קשה לדמיין אבל בעוד זמן קצר ישראל תגיע לנקודת ציון שנה לטבח השבעה באוקטובר ותחילת המלחמה הקשה שפרצה בעקבותיה, זו שעדיין ממשיכה לגבות מחיר כבד של נופלים ורבבות מפונים בדרום ובצפון.

בניגוד למה שחשבו בתחילה - שראש הממשלה נתניהו הוא "סוס מת" במובן הפוליטי ושינוי מנהיגותי הוא רק עניין של זמן, אזי שהמערכת הפוליטית כבר מזמן התייצבה, והנתונים חזרו כמעט למצב שקדם לאותה שבת שחורה. לפי סקר מעריב הנוכחי, הליכוד והמחנה הממלכתי עם שוויון 21 מנדטים, כאשר גוש הקואליציה הנוכחי מחזיק 51 מנדטים, לעומת 59 לסיעות האופוזיציה הציוניות ועוד 10 מנדטים למפלגות הערביות.

הפיצוץ בין החרדים לבן גביר קרוב מתמיד? "מכנים אותו סכנה ביטחונית"
התנגשות נוספת: היועמ"שית קבעה כי מינוי ד"ר מינס ליו"ר הרשות השנייה - בטל מעיקרו

אבל כל זה לא מספיק כי היעד מספר אחד של הגוש שמעוניין להחליף את השלטון ולהביא להדחתו של נתניהו הוא לייצב רוב של 61 מנדטים ללא הח"כים הערבים, וזאת על מנת לכפות גוש חוסם ולמנוע מנתניהו לגרור את ישראל אחרי זה לעוד מערכת בחירות - כשהוא עדיין ראש הממשלה כמובן.

מי בכל זאת טורף את הקלפים? ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט נחשב כבר תקופה ארוכה האלטרנטיבה האמיתית לנתניהו אבל מעבר לרצון לשינוי, בנט עשוי לעשות מהלך שבאמת ישנה את כללי המשחק.

נפתלי בנט (צילום: אבשלום ששוני)
נפתלי בנט (צילום: אבשלום ששוני)

לפי סקר מעריב, מפלגה בראשותו גורפת 23 מנדטים. על פי פילוח הנתונים, מפלגה כזו שואבת את עיקר כוחה ממצביעים מתלבטים (9 מנדטים) ומתומכי המחנה הממלכתי וישראל ביתנו (5 ו־4 מנדטים, בהתאמה), עם זה היא מצליחה להעביר אליה כ-4 מנדטים מגוש נתניהו.

המשמעות? האופוזיציה יכולה לייצר גוש חוסם של 63 מנדטים, זאת מבלי להתבסס על רע"מ או חד"ש-תע"ל ואז בצורה קלה יותר להביא לחילופי שלטון, ללא הישענות על הסיעות הערביות.

גם בסקר של דוד חסיד שפורסם השבוע בחשבון ה-X של העיתונאי אטילה שומפלבי, מפלגה של בנט יחד עם יועז הנדל - שכפי שנחשף במעריב כבר עובד תקופה ארוכה על יצירת תשתית מפלגתית חדשה - משיגה נתון מרשים של 27 מנדטים, ועשויה להרכיב גוש של 66 ח"כים שימנעו מנתניהו להישאר על כיסא ראש הממשלה. 

המסקנה מהסקרים האחרונים ברורה: רק משיכה של 4-5 מנדטים של מצביעי גוש נתניהו למפלגת מרכז-ימין ברורה יכולה להביא לשינוי פוליטי.
הפוליטיקה הישראלית כבר למדה מתקופת ממשלת השינוי שאי אפשר להתבסס על מפלגה ערבית לטובת הקמת קואליציה יציבה, וכעת המשימה המרכזית של אלו שחושבים שצריך להחליף את נתניהו היא ליצור רוב של 61 אצבעות ציוניות בכנסת, מתוך תקווה שזה בהמשך הדרך ימשוך מפלגות נוספות (החרדים?) פנימה לממשלה חדשה, נטולת נתניהו.