יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה, מוסר הבוקר (חמישי) את עדותו בוועדת החקירה האזרחית לטבח הרצחני שאירע בעוטף בחודש אוקטובר האחרון. בתחילת העדות, התייחס להצהרה שנשא בסוף חודש ספטמבר אשתקד, אז הזהיר מפני "עימות אלים ורב זירתי". הוא סיפר כי חודש וחצי לפני הטבח, נפגש עם המזכיר הצבאי אבי גיל, שמסר לו אזהרה מיוחדת. כמו כן, טען לאדישות מצד נתניהו זמן קצר לפני הטבח, ובתגובה הותקף ע"י מפלגת הליכוד.

"הוא האחראי": חבר הליכוד בפנייה ישירה לראש הממשלה נתניהו
דרמה בגבול רצועת עזה: משפחות חטופים פרצו את הגדר

עוד אמר כי ערב ה-7.10, "הונח בפני החומר המודיעיני ברמת הסיווג הגבוהה ביותר. המשמעות שלו היתה חד משמעית: ישראל ברמת סיכון גבוהה במיוחד".

"ב-21 לאוגוסט 2023 הייתי בעדכון ביטחוני אצל ראש הממשלה. המזכיר הצבאי דאז, האלוף אבי גיל, ניהל את העדכון. הוא דיווח לי על התחממות בכל הגזרות הביטחוניות  - האיראנים, חיזבאללה בלבנון, וארגוני הטרור בעזה וביהודה ושומרון", ציין והוסיף: "האלוף גיל דיווח שכל אלה מזהים בצד הישראלי חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא לצד משבר מתהווה מול האמריקאים. אני חשבתי שמדובר במידע יוצא דופן בחריפותו ובנחרצותו. ראש הממשלה – וכאן אני נותן התרשמות אישית בלבד, כך שניתן לחלוק עליה – נראה משועמם ואדיש לנושא, ולא העיר עליו דבר".

\'\'נראה משועמם ואדיש\'\' (צילום: רויטרס)
\'\'נראה משועמם ואדיש\'\' (צילום: רויטרס)

זמן קצר לאחר מכן, בחרו בליכוד לתקוף את לפיד על דבריו: "יאיר לפיד שוב משקר. ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה בעזה - לא חודש לפני ואפילו לא שעה לפני ה-7 באוקטובר. ההפך הוא הנכון והפרוטוקולים מוכיחים זאת. לפיד שהכניס את הפועלים מעזה ונתן גז בחינם לנסראללה תוך הבטחה שהדבר ימנע מלחמה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בענייני ביטחון". ביש עתיד השיבו לליכוד: "מי שבמשמרת שלו הפקיר את אזרחי ישראל למותם, ראוי שיקח אחריות ויתפטר. נתניהו התעלם מכל האזהרות ועושה הכל כדי לברוח מהקמת ועדת חקירה ממלכתית, כדי שלא נראה את הפרוטוקולים שהוא מצייץ עליהם".

לפיד טען כי הדרג המדיני היה מודע לסכנות, טרם הטבח: "אני רוצה להפריך פה אמירה שחוזרת שוב ושוב מצד הממשלה הנוכחית, כאילו הדרג המדיני לא עודכן לגבי העובדה שחמאס כבר אינו מורתע כמו בעבר. הוא כן עודכן. אני עודכנתי, ואת החומר המודיעיני שאני ראיתי ראו כמובן גם ראש הממשלה ושרי הקבינט. אני לא אומר את זה עכשיו במבט לאחור.

אמרתי את זה בזמן אמיתי. לא הייתי היחיד. במשך החודשים שקדמו לאסון ראש הממשלה ושרי הקבינט קיבלו סדרה של התראות חמורות, חסרות תקדים. מאמצע שנת 2023 היו יותר ויותר קולות בתוך ארגוני הטרור שאמרו שהגיע הרגע שלו הם חיכו. אני רוצה לתאר לכם את הדרך שהובילה להתראות האלה".

יאיר לפיד בוועדת החקירה האזרחית לאסון (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר לפיד בוועדת החקירה האזרחית לאסון (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, התייחס לפגישה שקיים בלילה שלפני ההצבעה על עילת הסבירות, עם ראש השב"כ רונן בר. על הפגישה שהתקיימה במטה הארגון, סיפר "לפני ההצבעה נפגשתי עם ראש השב"כ, רונן בר. שמעתי גם ממנו אזהרות חסרות תקדים על ההשלכות הביטחוניות של המהפכה המשטרית והקרע הפנימי שהיא גורמת. שאלתי אותו אם האזהרות האלה הובאו גם בפני ראש הממשלה ושרי הקבינט, והתשובה היתה - 'כמובן שכן.' גם הנשיא הרצוג קיבל עדכונים לגבי הסיכון הביטחוני הגובר ונתן לכך ביטוי בשיחותיו עם ראש הממשלה".

ראש השב''כ רונן בר  (צילום: אבשלום ששוני)
ראש השב''כ רונן בר (צילום: אבשלום ששוני)

לפיד הוסיף: "למחרת כשעתיים לפני ההצבעה שוחחתי עם הנשיא הרצוג בטלפון, והוא דיווח לי שראש הממשלה נסוג מכל ההסכמות לאחר שניהל פגישה מתוחה עם השר יריב לוין ובעקבות מסרים שהועברו אליו בידי השרים סמוטריץ' ובן גביר. הודעתי לתקשורת שכל ניסיונות הפשרה עלו בתוהו, והממשלה מגישה את החוק בגרסתו המקורית והקיצונית. בתוך אולם המליאה ניסה שר הביטחון יואב גלנט, להגיע איתנו להסכמות ברגע האחרון. צריך להדגיש, המניע שלו היה ביטחוני בלבד. הבנתי לליבו כמובן, אבל אמרתי לו במליאה: "יואב, אני לא הבעיה. הייתי מוכן ללכת לפשרה, הם ברחו לי ברגע האחרון".  

בסוף החודש שעבר, ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר החלה את עבודתה בסיור מיוחד בקיבוצי העוטף, בסיס נחל עוז ומתחם הנובה. חברי הוועדה אמרו בהצהרה במתחם הנובה: ״מי שצריך לעשות את העבודה הזאת יוצא היום לפגרה של שלושה חודשים. לכן אנחנו מתחילים היום את העבודה במקומם – בשליחות אזרחי ישראל".

חברי ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר ערכו סיור בין המקומות המרכזיים בהם התקיימו קרבות הגבורה והמחדלים הקשים. בין היתר סיירו בקיבוץ כפר עזה, במוצב נחל עוז ממנו נחטפו התצפיתניות ובו נהרגו תצפיתניות וחיילים רבים, באתר מסיבת ה"נובה" ובמקומות מרכזיים נוספים. במהלך הסיור נשמעו עדויות מבכירים בצבא, מתושבים ומגורמים בכירים נוספים שהתריעו, הזהירו והיו שם בזמן האירועים הקשים.

חבר הוועדה אלוף במיל' איל בן ראובן אמר בהצהרה במתחם ה"נובה": "במקומנו הייתה צריכה לעמוד כאן היום ועדת חקירה ממלכתית, אלא שראש הממשלה הבהיר שכזאת לא תקום. אני אומר את הדברים האלה בכאב – מי שצריך לעשות את העבודה הזאת יוצא היום לפגרה של שלושה חודשים, אז אנחנו מתחילים לעשות את העבודה במקומם. נעשה אותה ביושרה, בעומק, כשליחי ציבור שמקבלים את הסמכות מעם ישראל. אני מישיר מבט לאזרחי המדינה ומבטיח שנעשה ככל יכולתנו להביא לחקר האמת".