על רקע הסערה סביב הצעת מתווה הפשרה של שר המשפטים יריב לוין למינוי נשיא לבית המשפט העליון, שר המשפטים לשעבר ויו"ר תקווה חדשה, גדעון סער שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103fm. סער דיבר גם על נטילת האחריות במלחמה, על הלחימה המתמשכת בצפון ועל סנ"צ מאיר סוויסה.  

על המשבר סביב מינוי נשיא בית המשפט העליון אמר סער: "לצערי אני לא רואה כרגע סיכויים גבוהים להגיע להבנה, וזה דבר שיכול להיות טראגי כי המחירים של היעדר פשרה למערכת המשפט ולמדינה יהיו הרבה יותר". 

בגצ הדיון בחוק ביטול עילת הסבירות (צילום: אלכס קולומויסקי)
בגצ הדיון בחוק ביטול עילת הסבירות (צילום: אלכס קולומויסקי)

סער הסביר: "לגופו של עניין שר המשפטים שאומר לוותר על הסניוריטי על הדרך זה לא ריאלי, אבל זה גם לא נכון. זו שיטה שהיתרונות שלה יותר גדולים מהחסרונות שלה. מה זה עושה? תארו שכל שופט מרגע שהוא מתמנה חושב על מינויו לנשיא. במקום אי תלות מהממנה שמינה אותו, הוא פוזל לשלטון. הסניוריטי מגן על העצמאות ועל האי תלות של בית המשפט".

"מה ההיגיון לפרוס את הנשיאות לפרוסות דקות של שנה, כמו שהם עשו לשר החוץ או בממשלת החילופים? הפיתרון שהיה בלתי נמנע אז בוודאי לא נכון לעשותו בהתנדבות לתפקיד כמו נשיא בית המשפט העליון", הוסיף. 

בעניין בחירת שופטים נוספים אמר סער: "בכל מה שנוגע לבחירת שלושה שופטים חדשים, אני חושב שהצדדים היו צריכים לעשות מאמץ להגיע להבנה. יש התנגדות עזה בקרב רוב חברי הוועדה למועמדים ששר המשפטים חפץ ביקרם. אני לא חושב שיקרה אסון לדמוקרטיה הישראלית אם אחד מתוך חמישה עשר השופטים יהיה קרוב לתפיסתו המשפטית של השר לוין. נישאר עם שנים עשר במקום חמישה עשר שופטים, וזה יהיה נזק עצום למערכת, ותתחזק התחושה שזה מועדון סגור. אני לא חושב שהתחושה נכונה, אבל בקרב הציבור היא חזקה, וצריך לשים לכך לב".

יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

עוד אמר סער: "מה קורה אם לא מאיישים משרה שיש בה רוב בתוך הוועדה שלא בדעתו של שר המשפטים? אי אפשר לצמצם את תפקידו של שר המשפטים, אבל מצד שני כבר שנה התפקיד לא אויש. יש סעיף בחוק שאפשר לפוגלמן להיות נשיא בפועל, אבל לא ברור מה הדין כשהכהונה של פוגלמן תפוג בתחילת אוקטובר. זה אזור שמאוד לא רצוי לבית המשפט להיכנס אליה".

לסיכום הנושא אמר: "אני חושב שאפשר להתווכח האם כל השופטים בבית המשפט העליון באותה רמה מקצועית. מה האסון הגדול אם יהיה שמרן אחד מתוך חמישה עשר? לפי דעתי מוטב להגיע להבנה על שלושת המועמדים. לחדש את המלחמה הזאת בתוכנו? אני בעד רפורמה בהבנה כשהרוחות יירגעו, שתהיה מאוזנת".

בעניין קידמו של סנ"צ מאיר סוויסה, שזרק רימוני הלם על מפגינים בקיץ שעבר, אמר סער: "יכולה להיות לזה רק תוצאה אחת: אותו קצין לא יהיה בתפקידו. יש פה משהו עמוק של ניסיון לשנות את העבודה שליועמ"ש יש את הכוח של פרשנות הדין עבור הרשות המבצעת. חבל שנכנסים לפינות האלה. יש פה משהו יותר עמוק – קריאת תיגר שהיא קבועה. הקונפליקט בין המערכת הפוליטית למשפטית היום נמצא מבחינה מעשית בסחרור רציני. אם כללי המשחק לא מקובלים נהיה כל שני וחמישי במצב הזה".

רב פקד מאיר סוויסה (צילום: אבשלום ששוני)
רב פקד מאיר סוויסה (צילום: אבשלום ששוני)

על המלחמה ואחריות הגורמים השונים בתוכה אמר: "אנחנו רואים את הקונספציה. מה קורה בגבול הצפון? הכלה על סטרואידים. פינינו חבל ארץ במשך שנה ואנחנו מאפשרים עימות בהיקף מסוים. יש לנו את ההוכחה הטובה ביותר".

עוד אמר סער: "קבלת אחריות הופכת באיזשהו שלב, כשלא נלווה לה מעשה, למילים ריקות. לכן יפה תהיה השעה שכל מי שהיה מעורב ב-7 באוקטובר ייקח אחריות ויממש אותה. מינוי ראש חטיבת מבצעים וקידומו לתפקיד של ראש אמ"ן -  אזרחי ישראל אין להם סיבה לחשוב שחטיבת המבצעים הצטיינה במיוחד ב-7 באוקטובר. זה מעורר שאלות".

"זאת ממשלה גרועה במיוחד, אבל יש הבדל בין ממשלה שמכהנת מכוח אמון הכנסת לבין תפקידים שהם לא תפקידים נבחרים, ויש משמעות לכך שאנשים נשארים בתפקיד אחרי דבר כזה. זה לא סביר", הוסיף. 

שריפה בצפון  (צילום: עובדי ויערני קק״ל)
שריפה בצפון (צילום: עובדי ויערני קק״ל)

בסיום דבריו אמר סער: "תמכתי תקופה ארוכה במיקוד המאמץ ברצועת עזה. אבל אי אפשר למשוך את זה יותר שהצפון קרוב לשנה לא בריבונות ישראל. אני לא רואה דרך לעשות את זה בלי שימוש בכוח צבאי. אם אנחנו ישובים ומחכים מתוך תפיסה, לא יהיו תנאי מעבדה יותר טובים לפעול. גם מבחינה ציונית וגם ביטחונית, כשאנחנו מאפשרים התנהלות כזאת בצפון יש משמעות".