אחרי הפסקה של מספר שבועות, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תתכנס היום לדיון נוסף בסוגיית קידום חוק הגיוס, שנותר כרגע תקוע בשלבי ההכנה בוועדה וללא צפי לאישור בזמן הקרוב בכנסת.

כזכור, יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין הבהיר לשר הביטחון ולצמרת צה"ל שסוגיות הארכת השירות הסדיר ומיצוי פוטנציאל מילואים שלא מנוצל, כרוכות יחד עם חוק גיוס לציבור החרדי, ואכן בשבועות האחרונים צה"ל הודיע שהוא פועל להחזרת אלפי אנשי מילואים שנגרעו מהסד"כ, במטרה להקל על משרתי המילואים שכבר כמעט שנה משרתים מאות ימים.

הוועדה, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, תכונס הפעם לדיון בנושא חוק הגיוס, כאשר במוקד הצגת "דוח שקדי", שאותו גיבש הצוות לשילוב תכליתי של חרדים בצה"ל, בראשות מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף (במיל') אליעזר שקדי.

אליעזר שקדי (צילום: אבשלום ששוני)
אליעזר שקדי (צילום: אבשלום ששוני)

הצוות מונה על ידי שר הביטחון יואב גלנט, והוא זכה להכרה של הרמטכ״ל הרצי הלוי ושל מנכ״ל משרד הביטחון. הצוות בחן כיצד ניתן להגדיל באופן משמעותי את היקף המתגייסים לצה״ל בקרב האוכלוסייה החרדית, והגיש לשר הביטחון גלנט בחודש מאי האחרון את הדוח, אשר בו 15 סעיפים לביצוע כדי להגדיל את מספר המתגייסים. 

גלנט קרא לבטל החלטת הקבינט - בממשלה תקפו: "איבד את זה, לשקול הדחתו"
"48 שעות של שיחות מסביב לשעון": המאמצים האמריקאים ל"מתווה הסופי"

"התרשמנו שיש שעת רצון של החרדים לתרום. יש שינוי עמוק בגישה, יש פוטנציאל אדיר לקדם את נושא הגיוס של האוכלוסייה החרדית, להתגייס במסלולי גיוס שונים לצה״ל״, אמר שקדי.

בין הסעיפים לקידום היקפי הגיוס: פתיחת כלל מערכי השרות בצה״ל לטובת גיוס חרדים בכל הזרועות ובכל החיילות. ״המוטו שלנו חייב להיות ׳אנחנו רוצים אתכם, אנחנו צריכים אתכם, ואנחנו מכבדים אתכם׳״, אמר שקדי. 

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

עוד הוסיף: "החלטנו על מקסימום תפקידים בכל הגילאים. אנחנו לא רוצים לשלוח את המתגייסים החרדים ישר לרבנות הצבאית. נעשה הכל כדי לא לשנות את אורח החיים שלהם״.

אחד הסעיפים בדוח עוסק בכך שיש לפעול ולהגיע לאותם צעירים חרדים שהם לא בקטגוריה ״תורתם אומנותם״, ולהנגיש להם את השירות הצבאי, בין היתר על ידי פתיחת מכינות קצרות מועד של בין שבועיים לחודש. שתי מכינות כאלה נפתחו כבר עם הסוכנות היהודית, ובתכנון – פתיחה של עשרות מכינות נוספות.