משא ומתן להפסקת האש ועסקת חטופים אמור להתחדש בסוף השבוע הקרוב, כשבכיר בחמאס אישר כי נציגי הקבוצה ייסעו לקהיר כדי לשמוע את הדברים, אך לא לקחת חלק פעיל בשיחות.

הדרישה הישראלית: 5 חטופים חיים בשבוע; מוותרים על נקודות בפילדלפי | דיווח

גורם ב"התנגדות הפלסטינית" אמר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, כי הפגישה בקהיר עם משלחת חמאס לא הביאה להתקדמות ברורה, וכי ישראל דובקת בהתעקשות על נוכחות בציר פילדלפי.

חמאס לא השתתף בסבב השיחות הקודם שנערך בדוחא, שבקטאר, אך הוא שולח משלחת לקהיר כדי "להקשיב לתוצאות המשא ומתן" בין גורמים רשמיים בארה"ב, ישראלים, מצרים וקטארים, מסר בכיר בארגון, עיזאת אל-רישק, בפוסט ברשתות החברתיות היום (שבת).

עם זאת, חמאס לא צפוי לקחת חלק ישיר בשיחות. שליחת משלחת ללא השתתפות פעילה נתפסת כניסיון סמלי להצביע על כך שהוא עדיין פתוח למשא ומתן, תוך שהוא מסמן את עמדתו כי ישראל היא הצד שצריך להתאים את מיקומו.

"המשלחת תיפגש עם בכירי המודיעין המצרי כדי להתעדכן על ההתפתחויות בסבב המתמשך של שיחות הפסקת האש בעזה... אבל זה לא אומר שהיא תיקח חלק במשא ומתן", אמר בכיר חמאס נוסף לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

הוא הוסיף: "חמאס אמר מלכתחילה שהוא לא ישתתף בסבב המשא ומתן הזה, שהחל בשבוע שעבר בדוחא". הגורם אמר כי הארגון מתעקש שישראל תסיג את כוחותיה מרחבי עזה, כולל "מאזור הגבול עם מצרים" - ציר פילדלפי.

במקביל, משרד החוץ המצרי מסר לרויטרס: "אנו מצפים להגיע להסכם שביתת נשק לפיו תהיה הפסקת אש בעזה והשלמת עסקת חליפין.  אנו מבקשים להצליח במאמצי הגישור בהפחתת המתיחות באזור כדי להימנע מגלישה למעגל קסמים של הסלמה".

גורמים המעורים במו"מ מעדכנים כי "המשלחת הישראלית תצא מחר לקהיר, בה תשתתף בפסגה. מחכים לעדכון מהמשלחת של חמאס. אין לדעת מה יהיה והאם הפערים יצומצמו".

יש לציין כי גם בסוף שבוע כל ראשי מערכת הביטחון חוזרים ומדגישים כי העסקה לא מתקדמת בגלל ההתעקשות על אי נסיגה של צה"ל מציר פילדלפי. סביר להניח, כי מה שחמאס מצהיר בהצהרות ובתדרוכים, זה מה שהם יגידו רשמית למתווכות. דרישתם - נסיגת צה"ל מציר פילדלפי, ישראל מתעקשת להישאר בו. כל עוד זה המצב, נראה כי יש יותר סיכויים לפיצוץ במו"מ מאשר לפריצת דרך לקראת ההסכמות.