נטלי צנגאוקר, אחותו הצעירה של החטוף מתן צנגאוקר, נרמסה אמש (שבת) על ידי פרש משטרתי במהלך ההפגנה השבועית לשחרור החטופים בגשר הקריה. בתיעוד שפורסם, נשמעים מפגינים צועקים על הפרש "בושה" ו-"אתה תסיים בכלא".

צנגאוקר בת ה-19 הועברה לבית החולים איכילוב, שם פרסמה סרטון בו היא מבהירה: ״גם פרש משטרתי לא יעצור אותי מלהפגין למען מתן ושאר החטופים, מחר יוצאים כולם להפגין בשבילם״.

בחודש מאי זומנה נטלי לחקירה בעקבות הפגנה סוערת, ומשמרת מחאה הגיעה ללוותה לחקירה ולהביע בה תמיכה. לאחר שנטלי יצאה מהחקירה, אמה עינב כרזה במגפון: "לצערי לא רק חמאס מתעמר בנו, גם ממשלת ישראל מתעמרת בנו. אנחנו תמיד מוכנים לענות לקריאות למשטרת ישראל, אנחנו אזרחים שומרי חוק, אך המשטרה נוהגת באלימות ובכוח בלתי סביר נגדנו, משפחות החטופים, ונגד אזרחים שנאבקים איתנו יחד למען השבת החטופים".

הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל, סגן מנהל מחלקה בבית החולים בילינסון, נעצר כשניסה לסייע לנטלי לאחר פציעתה. בהמשך הלילה הוא שוחרר למעצר בית בן חמישה ימים. על פי דיווח ראשוני, הוא ניסה להעניק סיוע רפואי לאחותו של החטוף מתן צנגאוקר. פרופ' חגי לוין, מנהל מערך הרפואה של מטה החטופים: "מעצר אלים לאדם שכל חייו מציל חיים. הוא 'האויב' של משטרת ישראל".

על פי תמונות ראשונות נראה הרופא כשהוא מובל לניידת בדרכו לתחנת מסובים של משטרת ישראל. בית החולים בילינסון וההסתדרות הרפואית בישראל טרם הגיבו למעצר.

ח"כ נעמה לזימי התייחסה לאירוע ואמרה: "כרגע מנהל המחלקה בחו"ל ואם יש השתלת חירום סגן המנהל לא נמצא! הוא איפשהו אצל השוטרים כי אנחנו לא מוציאים באיזו תחנה הוא. פניתי לשר הבריאות וראש המטה שלו שיפעלו בנושא. המשטרה איבדה את זה ויש לכך השלכות מרחיקות לכת על שלום הציבור ובריאותו".

הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

זוהי אינה התקרית הראשונה שבה רופא שהגיש עזרה ראשונה במהלך הפגנה: בחודש יוני נעצר ד"ר אודי בהרב, רופא שהעניק עזרה ראשונה לפצועה בהפגנה כשהוא לובש אפוד רופא זוהר המזוהה בקרב משטרת ישראל. גם נשות בריאות הנפש שלבשו אפודי זיהוי נהדפו באלימות על ידי שוטרי המרחב.

בתגובה למעצר אמר אז שר הבריאות: "אני רואה בחומרה את המעצר של הרופא ד"ר אודי בהרב בעודו מטפל במפגינה שנפצעה בתל אביב. גם בעת לחץ והתלהטות יצרים, הצלת חיים וכל טיפול רפואי קודמים למחויבות של השוטרים לשמור על הסדר הציבורי. אני קורא למפקדים לחקור את האירוע, לחדד את הנהלים ולוודא שמה שראינו אמש לא יקרה שוב".

"ככל שלא נראה תגובה מהירה והולמת, לא נהסס לפתוח בצעדים ארגוניים" אמר אז הפרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, "אני קורא למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לגנות לאלתר את התנהלות השוטרים בשטח ולעמוד על כך מקרוב שאירוע כל כך חמור לא יחזור על עצמו. במקביל, אנו דורשים חקירה בלתי תלויה של האירוע, על מנת למצות את ההליכים עם האחראים בשטח ובדרג הפיקודי".

ממשטרת ישראל נמסר: "בנוגע למעצר החשוד בתקיפת הפרש, במסגרת הפגנה בלתי חוקית, קומץ מפגינים הפרו את הסדר הציבורי והמשטרה נאלצה להפעיל פרשים, במטרה לבלום את המפגינים אשר חסמו את הכביש והתעמתו עם השוטרים. בניגוד לנטען, במהלך פיזור המפגינים שחלקם ניסו לרדת לאיילון, תקף המפגין שהיה אקטיבי במהלך ההפגנה את הפרש, תוך שהוא אוחז ברגלו של הפרש ודוחף את הסוס, שהרי הדבר סיכן את הפרש ועלול היה לגרום לנפילתו. בעת מעצרו של החשוד הוא ניסה להימלט בריצה מהשוטרים שהצליחו לתפוס ולעצור אותו".