הבוקר (ראשון) הודיע דובר צה"ל על חילוץ ששת גופות החטופים שנרצחו בימים האחרונים במנהרות חמאס ברפיח. פוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית התייחסו להודעה הקשה ופרסמו את תגובותיהם, אך ראש הממשלה נתניהו טרם הגיב, ובלשכתו מבהירים כי הצהרה תגיע בקרוב.

טרגדיה: פורסמו שמות ששת החטופים שנרצחו וגופותיהם הוחזרו מעזה
צריך להחליף את המונח ״אות קין״ ב״אות נתניהו״ | בן כספית

עם זאת, כבר כעת ניתן להתרשם, על בסיס מה שאומרים גורמים ישראלים בכירים, כי לא צפוי שינוי דרמטי במדיניות הנוכחית. הלך הרוח הנכון לכרגע הוא שאין עסקה שמונחת על השולחן להחלטה, זאת גם בלי קשר לסוגיית פילדלפי. 

כאמור, בתוך כך במפה הפוליטית מיהרו להגיב לטרגדיה. שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "הקבינט המדיני-ביטחוני חייב להתכנס באופן מיידי ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי. זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס. מדינת ישראל תבוא חשבון עם כל ראשי ומרצחי החמאס, עד האחרון שבהם".

גורמים בממשלה הגיבו על קריאת שר הביטחון לבטל את החלטת הקבינט לגבי ציר פילדלפי: "גלנט איבד את זה, צירוף הימין הממלכתי והדחת גלנט מתפקידו בהחלט הופך לאופציה שנתניהו צריך לשקול".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, כתב: "הלב מדמם על זיו העלומים. כרמל, עדן, הירש, אלכסנדר, אלמוג ואורי נרצחו בדם קר על ידי תתי אדם. משפחות אהובות - ליבי איתכן. באמת. אני חש כאב פיזי ממש. הגיע לכן סוף אחר. ישנן דרכים לאזן בין צרכי הבטחון של מדינת ישראל לחובתה המוסרית של המדינה היהודית לעשות הכל כדי להשיב את בניה ובנותיה שנחטפו ממיטותיהם וממסיבת ריקודים, וכשלנו בהגנתם. ניהול כאוטי ומסוכסך ושיקולים פוליטיים פלשו בגסות לקודש הקודשים שלנו, ומאיימים על ערכינו היסודיים. מי שבורח מאחריות אינו מנהיג".  

יהי זכר הנרצחים ברוך.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר: "לב של עם שלם מרוסק לרסיסים עם היוודע דבר הירצחם של הירש גולדברג- פולין ז"ל, כרמל גת ז"ל, רס"ר אורי דנינו ז"ל, עדן ירושלמי ז"ל, אלכסנדר לובנוב ז"ל ואלמוג סרוסי ז"ל, שגופותיהם הובאו מעזה במבצע צבאי. ברוך דיין האמת".

הנשיא פנה למשפחות: "בשם מדינת ישראל אני מאמץ את משפחותיהם אל הלב, ומבקש סליחה. סליחה על שלא הצלחנו להשיב את יקיריכן הביתה בשלום. נמשיך להילחם עד חורמה בארגון הטרור הנפשע חמאס, שהוכיח שוב שאין קץ לרצחנותו ולפשעים נגד האנושות שהוא מוכן לבצע".

יצחק הרצוג (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)
יצחק הרצוג (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)


יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, אמר: "בוקר כואב שבו אנו נפגשים שוב עם תוצאות האכזריות האין סופית של חמאס-דאעש מחד, ועם האומץ של לוחמינו הגיבורים שעושים ויעשו הכל כדי להשיב את החטופים הביתה מאידך. ניגודיות בלתי נתפשת בין אור וחושך, טוב ורע.

"אנו מאמצים אל ליבנו את המשפחות היקרות בכאבן העמוק ומתחייבים שוב כי חמאס לא ינקה על הדם הרב שהוא שופך. נכה בו עד להשמדתו המוחלטת ונשיב את בנינו ובנותינו הביתה".

סמוטריץ' הוסיף: "אני מגנה בכל פה את הניסיונות השקריים וחסרי האחריות של גורמים פוליטיים לרקוד על דם בנינו ובנותינו ולנצל אותו לצרכים פוליטיים ולהחלשת החברה הישראלית בשליחות חמאס".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "בוקר קשה וכואב, הלב עם משפחות החטופים – דנינו, גולדברג-פולין, לובנוב, סרוסי, גת וירושלמי שהתבשרו הבוקר בבשורה המרה ביותר. ליבי ולב כל יהודי עימם בשעה קשה זו.
 
הבוקר, קיבלנו הוכחה נוספת על האויב האכזר איתו אנחנו מתמודדים. אויב מר שחובה להכות בו בכל הכוח, ללא רחמים וללא הכנסת דלק וסיוע הומניטרי (רק תמורת הומניטרי), להשיב לו מכה אנושה וכואבת על אשר טבח באחינו ובאחיותינו. ה' יקום דמם".

חה"כ מרב מיכאלי אמרה: "‏הבוקר שאמור היה להיות בוקר של התחלה חדשה, של שנת לימודים חדשה, של הזדמנות והתרגשות, הוא בוקר של שבר גדול ונורא.

‏הלב שבור, מועקה וכאב נורא עם הידיעה על מציאת גופות החטופות והחטופים, במיוחד כשאנחנו יודעות ויודעים שהיה צריך להציל אותןם. נתניהו והממשלה המשיחית שלו הקריבו אותןם על מזבח האינטרסים והטירוף שלהם. הלחץ הצבאי שנתניהו הבטיח שיחזיר אותןם, הוא זה שהרג אותןם.

‏שולחת ניחומים כבדים ועמוקים למשפחותיהןם ולחבריהם של כרמל גת, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי. השמות והסיפורים שלהןם ליוו אותנו מהיום הראשון למלחמה וימשיכו ללוות אותנו לנצח. ‏יהי זכרןם ברוך".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב: "הבוקר הזה שבר את ליבה של מדינה שלמה, חוץ מאלה שעומדים בראשה. מותם של הירש גולדברג פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו ושלושה חטופים נוספים יכול היה להמנע. במקום לעשות עיסקה עושים פוליטיקה, במקום להציל חיים, קוברים חטופים במקום לעשות הכל כדי להחזיר אותם הביתה נתניהו עושה הכל כדי להשאר בשלטון. ממשלת האסונות קוברת את מדינת ישראל".

יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "רצח חטופינו מביא אותנו לעוד בוקר קשה וכואב, ויחד עם כל עם ישראל אני מבקש לחבק את המשפחות שקיבלו את הבשורה הקשה מכל ולחזק את צה"ל וכוחות הביטחון בהמשך עשייתם. מולנו רוצחים מתועבים, בראשם סינוואר, ודינם אחד - מוות. הם שהביאו למותם של חטופינו.

אך לצערי, שלא כמו לוחמינו שמחרפים את נפשם במאמצי לחימה וחילוץ - יש מי שלא עשו הכל כדי למנוע את המוות הזה. ראש הממשלה נתניהו מהסס, מפחד ומשחק על זמן משיקולים פוליטיים במקום לפעול. משחק שעולה בחיי אדם.

ראש הממשלה צריך להגן על החטופים ועל אזרחי ישראל - ולא על הקואליציה שלו הנשלטת על ידי קיצוניים. החטופים מתים, ילדי הצפון גולים, והחברה הישראלית מתפרקת. הבוקר הזה תלמידינו יוצאים לבתי הספר, והציבור צריך לצאת לרחוב. הגיעה העת להחליף את ממשלת הכישלון המוחלט. צאו להפגין."