פורסם אתמול תוכן השיחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו עם מספר שורדות שבי ועם כמה מבני משפחות החטופים. בשיחה התעמתו המשפחות והחטופות ששבו עם ראש הממשלה, כשאחת מהן אף שאלה אותו האם יסכים להגיע איתה לסיור בניר עוז כדי לראות מה קרה שם.

ראש הממשלה ניסה להסביר את עמדתו, אמר שמטרתו היא להחזיר כמה שיותר חטופים ("אני משאיר אנשים חולים, מבוגרים - אתם הייתם עושים דבר כזה?"), ולבסוף אמר לאחר שאחת מבנות המשפחה זעמה שהסיוע ההומניטרי ממשיך כאשר החטופים עדיין שם, כי: "יש גם הרבה פעמים דברים שאנחנו רוצים ואנחנו מתעקשים עליהם, למשל אני הייתי רוצה ללכת ברגל לאיטליה בקו ישר. אם מה שאני צריך לעשות זה לייבש את הים אז "בואו נייבש את הים, מה הבעיה"?".

גורם המעורה בפרטי המשא-ומתן מסר: "הדיווח בתקשורת הערבית על נכונות ישראלית לסגת מחמש נקודות ביטחון בציר פילדלפי, הוא שקר מוחלט וניסיון לוחמה פסיכולוגית. ישראל פרוסה בציר פילדלפי מכרם שלום עד הים. ראש הממשלה עומד על העקרון שמצב זה יימשך, בניגוד ללחץ של גורמים מסוימים בצוות המשא-ומתן שמוכנים לסגג משם. במסגרת המאמצים להשיג עסקת חטופים, ראש הממשלה הסכים לשנות מיקום של עמדה אחת למרחק כמה מאות מטרים בלבד - דבר שאינו פוגע בשליטה המבצעית לאורך הציר".