מלחמת חרבות ברזל: לפי מקורות יודעי דבר ששוחחו היום (שני) עם העיתון הלבנוני אל-אח'באר, הפגישות אתמול עסקו ב"ויתורים מצד ישראל, אשר המתווכים סבורים כי עשויים להוביל להסכמת חמאס לעסקה". השיחות התקיימו מספר שעות, והסתיימו ללא הסכמה בין הצדדים.

ישראל דחתה את ההצעות שהעלו המתווכים לפתרון הסוגיות במחלוקת, כאשר המשלחת הישראלית טענה כי אין לה סמכות מספקת לקבל או לדחות את ההצעות, וכי עליה לדון בהן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. למרות זאת, צפוי כי סבב השיחות יימשך היום בדיונים מעמיקים עם המשלחת הישראלית, לאחר שזו תיפגש עם נתניהו ותשוב עם תשובות סופיות להצעות שעל השולחן.

אב החטוף בביקורת: איך משפחות שרוצות את יקיריהן תומכות בדבר הבא?
מיד לאחר מתקפת המנע: נסראללה קיבל את הבשורה המרה והחליט להעביר מסר לבייס

המאמצים הנוכחיים של המתווכים מתמקדים ב"חזרה להסכם הקודם עליו הסכים חמאס, עם שינויים קלים, ביניהם נסיגה הדרגתית ולא מלאה מהרצועה, בתמורה לגמישות ישראלית ברורה בנוגע לחזרת העקורים לצפון הרצועה".

הפגנה לשחרור החטופים בקפלן (צילום :אבשלום ששוני)

בין מה שמכונה על ידי גורמים רשמיים כ"ויתורים", נכללת "נסיגה הדרגתית של ישראל מציר פילדלפי במהלך השלב הראשון של ההסכם", לצד "הבטחה שלא יבוצעו עבודות בנייה בציר או ניסיונות לשנות את המצב הקיים", בזמן ש"מסדרון יבשתי" יאפשר לכוחות צה"ל לנוע ולהגיע במהירות לאזור.

ארה"ב הציעה הצעה מתוקנת שתידון בהרחבה בפגישות היום. למרות ש"הרבה מהפרטים כבר מוכנים בהמתנה לתשובה הסופית של ישראל", קהיר עדיין מתייחסת ל"אופטימיות" שמקדמת וושינגטון לגבי השגת הסכם בקרוב כ"ניסיון לניצול פוליטי פנימי בארה"ב לקראת הבחירות לנשיאות". באשר למעבר רפיח, הדיונים בנושא הגיעו לאותן מסקנות קודמות, הקושרות את פתיחתו מחדש ל"השבת השליטה הפלסטינית עליו".

על פי הדיווח בסקיי ניוז בערבית, מדינות ערביות הודיעו לארה"ב כי התנאים החדשים של נתניהו - משמע שישראל לא רצינית בהגעה להסכם הפסקת אש בעזה, וכי המדיניות הרכה מול נתניהו כבר לא מועילה. צוין כי ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית לא מרוצות מהתנאים הישראלים החדשים להסכם.

בתוך כך, מקור מצרי בכיר אמר כי קהיר לא תקבל שום נוכחות ישראלית במעבר רפיח או בציר פילדלפיה.