הסנאטור האמריקאי לינדזי גרהאם הציע בראיון ל-CNN שישראל תאיים לפוצץ את בתי הזיקוק של איראן אם החטופים הנותרים לא ישוחררו בקרוב.

בראיון אמר גרהאם: "אני מאמין שהמתקפה ב-7 באוקטובר בוצעה במטרה למנוע את הנורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל. זהו סיוט עבור איראן ושלוחותיה, לראות את הערבים והישראלים מתפייסים, עושים שלום ומובילים את האזור לכיוון אחר". הוא הדגיש כי איראן צריכה לשאת באחריות לשלומם של החטופים.

בדרך לעסקה? זה הדיל שהציעה מצרים לחמאס
מתקפת המנע של ישראל - עכשיו אפשר לספר: אלו המכות שספג חיזבאללה

"אם הייתי במקומה של ישראל", המשיך גרהאם, "הייתי אומר לחמינאי שאם החטופים לא יחזרו בחיים ואם לא נקבל את גופות הנרצחים, ישראל תתמקד בבתי הזיקוק של איראן. הפעלת לחץ ישיר על איראן היא הדרך היחידה לשחרר את בני הערובה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לינדזי גרהאם (צילום: רויטרס)
לינדזי גרהאם (צילום: רויטרס)

המשא ומתן שנועד לקדם את הפסקת הלחימה בעזה, היה אמור  לכלול פגישה עם בכירי חמאס במוצאי שבת. עם זאת, חמאס לא ישתתף ישירות בשיחות המתוכננות, אלא יתודרך על ידי מצרים וקטאר, כך מסר בכיר חמאס, מחמוד מרדאווי, לסוכנות הידיעות AP. מרדאווי הדגיש כי עמדת חמאס נותרה בעינה – דרישה לנסיגה מלאה של כוחות ישראליים מרצועת עזה, כפי שהופיעה בטיוטות קודמות. בתוך כך, גורם בכיר בחמאס אמר לסוכנות רויטרס כי הארגון מאשר את מחויבותו להצעה שהוצגה ב-2 ביולי. לדבריו, הדיווחים בארצות הברית על עסקה קרובה אינם נכונים, ונועדו לשרת מטרות בחירות.

ארצות הברית מקדמת הצעה שמטרתה לצמצם את הפערים בין ישראל לחמאס, על רקע החששות הגוברים מפני התרחבות הלחימה לאזור כולו, לאחר חיסול מנהיגים מרכזיים בארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה, שחוסלו בעקבות תקיפות המיוחסות לישראל. מהלכים אלו מעוררים דאגה באשר לאפשרות של הסלמה נוספת במזרח התיכון, כשהמתיחות בין הצדדים ממשיכה לעלות.
 
למרות המאמצים הדיפלומטיים האינטנסיביים, קיימים עדיין פערים משמעותיים בין הצדדים, במיוחד סביב הדרישה של ישראל לנוכחות מתמשכת לאורך שני מסדרונות אסטרטגיים בעזה – דרישה שנדחתה על ידי חמאס ומצרים.