דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, עורר הערב (ראשון) זעם בדרג המדיני לאחר שאמר כי החזרת החטופים היא המטרה המרכזית של המשך המלחמה. גורם מדיני תקף: "להזכיר בהצהרתו הערב רק מטרת מלחמה אחת - תוך התעלמות מיתר מטרות המלחמה - היא בניגוד גמור להגדרות והנחיות הדרג המדיני.

"מטרות המלחמה היו ונותרו: השבת חטופינו, השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, הבטחה שעזה לא תהיה שוב איום על ישראל, והשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם".

הגורם התייחס לדבריו של הגרי מוקדם יותר הערב, אז מסר עדכון לאחר יממה מתוחה שעברה על ישראל: "לא היו פגיעות באתרים צבאיים, לא בצפון ולא במרכז. יש לנו תוכניות מלאות כדי להשיב את הביטחון לצפון ואנחנו נחושים לממש אותן. מחויבים למטרת מלחמה אחת מרכזית - השבת החטופים".

בהמשך פרסם הגרי הצהרה בטוויטר: "בהצהרתי הערב אמרתי כי 'אנחנו ממשיכים להיות מחויבים למטרת מלחמה אחת, מרכזית, השבת החטופים'. מיותר לציין כי השבת החטופים היא מטרה נעלה, אך היא לא מטרת המלחמה היחידה. באותה מסיבת עיתונאים התייחסתי בדברי גם להשמדת הזרוע הצבאית של חמאס, גם היא אחת ממטרות הלחימה. צה״ל פועל לילות כימים להשגת מטרות המלחמה - כולן"

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

יחסי הדרג המדיני ודובר צה"ל מתוחים ורווי האשמות הדדיות מזה מספר חודשים. בחודש יוני הרתיח הגרי את הקואליציה כשהבהיר לציבור: "הרעיון של להשמיד את חמאס – זה פשוט זריית חול בעיני הציבור". 

לראשונה מאז ינואר: רקטה התפוצצה בשטח פתוח בראשון לציון
לא רק הבסיס בגלילות: נסראללה חשף את יעדי המתקפה

הגרי התעקש כי "חמאס זה רעיון, חמאס זה מפלגה. זה נטוע בלבבות של האנשים - מי שחושב שאנחנו יכולים להעלים את חמאס הוא טועה. זה האחים המוסלמים, זה נמצא באזור הרבה מאוד שנים", אמר והוסיף: "מה שאפשר לעשות זה להצמיח משהו אחר, מישהו שיחליף אותו".

לשכת ראש הממשלה מסרה לאחר הריאיון של הגרי כי "הקבינט המדיני ביטחוני בראשות ראש הממשלה נתניהו הגדיר כאחת ממטרות המלחמה את השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס. צה"ל כמובן מחויב לכך".

איסמעיל הנייה ובכירי חמאס נוספים בשבעה באוקטובר (צילום: רשתות ערביות)
איסמעיל הנייה ובכירי חמאס נוספים בשבעה באוקטובר (צילום: רשתות ערביות)

לאחר מכן בדוברות צה"ל ביקשו להבהיר את דבריו של הגרי, ומסרו כי "צה״ל מחוייב להשגת מטרות המלחמה כפי שהוגדרו על ידי הקבינט, פועל כך לאורך כל המלחמה לילות כימים וכך ימשיך. מפקדי צה״ל ומשרתיו נלחמים בנחישות ובהתמדה להשמדת היכולות הצבאיות והתשתית השלטונית והארגונית של החמאס בעזה, מטרה צבאית מובהקת. 

"דובר צה״ל התייחס בדבריו להשמדת חמאס כאידיאולוגיה וכרעיון והדברים נאמרו על ידו באופן ברור ומפורש. כל טענה אחרת היא הוצאת הדברים מהקשרם".