צוות המשא ומתן הישראלי נחת הערב (רביעי) בדוחא להמשך השיחות על עסקת החטופים. בסבב הקודם נרשמה התקדמות בשורה של סוגיות: "מפתחות" השחרור, מספר החטופים וזהות האסירים הפלסטינים, והצדדים יתמקדו בקידום הנושאים הללו. זאת, מתוך תפיסה של המתווכות, שמאמינות כי כאשר יפתרו הנושאים בהם הפערים מצומצמים יחסית - יהיה קל יותר להגיע להסכמות גם בסוגיות שבמחלוקת עזה.

בראש הסוגיות שעדיין במחלוקת חריפה, ניצבת סוגית ציר פילדלפי. במהלך הפסגה, צפויים האמריקאים להציע פתרון יצירתי נוסף בנושא, שהם מקווים כי יוביל לפריצת הדרך המיוחלת.

ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)
ציר פילדלפי (צילום: רויטרס)

בסוף השבוע דיווח עיתון "א-שרק" הסעודי כי ישראל דורשת לקבל חמישה חטופים חיים מדי שבוע בתקופת ההפוגה במקום שלושה כפי שנקבע במסמך הקודם. בעיתון "אלרד" הירדני דווח כי ישראל הודיעה למצרים על נכונותה לסגת מחמש נקודות ביטחון, מתוך שמונה הנקודות שסומנו, לאורך ציר פילדלפי. 

לפי דיווח באל-ג'זירה, במהלך השיחות נמסרו למצרים מפות של פריסת כוחות צה״ל ברצועת עזה בשלב הראשון של עסקת החטופים, ובמיוחד לאורך ציר פילדלפי. הוא ציין כי חלה התקדמות מול המצרים, שצפויים להעביר את המפות הישראליות לחמאס, כדי לקבל את תגובת הארגון.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, בסוף השבוע הגיעו המשלחות לקהיר, אך חמאס הצהיר מראש כי אנשיו יגיעו כמשקיפים בלבד ולא ישתתפו בשיחות. "המשלחת תיפגש עם בכירי המודיעין המצרי כדי להתעדכן על ההתפתחויות בסבב המתמשך של שיחות הפסקת האש בעזה... אבל זה לא אומר שהיא תיקח חלק במשא ומתן", אמר בכיר חמאס לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

הוא הוסיף: "חמאס אמר מלכתחילה שהוא לא ישתתף בסבב המשא ומתן הזה, שהחל בשבוע שעבר בדוחא". הגורם אמר כי הארגון מתעקש שישראל תסיג את כוחותיה מרחבי עזה, כולל "מאזור הגבול עם מצרים" - ציר פילדלפי.