רן ארז, יושב ראש ההנהלה של ארגון המורים, דיבר היום (ראשון) במסיבת עיתונאים והתייחס לשביתת בתי הספר העל יסודיים.

בתחילת דבריו, התייחס ארז לחילוץ גופות החטופים מרצועת עזה: "אני רוצה להתחיל בתנחומים לכל המשפחות של ההרוגים ומשתתף בצערם של המשפחות שקיבלו את יקיריהם בשקיות ב-24 שעות האחרונות. מחבק אותם חיבוק חם בשמי ובשם ארגון המורים. אני מודיע לכם פה שאנחנו נירתם כארגון המורים למאבק לצורך שחרור החטופות והחטופים שעדיין בגיהנום. השתתפנו בזמנו בצורה מאוד פעילה לצורך שחרורו של שליט, ואין סיבה שעכשיו לא נשקיע את כל כוחותינו למען החטופים, ולכן מצאתי לנכון להתחיל את המשפט עם ההצהרה הזו".

הטרור לא עוצר בגדר: הפיגוע האחרון מדגיש את הסכנה שבכניסת השב"חים לישראל
"לאיזה צבא אגייס את נכדיי?": ישראל זיו נשבר בשידור חי

באשר לשביתת המורים, אמר: "מאבק ארגון המורים התחיל היום לאחר 26 שנות עבודה בהן לא השבתנו את תחילת שנת הלימודים. בפעם האחרונה זה היה בספטמבר 1998. ואם אנחנו עושים את זה היום סימן שמים הגיעו עד נפש. מערכת החינוך מדרדרת, מורים חסרים, הרמה יורדת. וכדי לשפר את הדבר הזה אנחנו צריכים לצעוק ולעשות מעשים". 

"חייב להודות שמערכת החינוך נכשלה בחינוכו של סמוטריץ' - כנראה שפספסנו משהו", הצהיר ארז. "כי שר האוצר שמנהל את המדינה היום מוביל אותה לאבדון. אבדון בכלכלה, בעניין החטופים והמלחמה, אבדון בעניין החינוך והוא מתפאר בזה. הוא רוצה את שביתת המורים כי הוא רוצה לחסוך את משכורות המורים, לבטל את העבודה המאורגנת ושמורים יישברו. זה לא יקרה".

רן ארז. יו''ר ארגון המורים (צילום: אבשלום ששוני)
רן ארז. יו''ר ארגון המורים (צילום: אבשלום ששוני)

"כל הדבר הזה מצביע על כך שמערכת החינוך נמצאת על סף תהום", הוסיף. "חינוך זה ביטחון, רפואה, כלכלה, הכול - איכות החיים שלנו במדינה הזו והעמקת שורשים, פטריוטיזם, אהבת המולדת והעם - כולם חינוך. אומרים שרוצים חוזים אישיים כדי להביא למערכת מורים שלא עשו את ההכשרה המתאימה. זו זילות המקצוע. זו סטירת לחי למורים שהכשירו את עצמם. לשלם למי שלא הכשירו את עצמם יותר כסף זו זילות. אומרים סמוטריץ וקיש (ואני לא מדביק את התארים שלהם כי הם לא ראויים להם) - אם יהיו חוזים אישיים יבואו טאלנטים מההייטק, ואז המערכת תופרט והתחרות הזאת תשפר הישגים - זו שטות".

"יווצרו פערים במערכת החינוך", הזהיר ארז. "כששואלים אותי למה אני מתנגד אני אומר - כשאנחנו מוותרים על עיקרון, הוויכוח הבא יהיה רק על המחיר. בוויכוח הבא ירצו יותר מ-6 אחוזים. על עקרונות לא מוותרים תמורת כסף. המאבק שלנו הוא גם על כסף אבל גם על עקרונות ברורים: אנחנו לא רוצים הפרטת מערכת החינוך ולכן נאבקים בחוזים האישיים. רוצים לתת למורים ביטחון כלכלי ותעסוקתי. הם רוצים לבטל את הפיטורים הפדגוגיים".

ח''כ יואב קיש, רן ארז (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת,מרים אלסטר פלאש 90)
ח''כ יואב קיש, רן ארז (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת,מרים אלסטר פלאש 90)

בנוגע לתקווה להסכם עם שר החינוך, אמר ארז: "אתמול באנו כולם והבאתי עט למקרה שיהיה הסכם. שר החינוך אומר 'תחתמו על חוזים אישיים ואם לא ימצא כן בעיניכם תוכלו לבטל אותם אבל תשלמו קנס'. זאת אומרת, גם להסכים על חוזים אישיים וגם לשלם אם זה לא טוב למערכת החינוך. קיש אמר לנו שסמוטריץ' רוצה את השביתה. עובדה שלא שלח את הממונה על השכר. אתם כאזרחי המדינה, כהורים לתלמידים, צריכים להיות מודאגים מאיכות החיים במדינה הזו כי הכול מבוסס על חינוך, ואם פוגעים בחינוך - אין עתיד. היום חסרים 2,600 מורים ועוד 2,000 מורים מלמדים מקצועות שלא הוכשרו ללמד אותם". 

"כל מה שמעניין אותם זה להביא להפרטת מערכת החינוך", סיכם ארז. "התחלנו שביתה שלא נגמרת היום. מאז 2007 חסכנו ובנינו קרן שביתה כדי לעזור למורים שיקלעו למצוקה כלכלית. נוכל לעזור להם במענקים מקרן השביתה. לא מוכנים לוותר על השאלה הזו כי היא בנפשנו. המצב הקיים ידוע. דווקא במצב כזה, כשתשומת הלב החינוכית מופנית למלחמה, סמוטריץ רוצה להפריט את מערכת החינוך. כל מה שקורה היום במדינה קורה כי הממשלה יודעת שהציבור חושב על דברים אחרים ורוצה לנצל את העובדה הזו. אתמול זה היה במערכת המשפט, היום זה החינוך, מחר זה הבריאות. לא רק התלמידים והעובדים משלמים את המחיר, גם החטופים. יש לנו כוונה להיאבק כמה זמן שנצטרך".