60 הדקות שהשקיע ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים אמש (שני) הוקדשו למטרה אחת ויחידה: הסברת ההתעקשות להישאר בציר פילדלפי, גם במחיר קריסת המגעים לעסקה וגם במחיר קריסת שאריות האימון בין ראש הממשלה לשר הביטחון שלו.

נתניהו התעקש להסביר את החשיבות והקריטיות של ציר פילדלפי, אל מול הטענות לפיהן מדובר בלא יותר מגחמה פוליטית של נתניהו כנגד עמדת בכירי מערכת הביטחון, אך בעיקר - כנגד עמדת שר הביטחון גלנט. 

מצרים בהלם מוחלט מנאום נתניהו: "סופו קרוב, נאומו צפוי להיות האחרון"  
אחרי נאום נתניהו: לפיד תוקף, בן גביר מגבה - "אסור להיכנע"

בנימין נתניהו ויואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ויואב גלנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


נאומו של נתניהו היה למעשה תשובה ארוכה ומפורטת לגלנט. ניפוץ של עמדתו במסגרת הקרב על הנרטיב. ספק אם נתניהו היה פועל כך לו היה מדובר בשר אחר או בסיטואציה אחרת. לא בכדי הוא לא רק השקיע בנאום בעל פה, אלא לקח צעד אחד קדימה והכין מצגת שבמרכזה - אותו דף הוראות של בכירי החמאס לאנשי הארגון, אותו סעיף המורה "להפעיל לחץ פסיכולוגי על גלנט".

הרמז עבה מדי ושקוף מדי. בפועל, המצגת היא המחשה ותזכורת לאותן טענות שהעלה נתניהו בישיבת הממשלה האחרונה: עמדת גלנט נגד הישארות בציר פילדלפי משרתת אינטרס של חמאס ולא של ישראל. 

בנאום הנרחב והמנומק שנתן אמש חסרה רק מילה אחת - "פיטורין". היא אמנם לא הופיעה בנאום עצמו, אך בהחלט ריחפה באוויר. השאלה המתבקשת אף נשאלה על ידי העיתונאים: "ראש הממשלה, האם אתה יכול להתחייב שלא תפטר את שר הביטחון?" 

יואב גלנט (צילום: שחר יורמן )
יואב גלנט (צילום: שחר יורמן )


בתשובה שנתן נתניהו נשמע כמו האורקל מדלפי (לשם ככל הנראה גם כיוון) - הוא לא אמר "כן" ולא הכחיש. ראש הממשלה הציב קריטריונים שמהווים עילה לפיטורין, ובכך השאיר לעצמו אופציות ולקהל - מקום לפרשנות. השר שחותר תחת החלטות הקבינט, השר שאין אימון בינו לבין ראש ממשלה - שר כזה ראוי להיות מפוטר.

מכאן - מרחב תמרון לפרשנים. מי שרוצה לקחת את תשובתו של נתניהו לכיוון האופטימי ולהסיק שראש הממשלה ככל הנראה לא מתכוון לפטר את שר הביטחון - בהחלט יכול לבסס את פרשנותו על הנאמר. המסר במקרה הזה הוא: "אם גלנט רוצה שנמשיך לעבוד ביחד, אלה התנאים". משמעות הצירוף "חייב להיות אימון ביננו", היא "על שר הביטחון להתיישר לפי החלטות הקבינט".

באותה מידה, מי שמחפש בדבריו של ראש הממשלה רמז להחלטה לפטר את שר הביטחון  - בהחלט ימצא אותו שם. "אלה התנאים, תשפטו לבד אם מוצדק לפטר את גלנט אחרי כל מה שעשה, אמר וגם צייץ?!".

אנחנו נלך על קו האמצע. המשבר בין ראש הממשלה ושר הביטחון החריף והעמיק. הקרקע לפיטורין מוכנה. ועדיין - נתניהו משאיר גם הערב את האופציות פתוחות בידיו. עד שלא עשה את הצעד - הוא לא מתחייב לבצעו.